Gå til innhold

Gaming pc, styre unna Komplett gaming pakker?

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste årene har jeg flyttet mye rundt grunnet studier og jobb, og har dermed alltid spilt på laptoper i ulike prisklasser.

Nå har jeg slått meg til ro og er på utkikk etter en stasjonær gaming pc.

Budsjettet mitt er på 10-15k.

Jeg spiller stort sett WoW, DOTA2 og CS:GO- mao trenger jeg absolutt ikke en kjempekraftig rigg.

Dog hadde det vært fint å ha en pc som kan drive nyutgitte spill en god stund fremover.

Jeg lurer litt på om jeg skal vente på Black Friday kampanjen til Komplett, og kjøpe en ferdigpakke.

Har dere noen tanker og erfaringer rundt dette?

Bygge pc selv er en mulighet, men vil heller betale litt ekstra for at f. eks Komplett tar den jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

komplett tar ikke "litt ekstra" for den jobben. De begrenser utvalget av komponenter slik at man sjeldent får bygd med akkurat de komponentene man ønsker. Også er det slik at alle "pakkene" kommer i en elendig grunnkonfigurasjon, så man nesten gjøre endringer.

La oss si at du vil oppgradere CPU i en PC til en CPU som er 1000Kr dyrere, da burde jo PC'en bli 1000Kr dyrere også? Men neida, Komplett skal gjerne ha alt fra et 3-4 hundrelapper, til en tusenlapp til for å gå til en annen hylle, og hente CPU'en du ønsker.

Eneste måten ferdig bygd fra komplett gir mening. Er om grunnkonfigurasjonen er god nok. Og den er nedsatt som superweekend tilbud med en tusenlapp eller to. Eller, om du finner en godt konfigurert PC i demovare kategorien..

Lenke til kommentar

komplett tar ikke "litt ekstra" for den jobben. De begrenser utvalget av komponenter slik at man sjeldent får bygd med akkurat de komponentene man ønsker. Også er det slik at alle "pakkene" kommer i en elendig grunnkonfigurasjon, så man nesten gjøre endringer.

La oss si at du vil oppgradere CPU i en PC til en CPU som er 1000Kr dyrere, da burde jo PC'en bli 1000Kr dyrere også? Men neida, Komplett skal gjerne ha alt fra et 3-4 hundrelapper, til en tusenlapp til for å gå til en annen hylle, og hente CPU'en du ønsker.

Eneste måten ferdig bygd fra komplett gir mening. Er om grunnkonfigurasjonen er god nok. Og den er nedsatt som superweekend tilbud med en tusenlapp eller to. Eller, om du finner en godt konfigurert PC i demovare kategorien..

Såpass, dette var jeg ikke klar over.

Hvor kan man finne ferdigbygde stasjonære pcer med god grunnkonfigurasjon på nettet da?

Har aldri bygd en pc selv, men har gjort noen få vellykket oppgraderinger på egenhånd i mine yngre dager.

Så den absolutte anbefalingen her er å bygge selv?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en ferdigbygd fra Komplett for et par år siden, er veldig godt fornøyd. Jeg tok en av de gaming-pc'ene deres uten å endre på konfigurasjonen. For meg er det verdt å betale litt ekstra for å få den ferdigbygd da det begynner bli lenge siden jeg bygde min egen PC sist, jeg ønsker helst ikke bruke mange timer på å lese meg opp samt at jeg utelukker sjansen for å gjøre noe galt og eventuelt ødelegge en eller annen del 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Såpass, dette var jeg ikke klar over.

Hvor kan man finne ferdigbygde stasjonære pcer med god grunnkonfigurasjon på nettet da?

Har aldri bygd en pc selv, men har gjort noen få vellykket oppgraderinger på egenhånd i mine yngre dager.

Så den absolutte anbefalingen her er å bygge selv?

Denne tråden er en fin plass å begynne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

Det er en grei video i bunnen av første post som viser hvordan man bygger selv. Om man ikke klarer det selv etter å ha sett den videoen.. Ja, da bør du kjøpe ferdig bygd. Men det er altså svært enkelt for de fleste å bygge selv..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Gabri3L har rett at man må være litt obs på hvor mye komplett skal ha for å oppgradere komponenter i pc byggeren. Ofte skal de ha langt mer enn hva man skulle forvente i forhold til prisforskjellen på oppgraderingen og det som er utgangspunktet. Trikset er å finne en PC som du ikke trenger å endre Så mye på. Og de har veldig mange forskjellige utgangspunkt, så det burde være mulig å finne en av dem som du ikke trenger å bytte så veldig mye på.

Men Gabri3L er ikke like flink til å fortelle om fordelene med å la komplett bygge for deg. Når komplett leverer en ferdigbygd pc så må de også levere 5 års reklamasjon på pcen i sin helhet. Det vil si at er det problemer med pcen, slipper du å feilsøke selv, og du kan sende inn hele pcen til komplett hvor de må finne feilen selv og utbedre den for deg. Skjer dette for tredje gangen kan du ha rett til å heve kjøpet. Altså få pengene tilbake - brukstid +forsinkelsesrenter. Kjøper du alle komponenter enkeltvis er det derimot du som må stå for bygging og feilsøking ved eventuelle problemer. Du kan ha en drøss av problemer uten at det nødvendigvis utløser rett til heving av kjøp så lenge det ikke er samme komponent du har problemer med hver gang. Som det er relativt lite sjanse for. Og da vil du uansett bare kunne heve kjøpet på den ene komponenten og ikke pcen i sin helhet.

Så få du vurdere hva som er viktigst for deg. Jeg har valgt å la butikk bygge pc for meg de siste 2 kjøpene, selv om jeg fint kunne bygd selv.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det kan for såvidt være et argument for bestemor. ;)

Men det er ikke helt riktig. Om skjermkortet ryker først, og så RAM, og så SSD, og så hovedkort osv. Så er det ikke noen 3 gangers regel. Det er samme komponenten som må ryke 3 ganger. Og sender man inn hele PC'en, fordi skjermkortet har røket. Så har man ikke noe å bruke mens man venter på at maskinen skal bli reparert. Pluss, om maskinen slutter å fungere som følge av brukerfeil som ikke har med HW å gjøre. Så får man regning på "reparasjonen". Som bare er å resette PC'en. Så her kan man få en ekstra regning uansett, om man ikke er minst litt PC kyndig.

En av tingene som irriterer meg med "PC-Byggeren" til komplett. Er at CPU kjølerne man kan velge for det meste er dritt, og veldig dyre å oppgradere til de som er minst dritt. Det er faktisk ofte billigere å bestille bygget med den billigste dårligste kjøleren, og så kjøpe kjøleren man ønsker utenom, og montere etterpå. Men, det får man ikke lov til av Komplett, for da ryker 3-års "send inn" garantien på PC'en. For ikke snakke om at mye av vitsen med å slippe å bygge selv også er borte.

Jeg tror man får lov til å oppgradere skjermkort og RAM selv. Men ikke 100% sikker. Det blir egentlig uansett slik at du må spare på de gamle komponentene, og putte dem tilbake i maskinen om den ryker. Garantien gjelder bare original oppsettet.. Og jeg vet ikke helt hva man skal med 5 års reklamasjonsrett på det. Det er like greit å ha 5 års reklamasjonsrett på hver komponent. Alt man trenger å kunne, er å klare å identifisere hvilken komponent som er defekt.

Om komplett hadde hatt fastpris på selve byggingen. Og et fornuftig utvalg av komponenter man kan velge. Så hadde det stilt seg annerledes i mine øyne. Men slik det er nå. Når man ved å bygge selv kan få en i7 CPU i stedet for i5, og et 1070 skjermkort i stedet for 1060, samt 512GB SSD i stedet for 256GB. Til samme pris. Så får man såpass mye mer for pengene, at jeg synes ikke Kompletts garanti er verdt det.. Ihvertfall ikke så enkelt som det er å bygge selv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Men det er ikke helt riktig. Om skjermkortet ryker først, og så RAM, og så SSD, og så hovedkort osv. Så er det ikke noen 3 gangers regel. Det er samme komponenten som må ryke 3 ganger. Og sender man inn hele PC'en, fordi skjermkortet har røket. Så har man ikke noe å bruke mens man venter på at maskinen skal bli reparert. Pluss, om maskinen slutter å fungere som følge av brukerfeil som ikke har med HW å gjøre. Så får man regning på "reparasjonen". Som bare er å resette PC'en. Så her kan man få en ekstra regning uansett, om man ikke er minst litt PC kyndig.

Det er kanskje litt mer komplisert enn jeg forklarte. Men det var for å forenkle forklaringen, noe du også gjør her, bare motsatt :) Det er ikke samme komponenten som må ryke 3 ganger. Kravet er at feilen må være den samme 3 ganger. Men det betyr ikke at samme komponent må ryke 3 ganger. Det som er bestemmende her er om det oppleves som samme feil for forbrukeren. Får du ikke startet opp pcen? Da er det dette som er feilen, og hvilken komponent som er defekt og utløsende til feilen blir irrelevant. 

En av tingene som irriterer meg med "PC-Byggeren" til komplett. Er at CPU kjølerne man kan velge for det meste er dritt, og veldig dyre å oppgradere til de som er minst dritt. Det er faktisk ofte billigere å bestille bygget med den billigste dårligste kjøleren, og så kjøpe kjøleren man ønsker utenom, og montere etterpå. Men, det får man ikke lov til av Komplett, for da ryker 3-års "send inn" garantien på PC'en. For ikke snakke om at mye av vitsen med å slippe å bygge selv også er borte.

Jeg tror man får lov til å oppgradere skjermkort og RAM selv. Men ikke 100% sikker. Det blir egentlig uansett slik at du må spare på de gamle komponentene, og putte dem tilbake i maskinen om den ryker. Garantien gjelder bare original oppsettet.. Og jeg vet ikke helt hva man skal med 5 års reklamasjonsrett på det. Det er like greit å ha 5 års reklamasjonsrett på hver komponent. Alt man trenger å kunne, er å klare å identifisere hvilken komponent som er defekt.

Du kan gjøre hva du vil. Om det bryter garantien så betyr ikke det så mye. Du har uansett reklamasjonsrett. Selvfølgelig ikke på de nye komponentene du har satt inn, så om en feil oppstår måtte du da satt inn de originale om du skulle sendt hele pcen inn. Min erfaring med komplett er uansett at selv om du har en ferdigbygd pc, så kan du fortsatt feilsøke selv om du ønsker det. Finner du selv ut at det er skjermkortet som er gåent f.eks så er ikke komplett vrange på å kun ta dette i retur. Faktisk så er de oppmuntrende til det når du kontakter dem angående feil.

Om komplett hadde hatt fastpris på selve byggingen. Og et fornuftig utvalg av komponenter man kan velge. Så hadde det stilt seg annerledes i mine øyne. Men slik det er nå. Når man ved å bygge selv kan få en i7 CPU i stedet for i5, og et 1070 skjermkort i stedet for 1060, samt 512GB SSD i stedet for 256GB. Til samme pris. Så får man såpass mye mer for pengene, at jeg synes ikke Kompletts garanti er verdt det.. Ihvertfall ikke så enkelt som det er å bygge selv..

Kan sikkert være slik i noen tilfeller. Men man burde jo gjøre litt research før man handler inn en pc. Jeg opplever at man kan finne gode prisen på ferdigbygde pcer på komplett. Av og til så og si samme pris som om man skulle handlet inn alle enkeltkomponentene selv. Særlig de som komplett har tilbud på er det mulig å få veldig god pris tatt i betraktning at det blir bygd for deg.

Det kan for såvidt være et argument for bestemor. 

Det er utrolig mange med svært lite peiling på feilsøking, for ikke å snakke om at man som oftest må ha reservedeler for å feilsøke. Tror man at man har et defekt skjermkort må man ha et reserveskjermkort for å utelukke eller bekrefte. Mens mange rett og slett ikke har snøring på feilsøking selv om de er "gamere". Og det trenger ikke å være bare bestemødre :) Og selv for de som har peiling er det greit å ha den ekstra tryggheten som ferdigbygde pcer gir. Det er mye man må tenke på når man bygger pc. Og ikke alle ønsker det stresset. Og har man ikke reservedeler er det ikke bare bare og feilsøke heller.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

På en ferdig bygd maskin hvor skjermkortet var defekt, som jeg fant ut etter en del om og men, så trengte jeg bare å sende inn skjermkortet og kortet var 4,5år gammelt-ish og komplett krangla ikke i det hele tatt når jeg la fram bevis etter bevis på at det bare kunne være skjermkortet siden jeg hadde testa ditt og datt osv, gikk jo noe tid så klart, men fikk jo ett kort i retur, men trengte som sagt bare å sende inn kortet og jeg hadde jo ett eller to til i bakhånd så var ikke noe stress.

Mulig jeg bare har hatt flaks eller at jeg er ekstremt sjarmende, via mail.

Lenke til kommentar

Neida, Komplett har den beste servicen i landet etter min erfaring. Den er bare langt fra gratis. ;)

Edit:

Jeg kjøpte nylig en brukt PC med Komplett garanti. Så når det ble svart skjerm på den etter en BIOS flashing så var det overhodet ikke aktuelt å feilsøke den selv for min del. Det var bare å ringe komplett, så sendte de meg retur kartong. Og jeg hadde vel PC'en i hus med ny RAM og hovedkort ~2 uker etterpå.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å la butikk bygge pc for meg de siste 2 kjøpene, selv om jeg fint kunne bygd selv.

Da ser jeg fort at en har betalt unødvendig for ett kabinett og en strømforsyning. 

Det jeg sliter litt med å skjønne er at hvis en like vel blir nødt til å nesten demontere hele maskinen for å få sendt den tilbake på forsvarlig måte så er det ikke så mye av (ned)byggingen som står igjen? Så da er en egentlig der at en burde kunne ha litt kunnskap uansett. 

LSIOF9d.jpg

At en har reklamasjonstid på hver enkelt komponent er greit, det har en jo uansett. Men la nettopp inn ett spørsmål hos komplett og svaret ser en ovenfor 

Lenke til kommentar

Mtp pris, service, valg av komponenter osv er det best å styre unna PC fra Komplett. Det er greit å ta seg godt betalt når produktene er i øverste klasse, noe som ikke er tilfelle her.

Ferdigmaskinene er ofte dumpingplass for maskinvare som de sliter med å selge i "løs vekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...