Beyma Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Heisann! Jeg sliter med å bestemme meg og regne ut hva som bli lønnsomt. Fra og med 2018 vil jeg ha en jobb som krever mye kjøring både privat og jobb. Mye småkjøring i Oslo og en del turer tur retur Arendal. Det jeg ikke klarer å bestemme meg for da jeg ser på bil som et nødvendig onde er hva jeg burde skaffe meg. En dyrere elbil til over 300k pga rekkevidde eller en billig bensin/dieselbil som kan vare i et par år. Det jeg synes er problematisk er rekkevidden til elbiler om dagen og jeg ser for meg om et par år at disse er økt relativt kraftig. Da vil en elbil i dagens marked ikke være verdt rare summen. Noen tanker? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Ett slikt regnestykke er utrolig vanskelig, som du nevner vet en ikke restverdien til bilene i tillegg vet en ikke hvor mye vedlikehold den "billige" bilen vill trenge. Men at en får lave driftskostnader med en elbil er det ingen tvil om, men dette kan forringes av verditapet når en til slutt selger bilen. Men igjen får en ny bil og gleden av dette. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 Ett slikt regnestykke er utrolig vanskelig, som du nevner vet en ikke restverdien til bilene i tillegg vet en ikke hvor mye vedlikehold den "billige" bilen vill trenge. Men at en får lave driftskostnader med en elbil er det ingen tvil om, men dette kan forringes av verditapet når en til slutt selger bilen. Men igjen får en ny bil og gleden av dette. Hei og takk for svar. Se for deg at jeg kjøper en bil til ca 30k og denne holder i to år uten nevneverdige reprasjoner annet en olje og vindusviskere. For så etter to år kjøpe en elbil da jeg mener dagens elbiler ikke holder mål og jeg må betale en høy sum for å få en bil med god nok rekkevidde og jeg frykter at den vil forringes veldig når bedre biler kommer på markedet. Eller? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Ett slikt regnestykke er utrolig vanskelig, som du nevner vet en ikke restverdien til bilene i tillegg vet en ikke hvor mye vedlikehold den "billige" bilen vill trenge. Men at en får lave driftskostnader med en elbil er det ingen tvil om, men dette kan forringes av verditapet når en til slutt selger bilen. Men igjen får en ny bil og gleden av dette. Hei og takk for svar. Se for deg at jeg kjøper en bil til ca 30k og denne holder i to år uten nevneverdige reprasjoner annet en olje og vindusviskere. For så etter to år kjøpe en elbil da jeg mener dagens elbiler ikke holder mål og jeg må betale en høy sum for å få en bil med god nok rekkevidde og jeg frykter at den vil forringes veldig når bedre biler kommer på markedet. Eller? Jeg tror det å kjøre en bil til 30 000 i to år uten store utgifter til vedlikehold er svært usannsynlig. 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Jeg tror du har generelt rett i at elbilmarkedet vil se helt annerledes ut om 2-3 år - det er mange produsenter som har ting på gang. Det er nok fullt mulig at dagens modeller vil synke i verdi av den grunn, men hvis subsidiene fortsetter vil flere ønske seg elbil og jeg er ikke sikker på om verdifallet blir så stort på de mer kurante (e-Golf, Leaf, Ionic) da jeg tror at nybilprisen på elbiler ikke lenger vil synke særlig, men de vil tilby mer for samme pris. Dermed er det rom for et bruktmarked til 'normale' priser. Å kjøpe en bil til 30k og håpe på minimalt påkostninger er svært optimistisk og basert på ren flaks, vi snakker nødvendigvis om en bil med solid kilometerstand. Du kan like gjerne måtte punge ut med titusener i vedlikehold eller måtte skrape den før de to årene har gått. I tillegg har du en mindre komfortabel og mindre sikker bil. Personlig mener jeg at du bør passere 50k - grensa litt og så ha en del kunnskap om forskjellige bilmodellers svakheter og legge en del jobb i å finne rett bil. Da kanskje du slipper unna med relativt lite vedlikehold. Oppsummert vil jeg tro at du KAN slippe billigere unna med bruktbilen, men at du tar en forholdsvis høy risiko for at det blir dyrere - og dårligere. Jeg ville valgt elbilen. :-) Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Fra og med 2018 vil jeg ha en jobb som krever mye kjøring både privat og jobb. Mye småkjøring i Oslo og en del turer tur retur Arendal. Har du noen anslag på hvor ofte du vil måtte dra på tur til Arendal? Tur og retur samme dag? Tror du disse vil komme på kort varsel, eller vil du vite det i god tid i forveien? Er det lademulighet på jobb eller hjemme? Trenger du mye plass i bilen? Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Hvis du har en jobb som krever mye kjøring så er det lite vits i å kjøpe elbil. Oslo - Arendal er ca. 260. km. Da kommer du bare én vei (hvis du er heldig) før du må lade. Regn med en ladestopp underveis om vinteren. Regner ikke med at arbeidsgiveren er spesielt happy hvis du må stoppe en halvtime hver vei for å lade. Blir fort mange arbeidstimer som forsvinner til lading... Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Mitt tips er at biler av typen "liten dame/pensjonistkjørt japse med lav km" gir best totaløkonomi. Men husk å regne med bompenger. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104519371 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Hvis du har en jobb som krever mye kjøring så er det lite vits i å kjøpe elbil. Oslo - Arendal er ca. 260. km. Da kommer du bare én vei (hvis du er heldig) før du må lade. Regn med en ladestopp underveis om vinteren. Regner ikke med at arbeidsgiveren er spesielt happy hvis du må stoppe en halvtime hver vei for å lade. Blir fort mange arbeidstimer som forsvinner til lading... Dette, ikke bare er det dyrt for arbeidsgiver men det spiser fra fritiden også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå