Gå til innhold

Kontakte MP?


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du i militæret eller er du sivil? Hvis du er i militæret kan du jo besøke MP i leiren din, eventuelt høre med vakta som sikkert kan ta det videre.

Er du sivil må du nok ringe VPV 03003.

Takk for svar :) Er sivil. Er det MP man "anmelder" noen i forsvaret igjennom eller er det noen andre man skal snakke med?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva du skal "anmelde".

Lista e lang :p Narkotikamissbruk (vedkommende kommer rusa inn i militæret) men har ingen befalende eller noe han rapporterer inn til.

Og jeg er ikke veldig "glad" over å vite at denne karen går bevæpnet i en slik tilstand.

 

Vold mot privatperson (burde kanskje ta det til politiet) & fare for selvmord. Ønsker ikke å gå inn på mer detalje på et åpent forum. 

Lenke til kommentar

Du skal vel i utgangspunktet anmelde til politiet om du ikke selv er i militæret, noe det høres ut som du ikke er.

 

MP er vel mer for internsaker der det ikke nødvendigvis er ett lovbrudd men regelbrudd.

Edit, ser det er en miks her, narkotika og lignende som politiet ikke bryr seg så mye om kan du fint varsle MP om.

 

Vold, selvmord osv tas med politiet og gjerne MP også.

 

Trodde du skulle anmelde f.eks vold, tyveri eller andre politisaker til MP..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Alle i forsvaret har ett befal de rapporterer til :)

 

Ja i noen stillinger og oppgaver kan man ha det ganske fritt og få stor råderett over egen tid, men man har alltid ett befal.

 

Uansett. Dette høres mer ut som en sak for sivilt politi. Både narkotikabruk, vold mot andre sivile og ikke minst bekymringsmelding om mistanke om økt selvmordsrisiko. Så får politiet ta meldingen til vurdering og vurdere hva som gjøres videre. Dersom dette er noe som skal etterforskes vil de selv opprette kontakt med MP(evnt befalet til vedkommende).

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent men fyrer inn likevel :p 

MP vil mest sannsynlig anmelde vedkommende til politiet for eventuelle lovbrudd de finner. 
Tror at MP vil ha en langt raskere responstid enn politiet, så hadde jeg vært deg ville jeg ringt VPV på tlf. 03003 og spurt om å bli satt over til MP og fortelle de dine bekymringer. Det er flere i førstegangstjenesten med bakgrunn innenfor kriminalitet, alt fra små fartsbøter til narkotika og voldsbruk men det er selvfølgelig de med mer alvorlige overtredelser de ønsker å få oversikt på. Har selv etter verneplikten og 3år som grenader i forsvaret opplevd at vernepliktige har blitt dimitert grunnet det ene og andre men aldri noe så seriøst som det du forteller. Hadde jeg enda jobbet i forsvaret hadde jeg satt stor pris på om du ringte inn ang. vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke alle leirer har MP på stedet nei, men alle leirer dekkes av MP. Enkleste - særlig hvis man er sivil - er å ringe 03003 og be om å bli satt over til Militærpolitiet i Oslo. De kan ta i mot en melding og få den sluset til rette instansf, og du kan være rimelig trygg på at den ikke går i noen "glemmebok". Dersom man vet tjenestested, kan man be om nærmeste MP-stasjon (de skal ha døgnbemannet vakttelefon) eller evt. be om å snakke om foresatte (typisk kompanisjefen) til vedkommende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...