Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det for dere å kjøre til/fra jobb hver dag? (drivstoff, ikke bom osv)

djgudleif

54 stemmer

1. 1. Hvor mye kan du anslå at det koster deg å kjøre til og fra jobb?

• Under 30 kr
      27
    • 30 kr
      2
    • 50 kr
      8
    • 70 kr
      4
    • 100 kr
      5
    • 150 kr
      3
    • Over 200 kr
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men når bompengesatsene øker nå 1. oktober blir det 69,30 i bompenger.

Jeg gleder meg så sykt. Det blir fort billigere med ATV/vinter-MC hvis du passerer noen ganger i uka.

I utgangspunktet ikke helt i mot at man skal begrense forurensingen i Oslo. 

Det som er fullstendig iditotisk med bompengesatsene er:

- Skiller ikke på gamle og nye biler

- Alt for høy sats utenfor rushtiden, da det nesten ikke er en kjeft på veiene...

Har en forholdsvis ny dieselbil som har veldig lave reelle utslipp, og det er særlig det at jeg blir puttet i samme bås som de mest forurensende gamle hauger av noen dieselbiler som irritrerer meg mest.

Hadde jeg hatt en hybridbil hadde jeg vært fly forbanna.

Jobber sammen med en som stort sett kjører elektrisk hver dag til og fra jobben, og sånn sett forurenser mindre enn en stor Tesla, men som da likevel må betale en haug i bompenger...

Jeg vurderer å skaffe meg en bil til, en forurensende gammel haug av en bensinbil bare på pur F.

(Men forskjellen mellom bensin og diesel er bare 10 kr, så ville tapt på det ift bensinforbruket)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Så du fyller traktordiesel til 7 kroner literen? :p 17 kr. bensin minus 14 kroner for vanlig diesel = 3 kroner forskjell...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Så du fyller traktordiesel til 7 kroner literen? :p 17 kr. bensin minus 14 kroner for vanlig diesel = 3 kroner forskjell...

Var det et svar til meg?

Beklager om det var litt uklart, men de 10 kronene i forskjell refererer til de nye takstene i bomringen i Oslo. Der vil dieselbiler måtte betale 10 kroner mer enn bensinbiler. (Og altså helt uavhengig av faktiske utslipp....)

Forskjell i pumpeprisen på diesel og bensin per liter er ofte mellom 1 og 2 kroner. Og så bruker en dieselbil vanligvis merkbart mindre drivstoff per kilometer, så hvis man kjører litt lenger blir denne 10-kronen i bomforskjell bli spist opp i ekstra drivstofforbruk.

Min gamle bensinbil brukte vanligvis 0,9 på samme strekning til jobben hvor mitt nye større dieseldyr bruker under 0,7. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Det er ganske gale at prisene på kollektivtrafikk har steget såpass mye at det er direkte uøkonomisk for mange å benytte seg av dette for å komme seg på jobb.

Da ser vi også vekk i fra at man gjerne sparer 30+ minutter daglig på å kjøre også. 

Bruker man 30 min mer på buss hver dag enn man gjør med bil utgjør dette 150 timer om man arbeider 300 dager i året, eller over 6 døgn i året som går tapt på kollektiv. 

Tror jeg heller sparer pengene og tiden min og heller kjører til jobb jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer jo veldig an på hvor du bor da, og hva slags jobb du har.

Ta f.eks Oslo og de fleste andre store norske byer hvor hyppigheten og forbindelsene er såppass god at du ikke reelt taper så mye tid.

For min del om jeg skulle kjørt bil til jobb i Oslo sentrum, ville jeg "kastet bort" utrolig mye penger på å ha en bil, som tar lengre tid å kjøre til jobb enn å ta kollektivt, og som koster 380kr dagen å parkere i nærheten av jobb.

Tiden du er på kollektivtransport kan du jo faktisk bruke til å jobbe eller lese nyheter, se film eller hva du vil. Hvis du kjører selv er jo tiden "tapt" på å kjøre, selv om du kanskje kommer x minutter fortere frem.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Frem til i sommer bodde og jobbet jeg i Oslo..

Jeg sparte 45 minutter om dagen på å kjøre bil til og fra jobb..

Dvs. jeg kjørte bil når det var drittvær og holdt meg på gangveier med tohjuling når været var bra og temperaturen ok.

Kollektivt var rett og slett for tregt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer jo veldig an på hvor du bor da, og hva slags jobb du har.

Ta f.eks Oslo og de fleste andre store norske byer hvor hyppigheten og forbindelsene er såppass god at du ikke reelt taper så mye tid.

For min del om jeg skulle kjørt bil til jobb i Oslo sentrum, ville jeg "kastet bort" utrolig mye penger på å ha en bil, som tar lengre tid å kjøre til jobb enn å ta kollektivt, og som koster 380kr dagen å parkere i nærheten av jobb.

Tiden du er på kollektivtransport kan du jo faktisk bruke til å jobbe eller lese nyheter, se film eller hva du vil. Hvis du kjører selv er jo tiden "tapt" på å kjøre, selv om du kanskje kommer x minutter fortere frem.

Bor i Bergen, og bussforbindelsen her er eksepsjonelt dårlig. Man kommer seg ikke fra én bydel til en annen uten minst 1 bussbytte, og siden alle bussene er satt til å skulle ankomme sentrum samtidig så går man alltid glipp første overgangsbuss.

Skal jeg busse til jobb må jeg våkne 30min tidligere enn jeg gjør i dag for å kunne komme på jobb i tide. Når jeg er ferdig og skal hjem er det samme dårlige overgangen. Det er heller ikke veldig gøyt å måtte stå å vente på buss i regnet som vi har 2/3 dager i året.

Da sparer jeg heller tiden, pengene og helsen og kjører en biltur i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...