Gå til innhold

Hjelp: Kjøpte Samsung Galaxy Note 8, angrer!

minim

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dødt batteri på min gamle Iphone 6S plus lenge nå og skulle holde ut til nye iphone kom. Når den ble lansert ble jeg litt irritert på at det var enda 2mnd frem i tid til den kom og gikk for en Note 8 i stede. 

Alt jeg nå tar i og alle workflows virker vanvittig tungrodd. Har mest lyst til å bare levere inn telefonen i morgen igjen.. Er det bare å gi opp eller er det triks for å få orden på dette her? 

Savn/problemer:

-iMessage.. De som har brukt det forstår nok..

-3d touch, en hel operasjon å få endret noe lenger bak i teksten og føles som å gå flere år tilbake når man er vandt til 3d touch

-fungerende opplåsing. iris er for trengt når det funker 50% av gangene (og når det funker så sjeldent blir det enda mer bortkastet), faceid virket ikke når det ble litt skymt og touch sensor er malplasert bak

-Det meste er ryddigere lagt opp i iOS. Det kommer fra  en som gjerne skummer debug-tekst logger eller .CSV filer i notepad++ og synst det ikke er så værst oversiktlig i jobb sammenheng. Hadde de enda valgt en rød tråd og presentert alt i samme stil, men det er helt vilkårlig etter hvor man er på telefonen..  

-System på ting! noe oppdateres i noe galaxy app-univers, noe i google app store, noe i gud vet hva og det er litt bingo hva som oppdateres automatisk å hva som trenger et push i fra meg. Dette er egentlig litt gjennomgående i hele systemet igrunnen at de ikke har valgt en vei og kjørt den linja hele veien.

-ICLUOD! Husker når jeg byttet fra iphone 6plus til iphone 6s plusn. Tastet inn brukernavn og passord når jeg gikk fra butikken og vips så synkroniserte den raskt alle bilder, innstillinger, brukeropplysninger, bookmarks, apper, meldinger, epost konter og telefonen var ferdig oppsatt på 1-2-3 helt automatisk. I går satt jeg vel å dilla i 4-5timer og jeg er enda ikke i mål med ting. Ingen rød tråd der heller.  Noe cloud greier til telenor var preinstallert, noe fra samsung og noe fra google, men igjen ingenting var samkjørt og en tydelig plan bak. 

-Bittelitt ergonomi. Jeg bruker tommel-touch hvor jeg holder telefonen med begge hendene og skriver touch med tomlene sånn at en tommel har omtrent halve skjermen og omvendt. Uten rammer og med tastaturet dradd nedom buene er det mission impossible 9 å treffe  f.eks "A" når tommelen må heelt inn og ned langs der hånda som skal holde telefonen er. Må tviholde på telefonen og selv da sklir den ut av stilling lett. Ble faktisk skikkelig sliten i henda når jeg lå å trykte på den på senga i går og det er ikke pga vekta, men fordi det er så klønete å holde/bruke tastaturet slik. Mange knapper er også ulogisk flyttet helt til toppen i apper som det på iOS ligger naturlig og lett tilgjengelig i bunn. Dette problemet mistenker jeg dog er på iphone x også siden den er "rammeløs", men kanskje ikke så ille siden den ikke er buet. Jeg prøvde å forminske tastaturet slik at det ikke stakk så langt ut og det hjelper litt, men ikke nok siden tastene blir for små når den er forminsket så mye som trengs. 

-bixby må bort! treffer stadig borti knappen, men kan ikke finne noen måte å slette/disable systemet helt på. Prøvde det såvidt, men det fungerer like dårlig som siri i iphone. Russisk roulette bare å prøve å ringe til noen siden det er totalt random hvem den treffer på i telefonlisten :D Og dette har det viet en hel knapp til! 

-Har hele tiden hørt at det skulle være så åpent, men jeg får ikke sletta bixby som nevnt over og fullt av crapware fra samsung som var preinstallert lar seg ikke slette. 

-Tredjeparts apper kjører så som så.. Ta bare enkel scrolling nedover i facebook feeden som fører til lett stuttering. Eller hakking til tider i snapchat. Helt banale ting som ikke spiller stor rolle, men på en 1dag gammel telefon?

-En annen liten detalj er f.eks i facebook feeden om man står å ser på et innlegg og lukker apper med home knappen og åpner den igjen så er den plutselig flyttet seg i feeden. Om man gjentar samme home->åpne igjen så kan den komme tilbake til det du leste, men den kan også komme på samme sted igjen, men gjør man det enda en gang så kan den også forflytte seg. Virker helt vilkårlig hvordan den plasserer seg, men lite ryddig føles det ikke når den ikke  kan huske possisjon og alltid åpne der. Hadde det enda vært konsekvent at den gikk til toppen, men det er ikke det heller. 

Om mulig ingen android/apple krig her.. Håper på noen gode tips så jeg kan fortsette å bruke denne i stede for å levere inn igjen. Det må da være noe jeg overser eller er det så få som bytter tilbake til android etter å ha brukt iphone? 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nok med at du sitter dypt begravet i Apples økosystem, du er godt vant med iPhone og iOS, og så har du i tillegg valgt Samsung, som jeg anser som en av de verste systemene å bytte til hvis man skal bytte fra iOS. Nettop pga mye av det du sier - Samsung prøver å kapre deg på samme måte som Apple har gjort, og Google/Android også gjør. Samsung bloatware tror jeg ødelegger mye for de som bare vil ha en Android-telefon istedenfor en iOS-telefon.

Lever den tilbake, om du kan det, og skaff den en iPhone igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er trolig mye av grunnen ja, men det var så mange håpløst dårlige løsninger at jeg holdt på å få mark :p

Har pakket den inn igjen nå og satser på å få levert den i retur. Etter jeg skreiv innlegget så innså jeg at så mye som jeg har vært frustrert på denne telefonen siste døgnet skal man ikke være etter å ha punga ut 10k på en telefon. Selgeren sa ihvertfall at det var åpent kjøp i 30 dager så krysser fingra for at jeg får ordnet med det.

Skjønte egentlig relativt fort at fint lite hadde skjedd med brukervennlighet siden Samsung S6en jeg hadde i kort tid før jeg ga den bort så jeg dro ikke engang av beskyttelses plasten på skjermen.

Får gjøre det selv om jeg var skikkelig gira på å bytte nå..Skjermen var bare digg på noten!

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, det er ihvertfall helt sikkert. Jeg har brukt iphone 6s plus siden i fjor vår, men kjøpte meg en S7 edge for noen uker siden. Det ble omtrent som å komme hjem ?

Det eneste jeg savner er batteristyringen til ios, fikk litt bedre batteri tid på iPhone selv om det er en god del mindre kapasitet på batteriet.

Lenke til kommentar

Det å bytte til Android er dessverre fortsatt slik at det krever litt av deg som forbruker. Når man legger litt research in i hva slags telefon man burde velge, samt skjønner at man kan bytte launcher for å få de funksjonene man vil så hadde de aller fleste klagene dine vært løst.

Googles økosystem er forøvrig i det minste på høyde med Apple sitt og når jeg bytter android telefoner så logger jeg bare på Google kontoen min så har jeg min gamle telefon igjen.

Det at visse apper fortsatt er bedre optimalisert for iOS får stå for de respektive selskapene som lager appen sin regning.

Til slutt bunner det vel ut i hvor mye man trenger friheten og tilpasningen man trenger fra sin telefon. Men uansett var Samsung sin 8 serie ett dårlig valg å starte på da dette er noen vitser av noen telefoner.

Lenke til kommentar

Du kan overføre alt innhold fra IOS til N8 via Smart Switch. Etter dette synkroniseres tlf på samme måte som iPhone gjør.

Bixby kan settes til å gjøre mange oppgaver. Har selv installert appen bxActions og aktivert do-not-disturb når jeg trykker på Bixby knappen.

Luggingen i facebook er vel appen sin feil. Prøv nettsiden deres i stedenfor.

Tastaturet kan lettere brukes ved å svipe.

Lenke til kommentar

Folk er nok forskjellige ja :)

Jeg gjorde egentlig fint lite research først så skal ta den på min kappe. Jeg antok bare at toppmodellen til Samsung kunne tilpasses slik jeg ville ha den, men Samsung har låst og gjort det hele til en litt dårlig opplevelsen. Når jeg leser litt rundt nå etterpå så ser jeg at en nexus/Google telefon trolig hadde vært tingen om jeg først skulle bytte.

Det er godt mulig at app utviklerne må det, men som sluttbruker kunne det ikke brydd meg mindre. Jeg utvikler også backend software i mitt yrke og da opplever vi mye av det samme. Brukeren vil ha et sluttprodukt som virker og bryr seg fint lite om hvem sin feil det er at noe ikke virker. Hadde det vært en app så er det en ting, men det var snakk om flere. Som over så er det godt mulig dette hadde vært løst med ren Android fremfor her som Samsung har lagt noe forstyrrende på toppen.

Tipper du har rett der altså. Nå vet jeg at neste gang jeg skal prøve meg på å bytte over så blir det en ren nexus/Google telefon som ikke er låst til noe greier oppå og ikke får oppdateringer.

Synd å la den gå egentlig for skjermen var helt rå og det var deilig med batteri tid igjen. Kanskje det hadde vært en ide for Samsung å selge en "nexus" variant eller gjøre det mulig å velge dette ved boot på toppmodellene sine. Det hadde de scoret bra på!

Lenke til kommentar

Er ikke det bare samme søkefunksjonen som allerede ligger i Samsung da? Noten hadde en slik funksjon når det ble sveipet nedover mener jeg.

Det jeg tenkte på var mer funksjoner som at når man presser hardt på tastaturet så kan text input pekeren flyttes nøyaktig tilbake sit man vil uten å få fingrene over teksten slik at man ikke ser hvor den plasseres. Vanskelig å forklare, men helt genialt når man har brukt det. Samme med preview av linker, markering av tekst og flere andre lignende funksjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung prøver å kapre deg på samme måte som Apple har gjort, og Google/Android også gjør. Samsung bloatware tror jeg ødelegger mye for de som bare vil ha en Android-telefon istedenfor en iOS-telefon.

Kan du spesifisere bloatwaren som visstnok skal finnes på Note8? (eller har du dine forestillinger fra S4 / S5 tiden?). Det meste kan nå avinstalleres, og de appene som ikke kan avinstalleres (MS Office) kan enkelt deaktiveres.

Den beste (selv)hjelpen ts kan få er å lære seg å akseptere endring eller innse at terskelen var for høy og levere produktet tilbake.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Er ikke det bare samme søkefunksjonen som allerede ligger i Samsung da? Noten hadde en slik funksjon når det ble sveipet nedover mener jeg.

Det jeg tenkte på var mer funksjoner som at når man presser hardt på tastaturet så kan text input pekeren flyttes nøyaktig tilbake sit man vil uten å få fingrene over teksten slik at man ikke ser hvor den plasseres. Vanskelig å forklare, men helt genialt når man har brukt det. Samme med preview av linker, markering av tekst og flere andre lignende funksjoner.

S-Pennen fungerer godt til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du spesifisere bloatwaren som visstnok skal finnes på Note8? (eller har du dine forestillinger fra S4 / S5 tiden?). Det meste kan nå avinstalleres, og de appene som ikke kan avinstalleres (MS Office) kan enkelt deaktiveres.

Den beste (selv)hjelpen ts kan få er å lære seg å akseptere endring eller innse at terskelen var for høy og levere produktet tilbake.

Vel, hvis det er annerledes på Note 8 enn på S8, har jeg ikke annen erfaring enn fra familie som etter å ha kjøpt Galaxy S8 fikk noia av alt Samsung skulle blande seg inn i og byttet til en ren Android-telefon istedenfor.

Lenke til kommentar

Har lagt inn custom ROM på alle mine Samsung telefoner. Det pga overfylt programvare fra Samsung (bloat).

Problemet med Samsung er at dem er gniene på drivere. Eller vet ikke på den siste, men jeg kunne bare bruke Custom ROM basert på TouchWiz på min Note 4. Gikk man for clean Android tar kamera potetbilder pga manglende drivere.

Gikk for en Oneplus som neste telefon istede. Stock Android er tingen.

Men tror trådstarter bare skal levere tilbake å skaffe seg en iPhone.

Lenke til kommentar

Samsung prøver å kapre deg på samme måte som Apple har gjort, og Google/Android også gjør. Samsung bloatware tror jeg ødelegger mye for de som bare vil ha en Android-telefon istedenfor en iOS-telefon.

Samsung music og bilby kunne ikke fjernes, men var en 4-5 andre ting også som jeg ikke husker samt alt overlayet Samsung har.

S-Pennen fungerer godt til dette.

Det gjør den veldig elegant ja, men altfor mye dill å dra den ut bare for å plassere text input. Det går tregere å skrive med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...