Gå til innhold

Amerikanske myndigheter er skeptiske til iPhone X' ansiktsgjenkjenning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er det som egentlig har ansvaret for UX-designet disse dager? Er dette et resultat av at nesten alt plutselig har havnet under stakkars Craig Federighi? Han er jo en flott fyr, men virker som han skal få ansvaret for alt som kryper og går og det er jo ikke helt ideelt.

Det har jo vært endel frem og tilbake med UX-designet nå, og det er endel mangel på kontinuitet og det er temmelig irriterende og at de roter til såpass mange av disse detaljene er jo temmelig håpløst. Her må noen virkelig stramme opp.

Lenke til kommentar

Det var derfor jeg ikke nevnte samsung i den sammenhengen.

Da får dere kanskje uttrykke dere klarere. Når man begynner å snakke om at samsung sin versjon, som dere etter en youtubevideo eller 2, har dømt nedenom og hjem, konkluderer med at det er trist at den virker for det er trist at de var først, kan dette ikke tolkes på annen måte enn at dere snakker om samsung sin versjon.
Lenke til kommentar

Det triste er jo at det funker. Folk har fått for seg at "først" er viktig. Det er det ikke.

Ansiktgjennkjenningen til Samsung har 2 nivå, der nivå 2 enda ikke er blitt lurt av noe bilde. Og det å lure ansiktskanneren med et bilde fra en annen telefon, nei det går ikke selv på svakeste nivå. Og jeg noterer meg at det stort sett er en leir som henger seg opp i at Samsung var først, noe de slettes ikke var, og det er ios leiren. Men hadde dere hatt et snev av kunnskap hadde dere visst at ansiktgjennkjenning var tilgjengelig på mobiltelefoner lenge før Samsung lanserte det.

Den ble i alle fall lurt av et bilde da Samsung sendte ut demoversjoner av den:

https://www.youtube.com/watch?v=uS1NmvJvHNk

Tror dette ble fikset før launch, men jeg holder meg ikke så veldig oppdatert om hva Samsung bedriver, så jeg er ikke 100% sikker.

Jeg gjentar til det kjedsommelige. Den har 2 nivå, den lar seg ikke lure av et bilde på en annen mobil. Men dere lar dere lett lure av tvilsomme youtube bevis...
Lenke til kommentar

Vanvittig treffende oppsummering.

Og what a waste.... De ønsker jo av hele sitt hjerte å kapre iPhone-kunder, men evner ikke å innse at det er software og ikke hardware de er opptatt av.

Jeg kjenner mange iphonekunder som har hoppet over til samsung og er strålende fornøyd.
Lenke til kommentar

Og what a waste.... De ønsker jo av hele sitt hjerte å kapre iPhone-kunder, men evner ikke å innse at det er software og ikke hardware de er opptatt av.

Er det en stor waste? Synes det minner litt om da så mange Apple-folk maste om at Samsung liksom skulle gå over til Tizen for å tjene sine egne penger. Det er ikke Samsung som er IOS sin hovedkonkurrent, det er Android. Samsung gjør noen underlig ting på software-siden, definitivt, (uten at jeg synes ansiktsgjenkjenningen er særlig problematisk), men det er tonnevis av gode alternativ.

AtW

Jeg tror hele industrien hadde hatt godt av det om Samsung sin software og Touchwiz (?) hadde vært såpass polert at det faktisk var et fristende alternativ for majoriteten av iOS-brukere. Slik er det ikke i dag.

Desto flere kunder Apple hadde mistet til Android/Samsung, desto bedre hadde det vært for konkurransen. I dag er det slik at man har etablert seg i hver sin leir med ganske liten forflytning mellom fanbasene.

Det tror ikke jeg, den lite polerte softwaren fører til mere forflytning mot ren android, som er bra. Og ren android (eller nærme) er et fristende alternativ.

AtW

Ren Android burde vært et valg å installere på alle Android-telefoner.

Anyways, selv ren Android har et stykke å gå før det matcher iOS i ren brukeropplevelse.

Nå ble jeg veldig nyskjerrig. Hva er det eksakt android mangler på brukeropplevelse kontra ios? Før du svarer må jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg har både ios, ren androidtelefon og Samsung s8.

Lenke til kommentar

Er det en stor waste? Synes det minner litt om da så mange Apple-folk maste om at Samsung liksom skulle gå over til Tizen for å tjene sine egne penger. Det er ikke Samsung som er IOS sin hovedkonkurrent, det er Android. Samsung gjør noen underlig ting på software-siden, definitivt, (uten at jeg synes ansiktsgjenkjenningen er særlig problematisk), men det er tonnevis av gode alternativ.

AtW

Jeg tror hele industrien hadde hatt godt av det om Samsung sin software og Touchwiz (?) hadde vært såpass polert at det faktisk var et fristende alternativ for majoriteten av iOS-brukere. Slik er det ikke i dag.

Desto flere kunder Apple hadde mistet til Android/Samsung, desto bedre hadde det vært for konkurransen. I dag er det slik at man har etablert seg i hver sin leir med ganske liten forflytning mellom fanbasene.

Det tror ikke jeg, den lite polerte softwaren fører til mere forflytning mot ren android, som er bra. Og ren android (eller nærme) er et fristende alternativ.

AtW

Ren Android burde vært et valg å installere på alle Android-telefoner.

Anyways, selv ren Android har et stykke å gå før det matcher iOS i ren brukeropplevelse.

Nå ble jeg veldig nyskjerrig. Hva er det eksakt android mangler på brukeropplevelse kontra ios? Før du svarer må jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg har både ios, ren androidtelefon og Samsung s8.

Bruker opplevelse er et veldig diffust begrep å sette ord på.

Nylig fikk jeg en Android tab av arbeidsgiver, og etter 8 år med iOS så var inntrykket etter noen dager med Android og Touchwiz at ting var tungvint og ikke intuitivt.

Ingenting føltes "som en lek" på samme måte som i iOS. Neste gang jeg graver den opp av jobbsekken kan jeg konkretisere alle irritasjonsmomentene jeg opplevde.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange iphonekunder som har hoppet over til samsung og er strålende fornøyd.

Jeg kjenner et par selv også, men hva beviser det?

Lenke til kommentar

Som sagt, polish og attention to detail. Det er ikke noe som kan kvantifiseres i en punktliste. Men for å ta et konkret eksempel fra en stor ting fra Samsungs verden: Bixby på S8. Hele clusterfucken, og det at du nå endelig kan disable det men da har en død (!) knapp på telefonen. Når det er sagt; det viktigste er nok alle de bittesmå detaljene, der Apple tradisjonelt har gått de ekstra rundene som skal til for å få brukeropplevelsen virkelig god. 

Når det kommer til "hva kan man gjøre med operativsystemene" er det lite tvil om at Android er mer potent.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

At de faktisk kaprer iphone kunder.
Lenke til kommentar

At de faktisk kaprer iphone kunder.

Ja, men jeg har vel aldri hevdet at de ikke klarer det?

Hvor mange prosent av Apples "97% fornøyd"-base tror du går til Android ?

Lenke til kommentar

Som sagt, polish og attention to detail. Det er ikke noe som kan kvantifiseres i en punktliste. Men for å ta et konkret eksempel fra en stor ting fra Samsungs verden: Bixby på S8. Hele clusterfucken, og det at du nå endelig kan disable det men da har en død (!) knapp på telefonen. Når det er sagt; det viktigste er nok alle de bittesmå detaljene, der Apple tradisjonelt har gått de ekstra rundene som skal til for å få brukeropplevelsen virkelig god.

Når det kommer til "hva kan man gjøre med operativsystemene" er det lite tvil om at Android er mer potent.

Bixby er et veldig dårlig eksempel. Knappen kan remappes via 3. parts software. Personlig liker jeg Bixby og bruker det daglig ?
Lenke til kommentar

"Kan remappes via 3. parts software". 

Nettopp. Det er sånt jeg mener. Men om du faktisk liker Samsung sin programvare tror jeg ikke det er mulig for deg å forstå hvorfor noen foretrekker Apple. Og det er jo egentlig en fordel for deg, å slippe å irritere deg over mangel på finish. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg finner ikke noe om dette nivå 2 du snakker om. Mener du øyeskannen? Det er noe annet.

Deaktiver "rask" gjennkjenningen, og du har en mye sikrere ansiktgjennkjenning

Jeg antar du mener "faster recognition" som først kom rundt april? Note 8 videon kom etterpå og vi må anta at det var avskrudd siden det ikke er på ved default, og videoene til S8 var uten denne opsjonen tilgjengelig, men den har blitt lurt av bilder siden den gang.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

"Kan remappes via 3. parts software".

Nettopp. Det er sånt jeg mener. Men om du faktisk liker Samsung sin programvare tror jeg ikke det er mulig for deg å forstå hvorfor noen foretrekker Apple. Og det er jo egentlig en fordel for deg, å slippe å irritere deg over mangel på finish.

Ja jeg liker Samsung. Og det er ingen hemmelighet at mange av de nye funksjonene som bakes inn i android har først blitt lansert av Samsung. Jeg liker også den rene androidtelefonen, selv om jeg ser at Samsung løser enkelte oppgaver bedre. Jeg har også sans for HTC sin versjon, som har også har gide løsninger på enkelte funksjoner. Jeg plages ikke nevneverdig i ios, men ser faktisk få eller ingen fordeler over android. Samsung er flinke til å implementere nye nyttige funksjoner. Jeg har blant annet ingenting jeg mangler i android 7.0 på min samsung som jeg finner i android 8.0 på min Nexus.
Lenke til kommentar

Nei, og det er vel og bra. Selv anser jeg Samsungs telefoner som på grensa til ubrukelige pga programvaren, selv om de er flotte maskinvaremessig. Dessverre teller programvaren minst 90% når jeg skal velge telefon.

Det handler altså ikke om manglende funksjoner (de har det meste!) men om manglende finish. Jeg vil faktisk ikke ha masse funksjoner, og anser det som direkte negativt med dill som ikke brukes. Der er ikke Apple heller perfekte, men de er bedre enn de fleste.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe om dette nivå 2 du snakker om. Mener du øyeskannen? Det er noe annet.

Deaktiver "rask" gjennkjenningen, og du har en mye sikrere ansiktgjennkjenning

Jeg antar du mener "faster recognition" som først kom rundt april? Note 8 videon kom etterpå og vi må anta at det var avskrudd siden det ikke er på ved default, og videoene til S8 var uten denne opsjonen tilgjengelig, men den har blitt lurt av bilder siden den gang.

Jeg har ikke note8, men på s8 var denne på som standard da jeg aktiverte den. At den ikke kom før i april skjønner jeg ikke hvor du har ifra, da s8 ikke kom i salg før slutten av april. Hva som var på demoutgavene med tidlig software, aner jeg ikke.

Jeg har selv prøvd å kure min s8+ med bilder på en annen mobilskjerm uten hell, både på rask gjennkjenning og på neste nivå.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...