Oxyforthecortex Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 (endret) Hei! Jeg og min forlovede vurderer å invitere i en aircondition på hjul. Jeg vet at normal varmepumpe kan spare strøm om vinteren men er usikker på om de på hjul er noe særlig strøm vennlige. Vi har tildags dato kunn panelovner til å varme opp huset.Så det jeg lurer på kort sagt er om bruk av portable aircondition til deler av huset vil spare strøm? ## post gjenopprettet av ilpostino ## Endret 18. september 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Aircondition gjør det kaldere, så du vil ikke spare strøm om du skal varme opp.. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Aircondition gjør det kaldere, så du vil ikke spare strøm om du skal varme opp.. Nope, en det vi kaller en air condition kan både kjøle ned eller varme opp luft. Et godt norsk ord er klimaanlegg. Hvilken vei den pumper varmen bestemmer om innedelen kjøler ned eller varmer opp luft. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 En varmepumpe bruker vanligvis mindre energi enn panelovn for å gi samme varme. Man "sparer" ikke strøm, det uttrykket gir ingen mening i denne sammenhengen. For å kjøle ned temperatur med AC kreves det også strøm. Så den eneste som gjør noen forskjell på regningen din er hvor effektiv AC du kjøper i forhold til andre på markedet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Nope, en det vi kaller en air condition kan både kjøle ned eller varme opp luft. Et godt norsk ord er klimaanlegg. Hvilken vei den pumper varmen bestemmer om innedelen kjøler ned eller varmer opp luft. Får man tak i de på hjul? Lenke til kommentar
Oxyforthecortex Skrevet 17. september 2017 Forfatter Del Skrevet 17. september 2017 Men drit i grammatikken, jeg er ute etter å vite om jeg sparer penger ved å kjøpe portable varmepumpe (bedre?) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Ja, man får tak i portable varmepumper. Man vil nok spare penger på strøm men de er ikke så effektive som fastmonterte med egen utedel siden de skaper undertrykk i rommet/huset og trekker dermed inn kaldluft utenfra. Men ikke alle portable air-conditioner kan brukes som varmepumper. Min har kun kaldluft. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg