ilpostino Skrevet 16. september 2017 Rapporter Del Skrevet 16. september 2017 Jeg har en Windows 8.1 installert som en VM i Hyper-V på en Windows 10-maskin. Selve den virtuelle maskinen og den virtuelle harddisken C: ligger på samme fysiske harddisken på maskinen. Under Task manager på den virtuelle maskinen står disken til 100% bruk og den virtuelle maskinen oppleves som treg. Den virtuelle harddisken er koblet til via en SCSI-kontroller i Hyper V. Noen som vet hvordan man får endret dette slik at maskinen oppleves som raskere? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. september 2017 Rapporter Del Skrevet 16. september 2017 Så vidt jeg vet kan du ikke endre på dette. Trolig brukes systemdisken en del av selve oset, kanskje indexering eller lignende, som igjen går utover VMen. Hadde slike problemer tidligere da jeg gikk over til Hyper-V. Løsningen min ble å enten bruke dedikerte disker per VM, eller i alle fall kun kjøre noen få VMer per disk, og aldri på systemdisken. Og SSD hjelper jo betraktlig. Har to testLAB servere med snurredisker som kjører en rekke windows VMer, og de går jo i sirrup når det skjer mye på mange av VMene på samme tid. Leide så en tredje server med kun SSD disker av Enterprise typen, og her flyr det unna til og med jeg har puttet over 10 Windows VMer som alle kjører på samme tid, og som f.eks jeg tester patching på. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. september 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2017 Så på en server som skal brukes til virtualisering i Hyper-V vil det lønne seg å ha systemdiskene til de virtuelle maskinene på SSD? Per nå har jeg det liggende på en vanlig snurredisk men en eller annen gang håper jeg å få satt opp en egen server som skal brukes til dette. Skal ha mye delt multimedia på den serveren. Det beste hadde vært å hatt det på SSD men gitt mengden data og pris på SSD vil selve multimediainnholdet ligge på snurredisker med hardware RAID / ZFS. Det bør funke å ha systemdiskene til de virtuelle maskinene på en dedikert SSD for hastighetens skyld. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. september 2017 Rapporter Del Skrevet 18. september 2017 Å ha dem på SSD disker vil være et utrolig smart trekk ja. Du vil nesten ikke tro hvor stor forskjell det er på opplevelsen på vmene på snurredisker kontra ssd. Og ja..det er jo bare systemdisken til vmen det er viktig å ha på ssd. Jeg bruker også lagring i vmene i visse tilfeller på snurredisker. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. september 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2017 Takk for tips. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. september 2017 Rapporter Del Skrevet 18. september 2017 Ville testet med noe annet enn hyper-v.. mitt inntrykk er at hyper-v virker bra til virtuelle servere.. men til virtuelle klienter blir det tregt. Jeg hadde en VM satt opp med torrent og vpn.. Denne var sirup med hyper-v og fikk dårlig hastighet. Byttet til vmware og alt ble raskt. Trengte vel ikke å re-installere VM heller mener jeg å huske Men, gått vekk fra den løsningen også.. Kjører nå en egen server med unRAID, som igjen virtualiserer både en Windows Server og en klient, samt div dockers som tar seg av mindre oppgaver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå