torest Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Sju av samme robot-type jobber i Norge.I løpet av to dager programmerte ingeniørene roboten til å dirigere Andrea Bocelli og et fullt symfoniorkester Lenke til kommentar
Jarl Arntzen Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Ok...? Så et videoopptak av dirigenten, avspilt på en passe stor flatskjerm vil dermed også kunne fungere som en erstatning for dirigenten. 2 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Jeg tror kanskje en ganske ordinær TV kunne gjort samme nytten. 1 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Ok...? Så et videoopptak av dirigenten, avspilt på en passe stor flatskjerm vil dermed også kunne fungere som en erstatning for dirigenten. Beklager, jeg så ikke ditt innlegg da jeg postet mitt tilnærmet identiske innlegg:) 1 Lenke til kommentar
Jarl Arntzen Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 @frodenerd Alt i orden. ABB må gjerne vise noe som bare roboter kan utføre. Da er jeg klar til å bli imponert. Det er fint at roboten har såpass gode bevegelser at utøvere i symfoniorkesteret følger den like lett som de følger en ordinær dirigent og dette er isolert sett bra men jeg ser ikke dette tilfellet som et god eksempel på "et yrke der roboter vil ta over". 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Jeg er mest overrasket over at det tok hele to dager å kopiere et bevegelsesmønster. Skulle tro det tok akkurat like lang tid som selve musikkstykket varte. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Spørsmålet er jo om roboten er i stand til å styre orkesteret i "real time". Da først er det dirigering. (F.eks hvis roboten vil ha mer eller mindre volum på fiolinene der og da.) Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Snakk om å kaste penger ut av vinduet. En TV skjerm med et videoopptak av en dirigent hadde jo gjort en enda bedre jobb mye billigere. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Jeg er mest overrasket over at det tok hele to dager å kopiere et bevegelsesmønster. Skulle tro det tok akkurat like lang tid som selve musikkstykket varte. De har nok tatt den tunge ruten og programmert roboten manuelt. Mens hvis de hadde tenkt litt lenger kunne de brukt motion capture utstyr på en dirigent og dermed automatisert programmeringen av robot bevegelsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå