Laurbb Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Hei! Den siste tiden har internetten min vært ustabil. Den kan funke fint en hel dag før den plutselig ramler ut i 5 sekunder av gangen om og om igjen, og da kan dette fort vare noen timer. Det spiller ingen rolle om jeg er koblet via kabel eller på det trådløse nettet. Jeg lastet ned et program som konstant pinger en ip-adresse og viser resultatet, slik ser det ut når internetten begynner å ramle ut: Jeg mister altså aldri kontakten med ruteren (192.168.1.1) men kommer aldri til neste steg (10.160.64.1). Hva er denne ip-adressen?Jeg tenkte først at siden denne var etter ruteren at det var modemet? Jeg klarte ikke å finne noen ip-adresse på denne, og er egentlig ikke helt sikker på om modemet har en IP-adresse. Jeg er på kabelnett fra canal digital. Det er uansett litt snedig dersom modemet er problemet, fordi jeg prøvde å bytte det ut med et annet modem (vi hadde to av en eller annen grunn) og problemet bestod. Spørsmålet er vel egentlig, ligger dette problemed utenfor mitt hus, og er dette noe jeg må ta opp med Canal Digital? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Eneste jeg kan bidra med... En 10- adresse er ikke en offentlig IP-adresse, men en adresse som brukes for intern adressering. https://no.wikipedia.org/wiki/Private_IP-adresser 1 Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Kan ikke skjønne annet en at du har en ekstra ruter mellom deg og nettet til Canal Digital. Det pga. 10.x.x.x er en lokal IP-adresse som ikke brukes ute på internett, og såvidt jeg kjenner til er det ikke noen internettleverandører som plasserer deg bak NAT. Om du ikke vet hvilken enhet det er, så kan du logge deg inn på innstillingene til ruteren din (192.168.1.1) så kan det være du ser MAC-adressen til enheten den får IP fra (MAC-adressen til 10.160.64.1). Når du har MAC-adressen kan du finne ut hvem som har produsert utstyret, kanskje det kan være til hjelp. Nettside for å slå opp MAC-adresser: https://www.macvendorlookup.com/ Hva slags modem og ruter har du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Kan ikke skjønne annet en at du har en ekstra ruter mellom deg og nettet til Canal Digital. Det pga. 10.x.x.x er en lokal IP-adresse som ikke brukes ute på internett, og såvidt jeg kjenner til er det ikke noen internettleverandører som plasserer deg bak NAT. Om du ikke vet hvilken enhet det er, så kan du logge deg inn på innstillingene til ruteren din (192.168.1.1) så kan det være du ser MAC-adressen til enheten den får IP fra (MAC-adressen til 10.160.64.1). Når du har MAC-adressen kan du finne ut hvem som har produsert utstyret, kanskje det kan være til hjelp. Nettside for å slå opp MAC-adresser: https://www.macvendorlookup.com/ Hva slags modem og ruter har du? Mobilt bredbånd til Telenor har også 10-adresser som IP-til routeren. Man kan gå rundt det og få en offentlig IP direkte på routeren, så dermed kan du justere ditt utsagn. Det finnes faktisk de som router gjennom en intern IP. Ingen MAC-adresse vil noen sinne være 160.... Endret 17. september 2017 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 17. september 2017 Forfatter Del Skrevet 17. september 2017 Takker for svar! Jeg fant denne tråden: https://superuser.com/questions/777866/why-is-tracert-showing-a-private-ip-address-right-after-my-router-even-though-i som adresserer lignende ip-adresse som jeg ser i min traceroute. Jeg tolker det dit hen at det er 10.160.64.1 er CMTS'en, altså at problemet ligger der, men isåfall skulle man vel tro at hele nabolaget hadde slitt med det samme? Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Kan ikke skjønne annet en at du har en ekstra ruter mellom deg og nettet til Canal Digital. Det pga. 10.x.x.x er en lokal IP-adresse som ikke brukes ute på internett, og såvidt jeg kjenner til er det ikke noen internettleverandører som plasserer deg bak NAT. Om du ikke vet hvilken enhet det er, så kan du logge deg inn på innstillingene til ruteren din (192.168.1.1) så kan det være du ser MAC-adressen til enheten den får IP fra (MAC-adressen til 10.160.64.1). Når du har MAC-adressen kan du finne ut hvem som har produsert utstyret, kanskje det kan være til hjelp. Nettside for å slå opp MAC-adresser: https://www.macvendorlookup.com/ Hva slags modem og ruter har du? Mobilt bredbånd til Telenor har også 10-adresser som IP-til routeren. Man kan gå rundt det og få en offentlig IP direkte på routeren, så dermed kan du justere ditt utsagn. Det finnes faktisk de som router gjennom en intern IP. Ingen MAC-adresse vil noen sinne være 160.... Ja det stemmer. Vurderte å skrive "Ingen internettleverandører på fastnett", men droppa det da jeg tenkte det ikke var relevant i denne sammenhengen. "Ingen MAC-adresse vil noen sinne være 160....". Om du ser i det opprinnelige innlegget ser du at 10.x.x.x IPen det er snakk om er 10.160.64.1. Påstår ikke at det er en MAC-adresse, det mangler den uansett 3 tegn til å kunne være. Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 (endret) Takker for svar! Jeg fant denne tråden: https://superuser.com/questions/777866/why-is-tracert-showing-a-private-ip-address-right-after-my-router-even-though-i som adresserer lignende ip-adresse som jeg ser i min traceroute. Jeg tolker det dit hen at det er 10.160.64.1 er CMTS'en, altså at problemet ligger der, men isåfall skulle man vel tro at hele nabolaget hadde slitt med det samme? Jøss, ante ikke at man fikk opp en lokal IP til sentralen der coaxkabelen er terminert, men det forklarer jo saken tilfelle Det betyr ikke at naboene dine nødvendigvis har samme problem. Siden forsinkelsen/pakketapet oppstår mellom ruteren din, og "modemet" i Canal Digital sin ende av coaxkabelen (CMTSen) vil det si at problemet trolig ligge på: - Modemet ditt - CMTSen til CD - Ledningen(e) mellom Siden du allerede har byttet modem er det god grunn til å tro at problemet ligger enten på linja eller sentralen til CD. Har du forsøkt å kontakte de for å få de til å se på linja? Endret 18. september 2017 av Jokkmokk med sokk 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Kan ikke skjønne annet en at du har en ekstra ruter mellom deg og nettet til Canal Digital. Det pga. 10.x.x.x er en lokal IP-adresse som ikke brukes ute på internett, og såvidt jeg kjenner til er det ikke noen internettleverandører som plasserer deg bak NAT. Om du ikke vet hvilken enhet det er, så kan du logge deg inn på innstillingene til ruteren din (192.168.1.1) så kan det være du ser MAC-adressen til enheten den får IP fra (MAC-adressen til 10.160.64.1). Når du har MAC-adressen kan du finne ut hvem som har produsert utstyret, kanskje det kan være til hjelp. Nettside for å slå opp MAC-adresser: https://www.macvendorlookup.com/ Hva slags modem og ruter har du? Mobilt bredbånd til Telenor har også 10-adresser som IP-til routeren. Man kan gå rundt det og få en offentlig IP direkte på routeren, så dermed kan du justere ditt utsagn. Det finnes faktisk de som router gjennom en intern IP. Ingen MAC-adresse vil noen sinne være 160.... Ja det stemmer. Vurderte å skrive "Ingen internettleverandører på fastnett", men droppa det da jeg tenkte det ikke var relevant i denne sammenhengen. "Ingen MAC-adresse vil noen sinne være 160....". Om du ser i det opprinnelige innlegget ser du at 10.x.x.x IPen det er snakk om er 10.160.64.1. Påstår ikke at det er en MAC-adresse, det mangler den uansett 3 tegn til å kunne være. Ser at den ble feil. Men uansett så forlater ikke MAC adresser nettet det er i. Det stopper i routeren. Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Ser at den ble feil. Men uansett så forlater ikke MAC adresser nettet det er i. Det stopper i routeren. Akkurat, så derfor gå inn i GUI på ruteren for å sjekke. Der vil man som oftest kunne se MAC-adressen til gatewayen på WAN-interfacet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 sukk facepalm... Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 (endret) Jaja, jeg ringte canal digital og der var det lite hjelp å få. Jeg forklarte at jeg aldri mistet kontakt med ruteren, og dermed mente de at det var ruteren min som var problemet? Jeg kunne så fortelle at jeg hadde prøvd å bytte ruter og da mente de at det var fordi jeg ikke hadde ruter fra canal digital som var problemet. Da jeg spurte om IP-adressen (10.160.64.1 som jeg mister kontakt med) hadde de ikke peiling på hva det var, og når jeg ymtet frempå at det kunne være CMTS'en hadde de altså aldri hørt om CMTS, og mente at jeg burde ringe telenor-eksperten for å få hjelp til å sette opp hjemmenettverket. Tror jeg får leve med dette inntil videre. Endret 20. september 2017 av Molecular Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 At det i seg selv hjelper med deres ruter tviler jeg sterkt på at hjelper, men kan tenkes de får flere verktøy for å feilsøke. Hvis det hadde vært pakketap tap av informasjon mellom modem og CMTS antar jeg med det ville vært lett synlig for de Canal Digital, så kan kanskje tenkes at det er noe helt annet? Har du opplevd samme problem når du bruker en annen PC? Om ikke, kan du koble den du har brukt til nå av fra nettet og forsøk med en annen PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå