Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter et kamera og da jeg ikke har noe særlig erfaring med kameraer fra før tenkte jeg å spørre om hjelp her.

Kameraet vil i hovedsak bli brukt til å dokumentere arbeids som blir gjort på prosjektbiler, samt ta bilder av nye høytalere som blir kjøpt inn. Vil muligens også blir brukt til å dokumentere husoppussing i framtiden.

Det er ønskelig å bruke så lite som mulig, men fortsatt få gode bilder.

Vil dette kameraet her gi greie resultater? https://www.komplett.no/product/835267/foto-video/foto/kamera-kompakt/kamera/sony-cyber-shot-dsc-wx350#

Har forløpig levd på kameraet jeg har på min Samsung Xcover 3 men det er rett og slett for dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok satset på et Entusiastkompakt-kamera siden de har bedre lys-sensitivitet, videre vidvinkel og større sensor som gir bedre resultater. og om det er et par år gammel teknologi gir det mer en godt nok resultat, bruker selv et gammel Pansonic LX7 fra 2007 daglig til dokumentasjonsbilder og har egentelig ingen behov for og oppgradere til nyerer teknologi siden bildene er mer en akseptable til mitt formål.

Ellers bruker jeg mer avansert kamerautstyr :)

Les denne testen.

Legger ved et par bilder bare for og vise resultatet med et Entusiastkompakt fra 2007

post-151946-0-47641800-1505591800_thumb.jpg

post-151946-0-37981800-1505591849_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan få bra bilder med mange kameraer, men hvis det ofte er mye kontrast i bildet er det lettere å få bra resultat med ett med god sensor, og generelt betyr god sensor en del større enn de som sitter i mobilkameraer og de minste kompaktkameraene.

Gitt at skissert bruksområde er det eneste du skal bruke det til kan du for eksempel se på Canon Eos M10 som koster ca 3000 inklusiv linse. Ulempen med dette er litt treg autofokus så ser du for deg å ta bilder av barna som spiller fotballkamp i tillegg så er det ikke så ideelt. Men dor dokumentasjon får du veldig mye for pengene.

https://prisguiden.no/produkt/canon-eos-m10-241656

Ellers ligger Canon 1300D, Sony a5000 og Nikon D3300 alle mellom 3- og 4 tusen inklusiv linse.

Grunnen til at jeg nevner kamera med utskiftbar linse først er ikke at de nødvendigvis er en fordel for deg, men fordi utgående modeller (som disse) ofte er veldig gunstig priset. For denne type dokumentasjon synes jeg det er en fordel med skjerm som kan vippes og av disse har Eos M10 og Sony a5000 dette.

Kompaktkameraer (som jeg vil anbefale) får du fra ca 3500 (Sony RX100) og oppover. Skal du ha skjerm som kan vippes må du opp i rundt 4500 (RX100 II).

Jeg har sjekket priser i prisguiden som ikke er så oppdatert på foto lenger så alltids mulig du kan finne bedre tilbud ved å lete litt.

Du kan selvsagt komme lenger ned i pris med et helt basic kompaktkamera med liten sensor, men da er du på ca mobiltelefonkvalitet på bildene (dvs fra en av de bedre mobilkameraene), men du får litt zoom.

Nesten viktigere enn hvilket kamera du velger er å sørge for godt lys. Det betyr ikke nødvendigvis store utlegg, mer at du er obs på det - vanlige arbeidslamper kan gjør nytten bare du tar deg tid til å plassere dem fornuftig (prøv å få jevnt lys, ikke alt for mye kontraster, unngå for mye reflekser osv).

Har du for lite lys går det fort ut over kvalitet, men stativ og lang lukkertid kan løse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...