Gå til innhold

Android bootloop - hvordan redde data?

petterg

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt min Galaxy S2 (i9100) med CM13 (marshmallow) som diktafon/notatblokk på tur for å slippe å bruke opp batteriet på den andre telefonen. Den har vært uten simkort og nett. Jeg har selvsagt ikke tatt backup på en god stund. Når jeg for noen dager siden satt den på nett for å ta backup, endte jeg med av en eller annen idiotisk grunn opp med å la google play oppdatere apper automatisk før backup var utført. Resultatet ble at telefonen hang seg, og har siden vært umulig å starte. Den kommer til "starting apps" før den restarter seg selv og fortsetter i bootloop.

Det jeg da håper er løsningen på bootloopen er å slette cache og dalvik. Men det viser seg at den CMW recovery som ligger på telefonen mangler disse to valgene. Recoveryen er også så gniten at den ikke informerer om hvilken versjon den er.

Notatene (lyd, tekst og noen bilder) ligger som filer. Jeg trenger på et eller annet vis å få kopiert ut disse filene. Factory reset og håpe at filene ikke forsvinner er derfor siste utvei. I.o.m at den kjører cm13 har telefonen blitt rooted, men jeg er usikker på om root (menyvalg i cm13) sto av eller på da problemet startet.

Jeg har prøvd å koble til med adb mens telefonen er startet i recovery, men får ikke kontakt.

Jeg ser for meg tre mulige løsninger for å få tak i disse filene:

1) Finne en marshmallow kompatibel recovery som gir mulighet til wipe cache / dalvik og håpe at dette er nok til å boote normalt

2) Finne en recovery som gir mulighet til å koble til med adb

3) Finne en recovery som gir mulighet til å kopiere filer fra intern lagring til sd-kort

Utfordringen med alle disse er at de må kunne installeres fra SD-kort med eksisterende recovery, eller ved å sette telefonen i download mode. Noen som vet om nedlastinger egnet for noe av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skal gå å mounte i recovery, og få tilgang via adb. Men krever det at usb debug sto på sist telefonen var i drift? Og hvilken recovery (kompatibel med modellen) har den muligheten? Og når en slik recovery er funnet, lar den seg installere fra SD i CWM recovery?

Jeg er litt hemmet av at jeg egentlig ikke kan eksperimentere med telefonen. Dermed trenger jeg å vite at jeg går i riktig retning før jeg begynner. Altså, vite at valgt recovery gir en av de ønskede mulighetene, og funker på denne modellen.

Jeg har f.eks lest meg til at TWRP recovery funker med adb, men eneste kompatible installasjonen jeg finner er en oppdatering, ikke nyinstall. Dermed kom jeg ingen vei der. En CWM-utvikler skriver som svar i en forumtråd at wipe cache/dalvik kommer tilbake i neste versjon. Men det ble postet i 2015. CWM'en jeg har installert ble lastet ned i mars 2017. Da virker det jo rart om jeg ikke fikk versjonen hvor disse funksjonene skulle være tilbake. (Ting kunne vært litt enklere om de spanderte å skrive versjonsnummer i programmets gui)

Et annet alternativ kunne vært om det fantes en måte å starte android i safe mode - altså ikke starte noen apper. Evt om det fantes en måte i recovery å endre hvilke apper som skal starte ved boot.

Lenke til kommentar

Prøvde nå med CMW usb driver (fremfor samsung sin). Nå klarer adb å liste opp enheten. Men den kommer som unauthorized. Da er det en fare for at jeg har slått av usb debug....

I så fall er eneste mulighet en recovery som kan kopiere fra intern storage til sd? Finnes noe slikt?

Edit:

Mener jeg har sett "backup" et eller annet sted i en recovery før. Mulig det var på sony. Det bør jo være mulig....

Endret av petterg
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Løsningen åpenbarer seg om man venter lenge nok.... Telefonen har safemode. Man starter det ved å holde volum ned inne mens man skrur på telefonen - fortsett å holde volum ned helt til den spør om pinkode. I safe mode kan apper avinstalleres. Deretter en vanlig restart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...