Gå til innhold

Trenger hjelp, førstegangskjøper av pc. Vil bruke 35-37 tusen kroner!


Anbefalte innlegg

Se på dette oppsettet. Så kjøper du RAM fra proshop. Mye rimeligere enn det komplett har. 

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C16-QC-SR-16GB/2531826

 

eller

 

https://www.proshop.no/RAM/Kingston-HyperX-Pred-DDR4-3200-QC-16GB/2553935

 

Alternativt koster samme oppsettet med i7-7700k, og 16GB ram med 3600hz 3120kr mindre

Jau!, tenkte å bygge den selv, her er delene jeg har plukket ut så langt. eneste jeg mangler er en bra skjerm.

 

https://i.imgur.com/9PjRKBK.png?1

 

Tenkte å bruke cirka 10000 kr på skjermen. Skal ha en 34 tommres, ultra wide 2k oppløsning, g-sync- og 100 Hz refresh rate IPS monitor.

 

Prisen på alle delene uten monitor kom på, 26150kr, noe jeg syns var kjempe rimelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to stk psu i den lista. Det kommer alltid noe bedre i fremtiden, men i dette tilfellet er det nok lurt å vente med å kjøpe en i7-prosessor til 8700k kommer om tre uker, eller hva det er. Om ikke annet, vil prisene på 7700k gå noe ned. Med 8700k vil du nok ha en prosessor som yter godt et par år lenger da mer og mer vil kunne utnytte de ekstra kjernene.

Lenke til kommentar

Du har to stk psu i den lista. Det kommer alltid noe bedre i fremtiden, men i dette tilfellet er det nok lurt å vente med å kjøpe en i7-prosessor til 8700k kommer om tre uker, eller hva det er. Om ikke annet, vil prisene på 7700k gå noe ned. Med 8700k vil du nok ha en prosessor som yter godt et par år lenger da mer og mer vil kunne utnytte de ekstra kjernene.

Glemte å fjerne Fractal Psu, Er evga jeg går får :p

Lenke til kommentar

Er jo litt dette med bruksområde? En big tower har plass til syk mye plass.

Den du linket til har:

 

Ekspansjonsbrønner: 

9 (total) / 9 (ledig) x tilgang fra forsiden - 5.25" x 1/2H 

8 (total) / 8 (ledig) x intern - 3.5" x 1/3H 
13 (total) / 13 (ledig) x intern - 2.5"

 

Utvidelsesspor:

10 x Utvidelsesspor

 

bla bla bla..i tillegg er den så stor at du kan putte et XL-ATX hovedkort.

 

Trenger du virkelig alt dette ??

Jeg derimot er en av de som er ute etter stilrent kabinett uten mye dill dall.. fractal design kabinetter er populære.

Endret av funkweb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo litt dette med bruksområde? En big tower har plass til syk mye plass.

Den du linket til har:

 

Ekspansjonsbrønner: 

9 (total) / 9 (ledig) x tilgang fra forsiden - 5.25" x 1/2H 

8 (total) / 8 (ledig) x intern - 3.5" x 1/3H 

13 (total) / 13 (ledig) x intern - 2.5"

 

Utvidelsesspor:

10 x Utvidelsesspor

 

bla bla bla..i tillegg er den så stor at du kan putte et XL-ATX hovedkort.

 

Trenger du virkelig alt dette ??

Jeg derimot er en av de som er ute etter stilrent kabinett uten mye dill dall.. fractal design kabinetter er populære.

Hmm,vet egentlig ikke, tenkte at det kansje var sjekkere med tanke på lufting. men det har vell kansje ikke så mye å si.

 

Tenkte også litt at det kan være sjekkt for fremtiden, vil legge inn mye mer SSD, og HDD ettersom årene går.

 

kansje dvd, og blueray spillere. ett ekstra grafikkkort, og så mange vifter som mulig for vannkjølt gpu og cpu.

 

Men igjen, så har jeg ikke peiling, tror du alt det hadde passet inn i en mid tower?

Lenke til kommentar

 

Er jo litt dette med bruksområde? En big tower har plass til syk mye plass.

Den du linket til har:

 

Ekspansjonsbrønner: 

9 (total) / 9 (ledig) x tilgang fra forsiden - 5.25" x 1/2H 

8 (total) / 8 (ledig) x intern - 3.5" x 1/3H 

13 (total) / 13 (ledig) x intern - 2.5"

 

Utvidelsesspor:

10 x Utvidelsesspor

 

bla bla bla..i tillegg er den så stor at du kan putte et XL-ATX hovedkort.

 

Trenger du virkelig alt dette ??

Jeg derimot er en av de som er ute etter stilrent kabinett uten mye dill dall.. fractal design kabinetter er populære.

Hmm,vet egentlig ikke, tenkte at det kansje var sjekkere med tanke på lufting. men det har vell kansje ikke så mye å si.

 

Tenkte også litt at det kan være sjekkt for fremtiden, vil legge inn mye mer SSD, og HDD ettersom årene går.

 

kansje dvd, og blueray spillere. ett ekstra grafikkkort, og så mange vifter som mulig for vannkjølt gpu og cpu.

 

Men igjen, så har jeg ikke peiling, tror du alt det hadde passet inn i en mid tower?

 

Fant denne Midi tower, Be Quiet! Dark Base Pro 900 Oransje

 https://www.komplett.no/product/918593/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/be-quiet-dark-base-pro-900-oransje#reviews 

 

Tanker?

Lenke til kommentar

Skjønner, du vil ha plass til flere HD / SSD i fremtiden.

Du bør også tenke på om: Har jeg plass til min Hydro H115i ? Det er en 280mm radiator.

 

Hva syns du om Fractal Design R5 ?

Der har du plass til 8 stk 3.5" eller 2.5" lagringsplass i tillegg plass til radiator på toppen.

Likte denne her veldig godt.  Fractal Design Define R5 Gold Edition.

 

https://www.komplett.no/product/910300/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-gold-edition#

 

Du er sikker på at jeg kommer til å få plass til alle komponentene jeg har listet opp så langt?

Lenke til kommentar

 

Skjønner, du vil ha plass til flere HD / SSD i fremtiden.

Du bør også tenke på om: Har jeg plass til min Hydro H115i ? Det er en 280mm radiator.

 

Hva syns du om Fractal Design R5 ?

Der har du plass til 8 stk 3.5" eller 2.5" lagringsplass i tillegg plass til radiator på toppen.

Likte denne her veldig godt.  Fractal Design Define R5 Gold Edition.

 

https://www.komplett.no/product/910300/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-gold-edition#

 

Du er sikker på at jeg kommer til å få plass til alle komponentene jeg har listet opp så langt?

 

Jada absolutt, fin den også.

 

Kabinettet kan romme opp til ATX format, så her passer hovedkortet fint inn.

Kan ikke se hvorfor delene ikke skulle få plass inn der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skjønner, du vil ha plass til flere HD / SSD i fremtiden.

Du bør også tenke på om: Har jeg plass til min Hydro H115i ? Det er en 280mm radiator.

 

Hva syns du om Fractal Design R5 ?

Der har du plass til 8 stk 3.5" eller 2.5" lagringsplass i tillegg plass til radiator på toppen.

Likte denne her veldig godt.  Fractal Design Define R5 Gold Edition.

 

https://www.komplett.no/product/910300/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-gold-edition#

 

Du er sikker på at jeg kommer til å få plass til alle komponentene jeg har listet opp så langt?

 

Jada absolutt, fin den også.

 

Kabinettet kan romme opp til ATX format, så her passer hovedkortet fint inn.

Kan ikke se hvorfor delene ikke skulle få plass inn der.

 

 Da har jeg bestemt meg for å bruke denne. Stilren, minimalistisk, og digger gold finishen.

 

Har du eller noen andre også kunnskap på data skjermer?

 

Kan bruke opp til 12000kr. må ha g-sync, 2k oppløsning, minst 100mhz oppdateringsfrekvens. Helst Ips skjerm. 4ms eller mindre.

 

Kommet fram til  Acer 34" Predator Curved LED G-Sync X34A

 

Vil bare ikke finne ut at det fantes en bedre skjerm, etter at jeg kjøper den.

 

 

Hadde egentlig mest lyst på en 30-35 tommer i 16:9 format med de specsene, men finner så å si ingenting.

Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønner, du vil ha plass til flere HD / SSD i fremtiden.

Du bør også tenke på om: Har jeg plass til min Hydro H115i ? Det er en 280mm radiator.

 

Hva syns du om Fractal Design R5 ?

Der har du plass til 8 stk 3.5" eller 2.5" lagringsplass i tillegg plass til radiator på toppen.

Likte denne her veldig godt.  Fractal Design Define R5 Gold Edition.

 

https://www.komplett.no/product/910300/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-gold-edition#

 

Du er sikker på at jeg kommer til å få plass til alle komponentene jeg har listet opp så langt?

 

Jada absolutt, fin den også.

 

Kabinettet kan romme opp til ATX format, så her passer hovedkortet fint inn.

Kan ikke se hvorfor delene ikke skulle få plass inn der.

 

 Da har jeg bestemt meg for å bruke denne. Stilren, minimalistisk, og digger gold finishen.

 

Har du eller noen andre også kunnskap på data skjermer?

 

Kan bruke opp til 12000kr. må ha g-sync, 2k oppløsning, minst 100mhz oppdateringsfrekvens. Helst Ips skjerm. 4ms eller mindre.

 

Kommet fram til  Acer 34" Predator Curved LED G-Sync X34A

 

Vil bare ikke finne ut at det fantes en bedre skjerm, etter at jeg kjøper den.

 

 

Hadde egentlig mest lyst på en 30-35 tommer i 16:9 format med de specsene, men finner så å si ingenting.

 

 

 

Jeg har hatt PC med intel extreme prosessor og tre skjermkort. Den kostet i overkant av 50 000. Den ble lite brukt og til slutt solgt, selv om pcen koster 10 ganger mer ble ikke spillene 10 ganger bedre / gøyere.

 

Var jeg deg ville jeg brukt penger på opplevelsen, lyd, skjerm og gjerne en buttkicker til sitteplassen. Selve pcen er mindre viktig og det mest fremtidsrettede er å oppgradere jevnlig.

 

Kjøper du en dyr pc blir den utdatert omtrent like fort som en langt rimeligere en, og det går lengre til neste gang du har råd til å oppgradere.

 

 

6-kjerne CPU er verdt å vente på. 8Gb ram er nok til gaming men 16gb er bedre og du vil være godt sikret for fremtiden. 32Gb vil i praksis redusere ytelsen til en spill-pc men det er en annen diskusjon.

 

Av skjerm bør du prøve og se hva du liker. Ekstra brede skjermer er bedre til FPS-spill og bilspill hvor du ser på midten av skjermen.

Rollespill og strategispill hvor du kikker rundt på minikart og grensesnitt rundt på skjermen gjør seg best på 16:9 eller 4:3 skjerm.

 

 

Skjermen er den viktigste komponten i spill-pcen, det er den du skal se på. PC'en skal gjemmes unna et sted du ikke sparker borti den. Er budsjettet 30k på pcen kan du gjerne bruke 15k på skjermen og 15k på resten, det er ikke noe å si på det :)

 

Oppsummert så råder jeg deg til å ikke gjøre det jeg gjorde, blåse bort masse penger på innmat i pc du ikke merker forskjell på. Det er ikke noe problem å bruke titusener på en oppgradering du ikke merker i en blindtest, derfor anbefaler jeg å bruke toppen av budsjettet på lyd og skjerm, ting du merker øyeblikkelig forskjell på :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste som bruker mye penger og vil ha ditt og datt og liksom fnyser av hva andre sier... det får jeg magesår av.

 

Jeg bygger jo en PC med Ryzen 1700 / B350 hovedkort, kombinasjonen gir meg utrolig bra pris/ytelse samt at jeg kunne legge litt ekstra i skjermkort som 1080Ti. Så vil denne maskinen kunne dra av alt spill som er der ute i max oppløsning.

Det kommer helt an på bruksområdet.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet med å handle PC, er ikke lenge igjen til 8700K kommer ut og her vil du få en pris som er hyggelig i tillegg håper jeg den er markant bedre enn 7700K med tanke på varmeutvikling.

Skulle ikke den være av interesse så vil vel 7700K falle i pris?

 

Det er viktige ting å tenke på: CPU, Hovedkort, RAM, Skjermkort og PSU

Resten blir smak og behag, men ikke bruk store penger på kabinett som ser stygg.

NB!! kabinettet du valgte er helt fin, ikke noe galt med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så på det du har kommet til så langt. Som var dette:

Kabinett: Fractal Design Define R5 Gold Edition
Prosessor: Intel Core i7-7700K
Prosessorkjøler: Corsair Hydro Series H115i
Minne: Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16 GB (2 stykk = 32GB)
Strømforsyning: EVGA SuperNOVA 850 G3, 850W PSU
Hovedkort: MSI Z270-A Pro, Socket-1151
MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X
Harddisk1: Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD OEM
Harddisk2: Seagate Ironwolf 3TB 3.5" NAS HDD
Trådløs Adapter: ASUS PCE-AC68 AC1900
 
Slik kan kjølingen bli:
Kabinette har vifte inn i fornt og vifte ut bak. Mulighet for ekstra inn vifte i front.
Radiator til prosessor kjøler kan plasseres på toppen.
Radiator til skjermkort kjøler kan plasseres bak.
 
Noen ting å tenke på:
Burde en gå opp fra 4 til 6 eller 8 kjernes cpu.
Kan luftkjølt grafikk-kort være like greit.
Bør en ha 32Gb eller 16Gb ram.
Kan PSU være billigere.
Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jeg plukke listen fra hverandre så ville jeg gått for f.eks 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB kun til OS  + 1 eller 2 stk. Samsung 850 EVO 500GB og en 3-4 TB HDD backup. Skulle du ha behov for mer plass, så har kabinettet du valgte plass til flere HDD.

Dette kommer du langt med.

 

Isteden for vannkjølt skjermkort så er f.eks MSI Gaming X 1080 Ti ganske bra, den har fått gode tilbakemeldinger.

PSU er bra som den er.

 

Så er du på god vei og kan fokusere mer på CPU, Hovedkort og minne.

3 uker til er ikke lenge, hold tunga rett og vi får se hva det blir.

Endret av funkweb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så på det du har kommet til så langt. Som var dette:

Kabinett: Fractal Design Define R5 Gold Edition
Prosessor: Intel Core i7-7700K
Prosessorkjøler: Corsair Hydro Series H115i
Minne: Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16 GB (2 stykk = 32GB)
Strømforsyning: EVGA SuperNOVA 850 G3, 850W PSU
Hovedkort: MSI Z270-A Pro, Socket-1151
MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X
Harddisk1: Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD OEM
Harddisk2: Seagate Ironwolf 3TB 3.5" NAS HDD
Trådløs Adapter: ASUS PCE-AC68 AC1900
 
Slik kan kjølingen bli:
Kabinette har vifte inn i fornt og vifte ut bak. Mulighet for ekstra inn vifte i front.
Radiator til prosessor kjøler kan plasseres på toppen.
Radiator til skjermkort kjøler kan plasseres bak.
 
Noen ting å tenke på:
Burde en gå opp fra 4 til 6 eller 8 kjernes cpu.
Kan luftkjølt grafikk-kort være like greit.
Bør en ha 32Gb eller 16Gb ram.
Kan PSU være billigere.

 

 

Gå for:

 

16 Gb ram

6-kjerne CPU, jeg ville ventet på 8700K som kommer snart.

650w PSU holder i massevis, fordel om den er modular

Luftkjølt som f.eks. windforce eller directcu2 fungerer helt fint.

 

Kjøp også større SSD-harddisk, minimum 256gb.

 

Vannkjøling har en pumpe i tillegg til luftkjøling/vifte på radiator, det betyr større sjanse for problemer og evt. støy fra pumpen

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Så på det du har kommet til så langt. Som var dette:

Kabinett: Fractal Design Define R5 Gold Edition
Prosessor: Intel Core i7-7700K
Prosessorkjøler: Corsair Hydro Series H115i
Minne: Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16 GB (2 stykk = 32GB)
Strømforsyning: EVGA SuperNOVA 850 G3, 850W PSU
Hovedkort: MSI Z270-A Pro, Socket-1151
MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X
Harddisk1: Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD OEM
Harddisk2: Seagate Ironwolf 3TB 3.5" NAS HDD
Trådløs Adapter: ASUS PCE-AC68 AC1900
 
Slik kan kjølingen bli:
Kabinette har vifte inn i fornt og vifte ut bak. Mulighet for ekstra inn vifte i front.
Radiator til prosessor kjøler kan plasseres på toppen.
Radiator til skjermkort kjøler kan plasseres bak.
 
Noen ting å tenke på:
Burde en gå opp fra 4 til 6 eller 8 kjernes cpu.
Kan luftkjølt grafikk-kort være like greit.
Bør en ha 32Gb eller 16Gb ram.
Kan PSU være billigere.

 

Endret til 2.5" SSD 1TB WD blue, og byttet psu til 750w

 

Men er det virkelig vits å gå over til 6-8 kjernet prosessor så lenge pc bare blir brukt til gaming?

 

Tenkte at jeg kan bytte moderkort og cpu om noen år når det blir normen for spill å benytte seg av mange kjerner.

 

Burde jeg skaffe luftkjølt hvis jeg har tenkt å overclocke gpu til 2000-2100Mhz?

 

Er det noen ulemper ved å ha 32 gb enn 16gb annet enn pris?

 

Hørte at noen sa at for mye ram kan gjøre pcen tregere, så ble litt usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...