Gå til innhold

Trenger hjelp, førstegangskjøper av pc. Vil bruke 35-37 tusen kroner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

DDR3 vil ikke virke da du trenger DDR4. Gjerne noen 3200+ Mhz

 

EDIT: 120 Gb ssd er for lite om du ønsker å hive inn noen populære spill og programmer.

Se på m2 samsung 960 evo feks

er det no merkbar forskjell med ram på 3200Mhz enn feks ram på 2400Mhz?

Vil det gi utslag som lavere fps i spill?

 

Tenkte at 120gb ssd, skulle holde for OS, så skal jeg kjøpe meg 500gb ssd, om en måned eller 2.

 

Men ellers? hadde jeg klart å bygge opp en pc fra scratch med de delene? så lenge jeg bytter ut DDR3, med DDR4? 

 

Du vil ikke merke spesielt fra f.eks 3000MHz til 3200MHz, men du vil merke fra 2400MHz til 3200MHz.

Tester har så langt vist dette og som andre her sier, gå for 3200MHz.

Noe høyere trenger du egentlig ikke.

 

Bruk et m2 960 disk til kun OS, deretter SSD til spill osv.. gjerne sammen med en vanlig f.eks: HDD på 4 TB hvor du kan lagre ting eller rett og slett mer plass til spill.

 

Flott at du vil bygge selv, sørg for og ha riktige deler. Spør gjerne oss.

Å bygge er ikke vanskelig, du har google, youtube og du har oss om du skulle bli usikker på en ting underveis.

 

Vil Os på m2 960 disk Boote opp litt kjappere enn vanlig SSD?

 

Her er delene jeg har kommet fram til:  https://imgur.com/a/xgk3w

 

Ser det bra ut?

Lenke til kommentar

 

Skal du ha 7820k, bør du se etter minne med fire brikker i pakken, ikke to pakker med to brikker.

Kan du utdype litt mer? 

 

Forstår ikke hvordan det kan ha noe å si når du ender opp med 4 like brikker uansett.

 

Da er du garantert at brikkene er matchet.

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

Lenke til kommentar

 

 

Skal du ha 7820k, bør du se etter minne med fire brikker i pakken, ikke to pakker med to brikker.

Kan du utdype litt mer? 

 

Forstår ikke hvordan det kan ha noe å si når du ender opp med 4 like brikker uansett.

 

Da er du garantert at brikkene er matchet.

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

 

"Memory vendors bin memory kits at their rated density. If an end-user combines memory kits to make up a higher density, the memory timings that each kit is programmed with are no longer valid or guaranteed to work. In fact, memory vendors themselves advise users not to combine kits."

 

Sykt!, skal følg tipset ditt og kjøpe en pakke med samlet ram.

 

 

 

Hva gamer du? Det er vildt å bruke så mye på en stasjonær PC, forstår at du vil bruke dine oppsparte midler smart, men du kan få en nesten like god PC til under 37K... Visst du skal studere neste år, kommer iallefall pengene godt med da. 

Masse rpg spill, elsket foreksempel witcher 3, men måtte spille det på low, kan ikke engang tenke meg hvor vakkert det spillet blir på ultra wide 34 tommers 2k skjerm med g-sync.

 

Er ikke fps spill det går på, men mest adventure og grafisk vakre spill :p

 

Skal starte bachelor utdanning til sommeren, men jobber frem til da, og har spart opp nok, så kan leve komfortabelt i hybel de neste 3 årene uten å måtte skaffe meg sommer jobb.

 

Må bare passe på hvordan jeg bruker pengene i studietiden, og jeg er flink til å spare, men når det gjelder pc så vil jeg få fult ut, har vært en fantasi så lenge jeg kan huske å ha min egen gaming pc. så blir godt!

Lenke til kommentar

Et M.2 disk vil gi et lite marginal overtak over SSD når det kommer til booting. Men et M.2 vil deg marginal overtak over SSD når det kommer til fil overføring.

Uansett, når en investere i en del penger er det absolutt verd i å investere i et M.2 disk.

 

Når det gjelder deler i listen din, så er det smak og behag fra person til person.

 

i 7700K er veldig bra CPU, men kan bli varmt !!!

 

 

Fractal Design PSU har jeg ingen erfaringer med, ikke har jeg hørt om det før nå.

Gode merker er f.eks Seasonic, EVGA, Corsair 

Johnnyguru er et flott sted å lese, der vil du finne alt om PSU og tester han har gjort.

Jeg mener bestemt at PSU er en av de viktigste komponentene i PC din, og her bør du investere i et god PSU.

 

Kabinett skal jeg ikke legge meg opp i så mye, her er jeg kresen.

 

Når det gjelder skjermkortet, så ville jeg nok styrt unna den og heller valgt et annet.

Grunnen er at de fleste 1080 Ti kort der ute yter mer eller mindre det samme, og du kommer lengre med et luftkjølt enn vannkjølt.

 

AIO til CPU derimot er helt greit, kjør på. !!!

 

Minne støtte kan du sees her: Support for Z270-A Pro

Jeg er ihvertfall en av de som alltid ser på minnestøtte for spesifikk hovedkort selv om Intel har et lang erfaring med minnestøtte.

 

Resten skal jeg ikke henge meg opp i, det blir mer smak og behag fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et M.2 disk vil gi et lite marginal overtak over SSD når det kommer til booting. Men et M.2 vil deg marginal overtak over SSD når det kommer til fil overføring.

Uansett, når en investere i en del penger er det absolutt verd i å investere i et M.2 disk.

 

Når det gjelder deler i listen din, så er det smak og behag fra person til person.

 

i 7700K er veldig bra CPU, men kan bli varmt !!!

 

 

Fractal Design PSU har jeg ingen erfaringer med, ikke har jeg hørt om det før nå.

Gode merker er f.eks Seasonic, EVGA, Corsair 

Johnnyguru er et flott sted å lese, der vil du finne alt om PSU og tester han har gjort.

Jeg mener bestemt at PSU er en av de viktigste komponentene i PC din, og her bør du investere i et god PSU.

 

Kabinett skal jeg ikke legge meg opp i så mye, her er jeg kresen.

 

Når det gjelder skjermkortet, så ville jeg nok styrt unna den og heller valgt et annet.

Grunnen er at de fleste 1080 Ti kort der ute yter mer eller mindre det samme, og du kommer lengre med et luftkjølt enn vannkjølt.

 

AIO til CPU derimot er helt greit, kjør på. !!!

 

Minne støtte kan du sees her: Support for Z270-A Pro

Jeg er ihvertfall en av de som alltid ser på minnestøtte for spesifikk hovedkort selv om Intel har et lang erfaring med minnestøtte.

 

Resten skal jeg ikke henge meg opp i, det blir mer smak og behag fra person til person.

Tenkte ikke over det, valgte bare en tilfeldig PSU, men har lest meg litt opp, og tror jeg velger EVGA GQ 850W Hybrid Modular 80+ PSU,

 

Jeg kommer nok ikke til å bruke så mye strøm,(vet egentlig ikke hvor mye strøm jeg kommer til å bruke i det hele tatt) Men med denne PSU så står det: 80 Pluss-sertifisering sikrer at strømforsyningen ikke sløser strøm og omgjør den til overskuddsvarme. Under typiske belastninger leverer disse strømforsyningene 90% effektivitet eller høyere.

 

Det må vel være en bra PSU? 

 

Hvis ikke så tar jeg anbefalninger, har som sagt en del spillerom når det gjelder pris.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg har tenkt å OC gpu til 2000-2050hz, er det da ikke kjekkt å ha vannkjølt 1080 ti?

Leste at en OC luftkjølt Gpu mest sansynlig blir bremset ned i kraft, under høy belastning pga temperaturene, og tenkte da at med vannkjølt så vil ikke det bli ett problem. 

Men igjen, så er det bare ting jeg leste igår, så kan hende jeg tar helt feil.

Lenke til kommentar

Det er bedre og ha "litt" for mye PSU enn helt på grensen. EVGA SuperNova G3 750W eller 850W er mer enn bra nok til oppsettet ditt.

De koster ikke all verden heller, jeg ville heller valgt en av dem over Fractal Design sin.

 

Når det gjelder skjermkort, de luftkjølt OC versjonen er testet av fabrikanten.

Det vil si at de har overklokka den, testet den og godkjent overklokka kort.

De vil funke bra, hvis du er redd for varme bør du tenke på god luft gjennomtrengelig kabinett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis det var jeg som skulle ha gaming PC så ville jeg tenkt nøye gjennom hvor mye lyd et luftkjølt grafikkort avgir, det er vel en god grunn til at gamere bruker headsets som har støykansellering eller som stenger ute all lyd utenfra. Og så ville jeg tenkt på hvor varmt det blir å ha tilnærmet en hårføner stående på maks styrke ved siden av seg i flere timer. Jeg tror nok jeg ville valgt vannkjøling.

Lenke til kommentar

Hvis det var jeg som skulle ha gaming PC så ville jeg tenkt nøye gjennom hvor mye lyd et luftkjølt grafikkort avgir, det er vel en god grunn til at gamere bruker headsets som har støykansellering eller som stenger ute all lyd utenfra. Og så ville jeg tenkt på hvor varmt det blir å ha tilnærmet en hårføner stående på maks styrke ved siden av seg i flere timer. Jeg tror nok jeg ville valgt vannkjøling.

Det er da mange som spiller med luftkjølt skjermkort og som ikke har problemet med støy i det hele tatt !!!

MÅ ikke være vannkjølt, men om han ønsker det så ser jeg ikke noe grunn til at han skal gjøre det.

En vakker dag tettes det eller pumpa er gåen, et luftkjølt varer og varer og varer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hvis det var jeg som skulle ha gaming PC så ville jeg tenkt nøye gjennom hvor mye lyd et luftkjølt grafikkort avgir, det er vel en god grunn til at gamere bruker headsets som har støykansellering eller som stenger ute all lyd utenfra. Og så ville jeg tenkt på hvor varmt det blir å ha tilnærmet en hårføner stående på maks styrke ved siden av seg i flere timer. Jeg tror nok jeg ville valgt vannkjøling.

Det er da mange som spiller med luftkjølt skjermkort og som ikke har problemet med støy i det hele tatt !!!

MÅ ikke være vannkjølt, men om han ønsker det så ser jeg ikke noe grunn til at han skal gjøre det.

En vakker dag tettes det eller pumpa er gåen, et luftkjølt varer og varer og varer.

 

Ok da :)

Lenke til kommentar

Noen som kan sånn cirka gjette hva strøm forbruket vil ligge på med disse delene? https://imgur.com/a/xgk3w

 

Vil ikke ta overkill å bruke 850 watts PSU hvis det viser seg at jeg ikke trenger mer enn feks 550.

 

Spør igjen: Er du interessert i å bygge maskinen selv? Jeg sjekket nettopp prisforskjell på denne maskinen komplett har. Om jeg skulle kjøpt de samme delene løse og bygget selv ville det kostet meg 27 490,- 2500 kroner billigere enn at komplett skulle bygget den.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Se på dette oppsettet. Så kjøper du RAM fra proshop. Mye rimeligere enn det komplett har. 

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C16-QC-SR-16GB/2531826

 

eller

 

https://www.proshop.no/RAM/Kingston-HyperX-Pred-DDR4-3200-QC-16GB/2553935

 

Alternativt koster samme oppsettet med i7-7700k, og 16GB ram med 3600hz 3120kr mindre

post-452921-0-72157300-1505756465_thumb.png

Endret av Jokerjævel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...