Gå til innhold

Trenger hjelp, førstegangskjøper av pc. Vil bruke 35-37 tusen kroner!


Anbefalte innlegg

Skal bare spille, og der er nok 7700k litt bedre, har i snitt ett par fps høyere i benchmarks i de fleste spill. Hadde nok kjøpt 7820x hvis jeg drev med alt annet enn gaming.

Det finnes svært få tilfeller der en 7700k er en bedre prosessor enn 7820X, de fleste tester sier det samme: at en 7820X rett og slett er bedre. Tom's Hardware, Anandtech, Techreport...

CPU er en komponent som sjeldent trengs å byttes, og i stort sett alle tilfeller vil du få jevnere bildeflyt og flere bilder per sekund med en i7-7820X enn en i7-7700k.

Hadde du hatt et budsjett 10000 kr lavere hadde jeg vært enig at LGA115X eller AM4 hadde vært fornuftig, men med ditt budsjett er det ingen tvil om at du burde gå for LGA2066.

Det finnes tilfeller der en 7700k leverer bedre flyt, men i 2017 er dette unntaket. Hvis planen din er å beholde maskinen i 3-4 år vil du kun trenge et nytt skjermkort for å fortsatt ha en maskin som ligger i toppsjiktet for gaming i 2021.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så på PCen til 29878 kr du la ut bilde av Shaky-Shaky.. Hvor er det de 10.000,- ekstra gjemmer seg kontra denne fra Komplett? 16 GB ekstra minne, ikke nettverkskort, annen CPU-kjøler og 2TB ekstra snurrelagring?

 

Ohh dang, bra jeg sjekket med dere først, sparer jo mye penger!.

 

 

 

 

Skal bare spille, og der er nok 7700k litt bedre, har i snitt ett par fps høyere i benchmarks i de fleste spill. Hadde nok kjøpt 7820x hvis jeg drev med alt annet enn gaming.

Det finnes svært få tilfeller der en 7700k er en bedre prosessor enn 7820X, de fleste tester sier det samme: at en 7820X rett og slett er bedre. Tom's Hardware, Anandtech, Techreport...

CPU er en komponent som sjeldent trengs å byttes, og i stort sett alle tilfeller vil du få jevnere bildeflyt og flere bilder per sekund med en i7-7820X enn en i7-7700k.

Hadde du hatt et budsjett 10000 kr lavere hadde jeg vært enig at LGA115X eller AM4 hadde vært fornuftig, men med ditt budsjett er det ingen tvil om at du burde gå for LGA2066.

Det finnes tilfeller der en 7700k leverer bedre flyt, men i 2017 er dette unntaket. Hvis planen din er å beholde maskinen i 3-4 år vil du kun trenge et nytt skjermkort for å fortsatt ha en maskin som ligger i toppsjiktet for gaming i 2021.

 

 

Du har overbevist meg, Kjøper 7820X, så har jeg fremtidssikret cpu med mange kjerner, da jeg er sikker på at spill kommer til å begynne å utnytte flere kjerner i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kjappt spørsmål, når jeeg velger konfigurer pc på komplett, så er det sånn at det bar er noen få utvalg i hver kategori.

Feks så finnes det ikke ett valg får å velge en bedre prossesor enn 7700k, men vil velge 7820X, er det mulig å få satt inn 7820X? må jeg kontakte Komplett, og be dem endre på ordren etter at jeg har lagt den inn feks?

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å bygge pcen selv, tenker at det kan være morro å få opplevd det. Har sett på youtube videoer av folk som bygger pc sikkert i 5 timer sammenlagt de siste 2 dagene, og det virker ikke så alt for komplisert.

Så har valgt ut noen deler, bare for å se om det jeg har valgt ut hadde fungert i praksis.

Hvis noen med erfaring kan fortelle meg om dette vil fungere hvis jeg prøver å bygge det opp?

Bilde: https://imgur.com/a/QEQGr

Lenke til kommentar

DDR3 vil ikke virke da du trenger DDR4. Gjerne noen 3200+ Mhz

 

EDIT: 120 Gb ssd er for lite om du ønsker å hive inn noen populære spill og programmer.

Se på m2 samsung 960 evo feks

er det no merkbar forskjell med ram på 3200Mhz enn feks ram på 2400Mhz?

Vil det gi utslag som lavere fps i spill?

 

Tenkte at 120gb ssd, skulle holde for OS, så skal jeg kjøpe meg 500gb ssd, om en måned eller 2.

 

Men ellers? hadde jeg klart å bygge opp en pc fra scratch med de delene? så lenge jeg bytter ut DDR3, med DDR4? 

Lenke til kommentar

Ja, men du trenger også en cpu kjøler. Kraken x62 får mye skryt, men du kan gå for noe rimeligere evt

nizzen her på forumet har bevist at ram hastighet spiller stor rolle når du er cpu begrenset

Ahh glemt helt cpu kjøleren.

 

Valget falt på  Corsair Hydro Series H115i CPU Kjøler, Tror den kommer til å klare å holde cpu under 65 uansett spill.

 

Endret også ram til 2x Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB. (Bonus er at de ser ganske gromme ut)

 

Tror du jeg kommer til bli begrenset av cpu selv med en 7700k under spilling?

Lenke til kommentar

 

DDR3 vil ikke virke da du trenger DDR4. Gjerne noen 3200+ Mhz

 

EDIT: 120 Gb ssd er for lite om du ønsker å hive inn noen populære spill og programmer.

Se på m2 samsung 960 evo feks

er det no merkbar forskjell med ram på 3200Mhz enn feks ram på 2400Mhz?

Vil det gi utslag som lavere fps i spill?

 

Tenkte at 120gb ssd, skulle holde for OS, så skal jeg kjøpe meg 500gb ssd, om en måned eller 2.

 

Men ellers? hadde jeg klart å bygge opp en pc fra scratch med de delene? så lenge jeg bytter ut DDR3, med DDR4? 

 

Du vil ikke merke spesielt fra f.eks 3000MHz til 3200MHz, men du vil merke fra 2400MHz til 3200MHz.

Tester har så langt vist dette og som andre her sier, gå for 3200MHz.

Noe høyere trenger du egentlig ikke.

 

Bruk et m2 960 disk til kun OS, deretter SSD til spill osv.. gjerne sammen med en vanlig f.eks: HDD på 4 TB hvor du kan lagre ting eller rett og slett mer plass til spill.

 

Flott at du vil bygge selv, sørg for og ha riktige deler. Spør gjerne oss.

Å bygge er ikke vanskelig, du har google, youtube og du har oss om du skulle bli usikker på en ting underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...