Gå til innhold

Problem med utskrift, Epson fotoprinter.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Epson Stylus Photo PX730WD, kjøpt i 2011.

I perioder brukt mye, i det siste stått lenge +/- ett år uten noe særlig bruk.

Bruker uoriginalt, men har Epson fotopapir.

Tidligere printa som den skal, og gitt gode bilder.

Startet med feilmelding om at jeg måtte bytte patroner fordi jeg hadde uoriginalt blekk.

Denne feilmeldinga forsvant, og jeg kunne bruke den som vanlig. 

Problemet nå er dårlige utskrifter som blir stripete og rosa/lyseblå. Dette gjelder både foto- og svart/hvittutskrift.Jeg har prøvd både dyserens og hodejustering, men ingen av delene gir perfekte resultat av testark, selv etter mange forsøk.

Er dette en tapt sak eller er det noe å gjøre her?

Har det noe hensikt å bruke over tusen kroner på originalt blekk for å se om det løser problemet? Har ikke helt troen selv.

Håper på svar fra dere som kan litt mer enn meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer når skriveren har stått ubrukt lenge. Blekk vil naturligvis tørke hvis skriveren står ubrukt over tid.

I menyene på printeren har du sikkert en vedlikeholdsmeny. Her kan du rense dysene som blekket skal igjennom. Eller gjøre en dypere rengjøring. Bare vær klar over at funksjonene kan bruke mye blekk. Husk å bytte ut fotopapir med vanlig papir så du ikke kaster bort dyrebare ark på dette.

Lenke til kommentar

Tyder på inntørket blekk i skriverhodene, så det er en overveiing om man vil spandere på nytt blekk for og se om det virker eller ikke.

Bruker du Windows sjekk også om skriver har softvare som er kompatibel med siste oppdateringene fra W10 så bytte av blekk ikke er helt n\bortkastet, måtte kaste en skriver fra 2009 som ikke oppførte ser korrekt etter oppdateringer på W10 og produsenten hadde ingen ønske om og gjøre skriveren kompatibel.

Lenke til kommentar

Jeg har en Epson PX720WD fra ca samme år, denne printer helt ubrukelig farger, kjørte så klart flere runder med den innebygde rense prosessen men fant plutselig ut at halvparten av blekket hadde nå gått med på denne handlingen samtidig som vist nok problemet ikke blir bedre siden det nå er blekk fest på printer hodet (Printer head).

Etter hva jeg leste meg frem til så er dette et problem som skjer når en printer blir stående over lengre tid uten å være i bruk, printere på jobb står jo for eksempel på konstant og kjører kalibrering her og der, dette får jo ikke en printer som står med støpslet ute gjort.

Det jeg klarte å lese meg frem til at mest sannsynlig må jeg spandere på ny print head noe som er både kostbart og sikkert innviklet jobb så for nå blir det enkle sort hvit printe jobber ( selv om dette heller ikke blir seende veldig pent ut), så blir det nok innkjøp av en ny printer etterhvert.

Lenke til kommentar

Hadde PX810 som bruker samme printhode og blekk som PX700-serien og den fungert fint mht farger helt til den nektet å skrive ut mer i mai i år. Klarer du ikke rense så striper forsvinner med uoriginalt blekk hjelper det ikke å kjøpe nytt originalt. Får du den først ren igjen kan muligens originalt blekk hjelpe på fargene, men ikke verdt å koste på reparasjon (selv om det skulle være mulig). Ny skriver er alt for billig til at det lønner seg.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt særlig hell med skrivernes innebygde vedlikeholdsfunksjoner. Har hatt en Epson PX820FWD siden 2011, fram til den døde så hardt at sikringen gikk for noen uker siden. Den hadde alltid litt stripete fargeutskrifter til tross for originalblekk, men på fotoutskrifter så blødde blekket nok til at stripene forsvant når blekket var tørt. Den stod aldri mer enn en uke ubrukt.

Epson har nå en cashback-kampanje fram til 15.10.17. Du kan få en ny skriver til bare noen hundrelapper mer enn det et sett med nye blekkpatroner koster. Selv kjøpte jeg en XP-860, da jeg trenger arkmater og duplex, men samtidig ønsker gode fotoutskrifter de sjeldne gangene jeg trenger å skrive ut et dronefoto hjemme. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...