nma017 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 I boken min er det skrevet at i definisjonen av atommasseenheten u tar vi utgsngspunktet i massen til ett atom av karbonisotopen 12 C. Men det jeg lurer på er at hvorfor ta de utgangspunktet i akkurat isotopen 12 C, og ikke andre isotoper? Hvorfor karbon? Er det noen grunn til det? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 I boken min er det skrevet at i definisjonen av atommasseenheten u tar vi utgsngspunktet i massen til ett atom av karbonisotopen 12 C. Men det jeg lurer på er at hvorfor ta de utgangspunktet i akkurat isotopen 12 C, og ikke andre isotoper? Hvorfor karbon? Er det noen grunn til det? Blir litt som å spørre hvorfor 1 meter er akkurat 1 meter og ikke 1,2 meter eller 0,95 meter :-) Du kan lese om historien til enheten og finne ut hvem som definerte standarden og hvorfor akkurat karbon ble valgt, det er ikke sikkert det var noen god grunn til det. Lenke til kommentar
PopcornFest Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 De tok utgangspunkt i karbon-12 siden det er veldig stabilt og lar seg måle svært nøyaktig. Utover det er det ikke noe 'magisk' med å bruke karbon-12 som referanse; poenget er at en har en eller annen referanse og at den ikke endrer seg over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå