Gå til innhold

Når høyhastighetsbanen står klar, kuttes reisetiden fra åtte til tre timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For å bygge strekningen har India lånt 17 milliarder amerikanske dollar fra Japan. Beløpet skal betales tilbake med en årlig rente på 0,1 prosent."

 

…sååå, Japan har gitt India en eksportkreditt på 17 milliarder USD mot at India kjøper høyhastighetstog og -infrastruktur av Japanske leverandører? Jaja, er man uvenn med Kina så er man uvenn.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

For reisetiden så har de neppe medberegnet for friksjonen av passasjerene på taket, for hurtigtoget i artikkelen. Dette er jo tradisjon i India:

 

220px-KRL_train_surfing_5.jpg

 

Spørs hvor lenge den friksjonen er et problem. Tror nemlig luftmotstanden er god nok til å rydde det taket for folk, rimelig kjapt.

 

;-)

 

De eksisterende togene kjører vel endel saktere enn de kunne ha gjort, men er vel viktigere å få med så mange som mulig per tog, enn å holde en god marsjfart...

 

Såvidt jeg har forstått, så kjører vel togene veldig sakte forbi endel mindre togstasjoner for at folk skal kunne hoppe på i fart, fremfor å gå til full stopp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

For reisetiden så har de neppe medberegnet for friksjonen av passasjerene på taket, for hurtigtoget i artikkelen. Dette er jo tradisjon i India:

 

220px-KRL_train_surfing_5.jpg

 

Spørs hvor lenge den friksjonen er et problem. Tror nemlig luftmotstanden er god nok til å rydde det taket for folk, rimelig kjapt.

 

;-)

 

De eksisterende togene kjører vel endel saktere enn de kunne ha gjort, men er vel viktigere å få med så mange som mulig per tog, enn å holde en god marsjfart...

 

Såvidt jeg har forstått, så kjører vel togene veldig sakte forbi endel mindre togstasjoner for at folk skal kunne hoppe på i fart, fremfor å gå til full stopp.

Det er forskjellige tog, slik som i Norge. De værste jeg har tatt er lokaltog i nærheten av Mumbay. De var utrolig fulle (tar for lang tid å virkelig forklare) og stoppet på stasjonene varte ikke lengre enn i Norge. Det var alt for kort tid. De første hoppet av i fart over løpefart, og de siste gikk på i samme hastighet. Jeg var til stede en gang det gikk riktig galt med en person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil.....japan har ikke lenger hastighetsrekorden for vanlig jernbane. Synes det er merkelig at TU ikke har styr på dette.

 

Nedenfor sakset fra TV2 i 2007

 

Et fransk højhastigheds TGV-tog satte i dag hastighedsrekord for almindelige passagertog, oplyser nyhedsbureauet AP.

 

Togets speedometer nåede op på 574,8 km/t og slog dermed den hidtidige rekord for almindelige tog på 515,5 km/t. Det sorte og kromskinnende V150-tog med tre dobbeltdækkervogne kørte mellem Paris og Strasbourg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil.....japan har ikke lenger hastighetsrekorden for vanlig jernbane. Synes det er merkelig at TU ikke har styr på dette.

 

Nedenfor sakset fra TV2 i 2007

 

Et fransk højhastigheds TGV-tog satte i dag hastighedsrekord for almindelige passagertog, oplyser nyhedsbureauet AP.

 

Togets speedometer nåede op på 574,8 km/t og slog dermed den hidtidige rekord for almindelige tog på 515,5 km/t. Det sorte og kromskinnende V150-tog med tre dobbeltdækkervogne kørte mellem Paris og Strasbourg.

 

Det er stor forskjell på tog i vanlig drift og test tog slik det TGV (AGV) var. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For tog på en vanlig jernbanelinje finnes mange typer hastighetsrekorder, bl.a.:

1) Høyeste hastighet. Den franske verdensrekorden på 574,8 km/t ble prestert med et spesialkonstruert TGV-tog.

2) Høyeste hastighet prestert av ordinære /umodifiserte) passasjertog, vanligvis ved testing.

3) Høyste tillatte hastighet (fartsgrense), for tiden 320 km/t

4) Høyste fartsgrense noensinne: 350 km/t, enkelte linjer i Kina en periode frem til ulykken i 2011.

5) Høyeste hastighet for et tog i ordinær trafikk (ja, heller ikke lokførere holder alltid fartsgrensene).

6) Høyeste gjennomsnittsfart mellom to stasjoner.

I tillegg kommer magnetsvevetog, skinnegående rakettsleder osv.

Pål Jensen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For tog på en vanlig jernbanelinje finnes mange typer hastighetsrekorder, bl.a.:

1) Høyeste hastighet. Den franske verdensrekorden på 574,8 km/t ble prestert med et spesialkonstruert TGV-tog.

2) Høyeste hastighet prestert av ordinære /umodifiserte) passasjertog, vanligvis ved testing.

3) Høyste tillatte hastighet (fartsgrense), for tiden 320 km/t

4) Høyste fartsgrense noensinne: 350 km/t, enkelte linjer i Kina en periode frem til ulykken i 2011.

5) Høyeste hastighet for et tog i ordinær trafikk (ja, heller ikke lokførere holder alltid fartsgrensene).

6) Høyeste gjennomsnittsfart mellom to stasjoner.

I tillegg kommer magnetsvevetog, skinnegående rakettsleder osv.

Pål Jensen

Og Frankrike har rekorden på 1, som egentlig ikke var spesialmodifisert i nevneverdig grad. Det var ekstra motorboggier i togsettet for testing før AGV ble satt i produksjon, men derimot var nettspenningen modifisert. De har også rekorden på nr 2, på 515,3 km/t satt i 1990.

 

Japan har hastighetsrekorden på MagLev tog med 603 km/t.

 

Tyskland har forøvrig ikke kjørehastigheter over 250km/t da signalanlegget de bruker ikke kan håndtere det. 

Endret av Itholia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I Sør-Korea, Japan, Kina og USA er hastighetene enda raskere."

 

Kjære dere; Acela Express i USA kjører med en maksfart på 241 km/t - Norge og Island er vel de eneste landene i Vest-Europa som kan få de amerikanske togtjenestene til å virke sånn halvveis moderne. Man lurer seg selv hvis man fremdeles går rundt og tror at USA ligger så langt fremme i utviklingen på alle områder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

For reisetiden så har de neppe medberegnet for friksjonen av passasjerene på taket, for hurtigtoget i artikkelen. Dette er jo tradisjon i India:

 

220px-KRL_train_surfing_5.jpg

Spørs hvor lenge den friksjonen er et problem. Tror nemlig luftmotstanden er god nok til å rydde det taket for folk, rimelig kjapt.

 

;-)

 

De eksisterende togene kjører vel endel saktere enn de kunne ha gjort, men er vel viktigere å få med så mange som mulig per tog, enn å holde en god marsjfart...

 

Såvidt jeg har forstått, så kjører vel togene veldig sakte forbi endel mindre togstasjoner for at folk skal kunne hoppe på i fart, fremfor å gå til full stopp.

Det er forskjellige tog, slik som i Norge. De værste jeg har tatt er lokaltog i nærheten av Mumbay. De var utrolig fulle (tar for lang tid å virkelig forklare) og stoppet på stasjonene varte ikke lengre enn i Norge. Det var alt for kort tid. De første hoppet av i fart over løpefart, og de siste gikk på i samme hastighet. Jeg var til stede en gang det gikk riktig galt med en person.

 

 

Nå henger tyskerne / rumenerne etter  :ohmy:

hakk i hel:

 

http://www.msn.com/en-ca/news/world/man-hangs-on-to-high-speed-train-for-25km/ar-AAsCZPK?

 

 

 

A man has survived a 160km/h (99mph) ride holding on to the side of a high-speed train in Germany, officials say.

Deutsche Bahn said he grabbed plastic bellows connecting two carriages of the Bielefeld-Hannover express on Thursday, using just a small ledge to stand on.

The 59-year-old man acted after the ICE train with his luggage inside had started moving away from the station.

Rail officials alerted the driver, who slowed down the train before stopping at a station 25km down the track.

"The 59-year-old can thank the rail personnel for the fact that he is still alive," a police spokesperson was quoted as saying.

The man - who was unhurt and is believed to be from Romania - then continued his journey to Hannover inside the carriage.

He was later expected to be questioned by police, reports said.

It was not immediately clear whether any charges would be brought against him.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...