Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Må flyttbar aircondition ha ventilering til utsiden av boligen?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har kommet frem til at livet er for kort til ikke å være komfortabel når man kan, og har tenkt å ha alle dingser som gjør livet mer komfortabelt. Så da lurer jeg på, må flyttbar aircondition ha ventilering til utsiden av boligen for å virke? Amerikanske nettsteder påstår det, men er ikke helt overbevist enda. Noen som vet helt sikkert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Enten må varm luft ut eller man må ha en som går på is eller kaldt vann. Disse funker så klart bare så lenge isen/vannet er kaldt.

Man kan ikke generere kulde, bare flytte varmen.

Ok. Men i Norge har vi jo ikke slike vinduer som i USA, hvordan hindre masse varm luft i å komme inn samtidig som varmluften ventileres ut fra airconditionen? Skal man sage hull i veggen da eller?

REDIGERT: Ok, det gjøres ved hjelp av duk og borrelås i Norge...

Høres ikke helt ut som noen bra løsning å ha vinduet åpent i første etasje...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Vel, løsningen for hvor du gjør av lufta kan jeg ikke gi deg, men luften må ut ja, helst med minimalt av luft inn.

Du kan jo legge slange ut vinduet når du er hjemme, og kjøle ned så ta inn slangen igjen og lukke vinduet?

Selv ville jeg nok laget hull i veggen ja, satt inn en ventilasjonsluke og koblet slangen på der. Da får du ventilasjon når du ikke bruker AC, og har ett hull til AC :)

Lenke til kommentar

Enten bruker man varmepumpe (dvs. en stasjonær verjson av en portabel aircondition, med typisk mer effekt og flere funksjoner), eller så er ventilasjonsluker å anbefale. Disse finner du nok oftere i eldre hjem, og hvis ikke så kan de nok ofte være en fordel uansett. 

I norge er det dog ikke så mange dager i året hvor uteluften som er for høy (natt og dag), men heller at man ikke får ventilert nok inne eller sperret ute sollyset. Klarer man å sperre ute sollys så er ofte mye gjort. Spesielt om dette gjøres på utsiden, slik at du ikke bare varmer opp noen gardiner. Så selv om man ikke klarer å tette helt rundt vinduet (det meste funker, alt fra håndklær, klær osv..), så burde en AC klare å senke et par grader. Selvsagt alt etter hvor stor sak og hvor stort rom. 

Ps: 

Om du hadde prøvd å kjøre en AC uten å kjøre den varme luften ut, så ville du fått en rimelig heftig smell. Da fungerer den enkelt og greit som en solid varmeovn, da de bruker en del strøm på å prøve å flytte luften, som igjen blir omdannet til varme.  :wee:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...