endrebjo Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Gamlingene har hatt en OffiJet Pro 8600 i noen år. Den fungerte fint i noen år, men har det siste året gått helt tett og blitt ubrukelig. Skriveren er veldig lite brukt, og jeg mistenker at det uoriginale blekket som ble kjøpt noen ganger har skylden for at den har gått tett. Selv om uoriginalt blekk tilsynelatende skriver like godt som originalt, så kan de kjemiske egenskapene være forskjellige nok til at det blokkerer systemet over tid. Så jeg ser ikke noe galt i at HP begrenser bruken av potensielt ødeleggende blekkpatroner. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Gamlingene har hatt en OffiJet Pro 8600 i noen år. Den fungerte fint i noen år, men har det siste året gått helt tett og blitt ubrukelig. Skriveren er veldig lite brukt, og jeg mistenker at det uoriginale blekket som ble kjøpt noen ganger har skylden for at den har gått tett. Selv om uoriginalt blekk tilsynelatende skriver like godt som originalt, så kan de kjemiske egenskapene være forskjellige nok til at det blokkerer systemet over tid. Så jeg ser ikke noe galt i at HP begrenser bruken av potensielt ødeleggende blekkpatroner. Men, i et sånt tilfelle så går det kanskje an i et Eco-system ala Epson an å kjøre et rent løsemiddel istedetfor blekk gjennom rukkelet, og korse seg? Og passe på å gjøre det utendørs så kåken ikke brenner ned om noen er så dumme å tenne opp en sigarett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Men, i et sånt tilfelle så går det kanskje an i et Eco-system ala Epson an å kjøre et rent løsemiddel istedetfor blekk gjennom rukkelet, og korse seg? Og passe på å gjøre det utendørs så kåken ikke brenner ned om noen er så dumme å tenne opp en sigarett. Trenger ikke å bruke løsemiddel - varmtvann er bra nok. De løsningen man får kjøpt består som oftest av 5 - 10 % isopropylalkohol i distillert vatn, sammen med ulike former for vaskemiddel/amoniakk (små mengder). Fungerer på svært mange typer skrivere - her vises det hvordan man kan rense skrivehode etc på Brother, https://www.youtube.com/watch?v=gQZ3ex0bwwc. Men det er et poeng at blekkskrivere kan gjøres forholdsvis enkle å rense om man vil. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Canon er desverre ikke bedre. Rengjør i flere minutter før hver utskrift og bruker opp blekk. Helt idiotisk. I tillegg til at det tar evig lang tid :-( Den gang jeg solgte Canon fotoprintere var vi alltid nøye med å presisere at alt vi sa om kvalitet forutsatte originalrekvisita. Grunnen er at Canon den gang (og sikkert fremdeles) baserte seg på en tokomponentløsning, der kjemikalier i blekket reagerte med coatingen på fotopapiret for å fiksere utskriften, slik at den varte mye lengre. Dette er ting du kan gjøre dersom du vet hva både blekk og papir inneholder, noe man aldri kan om kunden bruker tredjepartsrekvisita. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 HP har levert elendige produkter til hjemmemarkedet i mange år. Dårlig kvalitet på hardware sammen med uferdig software. Jeg tror "selg med tap-tjen på toner" politikken er en av årsaken til kvalitetsfallet. De leverte gode ting en gang, sånn ca for 20 år siden. Med unntak av den irriterende blekkostnaden så er 8600 en fantastisk skrivermodell. Så der må du skamme deg om hardware-uttalelsene. For den skriveren er bare helt feilfri så lenge på hardware-siden (hos meg). Du skulle ikke brukt "kammen" !! Jeg har den eldre utgaven med litt mindre moderne design (til info). Vil tro den nye modellen av 8600 er like god. Forslag til HP, dersom de leser dette: 1. Senk blekkpatronkostnadene, sett opp en miljøvennlig kassettreturordning. 2. Fiks firmware så det går an å utføre arbeidsdagsreddende --> alternativ fargepatronsutskrift. Er jo helt MONGO, slik det er nå. Folk flest vil jo helst ha færrest mulige antall enheter. Det burde ikke være slik at en slik uting med software skal ødelegge en arbeidsdag for folk. Og at en plent er nødt å ha en skriver nr 2 tilgjengelig i tilfelle HP kødder det til for én. De vil aldri senke blekkutgifter til noe som ligner generiske blekkpriser. Bryr man seg om utgifter, bør man kjøpe en skriver som tillater generisk blekk eller toner. Fortsetter de med denne adferden, kan det være en god business-modell å samarbeide med Apple på et vis, de har sikkert en god overlappende målgruppe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Er slikt lovlig? Om ja, burde det vært ulovlig? 1. Anti-kompetitive (anti-kapitalistiske) tiltak er ulovlig og jeg tror dette faller inn under det begrepet. EU har historie for å ta tak i en del slike saker. Håper de gjør det her også. 2.Det er mer ullent i hvor stor grad planned obsoletion er tillatt, men det er i hvert fall ikke særlig bra for miljøet om det bruk og kast-syklusene blir ennå kortere. EU har noen gode tiltak mot det på gang. 3. Produsenten har lovlig adgang til å begrense garantiansvar hvis man bruker 3.parts deler av ukjent kvalitet. Det er en ganske grei sak, men de bør etter min mening ikke være lov å bruke deteksjon av 3.parts varer for å kunstig "bricke" produktet. Det vil i så fall være en miljøsynd under punkt 2. 4. Produsentens frykt for at 3. pars deler vil skade produktet eller kvaliteten bør etter min mening begrenses til å dokumentere at 3.parts deler har vært brukt. For eksempel gi et varsel i displayet som informerer om at produktet har vært/er utsatt for 3. parts komponenter med ukjent kvalitet. Endret 17. september 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Dette uvesenet er ikke begrenset til blekkskrivere. Har en HP fargelaser, som i likhet med mange HP-lasere har et maskinverk fra Canon. Den funker forståvidt bra, men nekter å skrive ut med toner fra Canon – selv om denne toneren vanskelig kan kalles uoriginal. Pål Jensen 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Har en slik eldre modell blekkskriver fra HP. Det som plager meg mest er dersom en når punktet når skriveren er tom for en eller annen farge, også nekter den å skrive ut mer, tross at det er fulle kamre på andre farger. For la oss si at det holder med en svart-utskrift for å levere noe, men magenta er tomt. Da er det teit at en arbeidsdag skal forstyrres ved at det ikke finnes magenta på huset f.eks., men en må ut i butikk. Da burde det være opp til brukeren mener jeg å skulle kunne tvinge utskrift igjennom basert på de restfargene man har igjen. I tillegg kommer de psyke kostnadene med disse blekkpatronene. Nei svart/hvitt laser igjen neste gang, for tør ikke gå for fargelaser heller pga. kostnader. Og renseprogrammene som spiser blekk til frokost etter et strømbrudd, eller at bruker slår av strøm selv. Det er også en uting som jeg tror HP bevisst har lagt til. I disse grønne strømsparetider så er jo dette helt feilslått. Snakk om å motarbeide miljøet og forbrukernes lommebøker. HP gjør seg selv en bjørnetjeneste med denne policy-en. Selv om skriveren ellers er fantastisk på mange andre vis, så er det over og ut. Venter bare på at skrivermodellene skal modne seg litt før jeg kjøper noe til hjemmekontoret igjen. F.eks. så kunne jeg tenkt meg NFC på skriver, slik at en kunne sveipet en mobiltelefon / nettbrett og etablert problemfri kontakt over blåtann eller hva det måtte være for teknologi som alle apparater støtter. Gjerne i form av bluetooth 5.0 eller høyere (alt etter hvor lenge jeg orker å vente). Mange skrivere som dessverre nekter å skrive ut når ene patronen er tom, selv om det er den du "aldri" bruker. De første skriverne med dette, mener jeg at var Epson. Holdt meg derfor unna de. Angående det å tvinge flere utskrifter av enheten ved å riste patronen, var vel et generelt tips på laserskrivere. Dog, er man avhengig av skriveren til enhver tid, så bør man jo selvsagt sørge for å ha reservepatroner liggende. Nytter ikke klage på leverandøren da, for brukeren tilpasser seg alltid mot "i siste liten" eller helst "for seint igjen", Og som tidligere selger i butikk, kan jeg love deg at det stort sett var de samme kundene som alltid ble tom når det passet som verst, denne gangen også. Selv om vi alltid foreslo å kjøpe/bestille 2 patroner i samme slengen, slik at man hadde en i reserve. Og ba de alltid bestille ny den dagen de byttet den som lå i reserve, men samme skjedde selvsagt igjen og igjen. Vedrørende renseprosessen, så kom HP med den fantastisk fine funksjonen at den kjørte en mindre vedlikeholdsrens med jevne mellomrom, dersom man lot den stå på. Kan garantere deg at jeg brukte mindre i strøm på egen MFP fra HP, enn det jeg ville brukt i blekkkostnad ved å slå den av, og så måtte skriveren ta en grundig rens ved neste oppstart. Forøvrig et tips jeg har skrevet mange ganger før. Selv brant jeg meg på første fargeskriveren jeg hadde, som hadde alle patroner i samtidig. Den ble ikke benyttet på lenge, og stod derfor avskrudd. Den dagen jeg trengte skriveren, så hadde selvsagt dysene tettet seg helt og fullstendig. Det var ihvertfall ett par tusen kasta ut vinduet. Husker ikke prisen per nå. Jeg hadde først en egen HP reiseskriver der jeg måtte bytte mellom farge og sorthvittpatroner. Fargepatronen ble kun brukt den dagen jeg solgte den brukte PCen med skriveren, da kjøper ville se om det fungerte med fargeutskrift. Den skriveren og maskinen ble forøvrig kjøpt i 93 eller 94 om jeg ikke husker helt feil. Var en 486-sx25, som ble oppgradert til en DX2-66 med lydkort og 2xCD-ROM fra Creative i bundle med original MS Office. Endret 17. september 2017 av Snowleopard Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Dette uvesenet er ikke begrenset til blekkskrivere. Har en HP fargelaser, som i likhet med mange HP-lasere har et maskinverk fra Canon. Den funker forståvidt bra, men nekter å skrive ut med toner fra Canon – selv om denne toneren vanskelig kan kalles uoriginal. Pål Jensen Selv om maskineriet er levert av Canon kan det være tunet for HP rekvisita. På samme måte var en del av BMW sine småbiler levert med PSA-motor frem til 2016, men det betyr ikke nødvendigvis at rekvisita fra Peugeot passer på bilen. Endret 17. september 2017 av Slettet-OvFPdyiZ Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper blekkskrivere. Selv har jeg en sort/hvit laserprinter med rimelige kassetter som brukes til hverdagen, da jeg fortsatt er avhengig av print (student, skriver ut en del rapporter). De gangene jeg trenger farge kan det gjøres via skolen, jobb eller foto via f.eks JapanFoto.Jeg tar ganske mye bilder. 10x15 utskrifter er veldig billig på nett. Når man ønsker store utskrifter så går kostnaden veldig opp, dessuten så er det litt bingo hvilken kvalitet man får, og det tar tid fra man ratter i bilde-software til man får se på utskriften. Derfor har jeg kjøpt meg en ren bilde-skriver som skriver ut inntil 17" bredde. Ut fra en ren kost:nytte-vurdering så blir hvert bilde på veggen ganske dyrt. Men jeg synes at det er interessant å ha tatt bilde, editert og skrevet ut selv, med eget utstyr. -k Endret 18. september 2017 av knutinh Lenke til kommentar
Tommy Hove Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Bruk reklamasjonsretten! Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Canons kassetter passer fysisk, og skriverne er fysisk like. BMWs småbiler vet jeg ikke noe om (bortsett fra at BMW har drevet med mye av det samme dieseljukset som andre bilprodusenter – det var en digresjon, så vi skynder oss å lukke denne parentesen :–). Jeg mistenker at HPs «tuning» i dette tilfelllet begrenser seg til en eller annen brikke som finnes i HPs tonerkassetter, og at skriveren gir en feilmelding hvis denne brikken mangler. Forhåpentlig begynner ikke Kiwi eller Meny å lage frysebokser som melder om Ikke-kompatibel Makrellfilet eller Ugyldig Pølsefeil hvis de forsynes med matvarer fra andre leverandører. Pål Jensen Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 (endret) 1. Anti-kompetitive (anti-kapitalistiske) tiltak er ulovlig og jeg tror dette faller inn under det begrepet. EU har historie for å ta tak i en del slike saker. Håper de gjør det her også.Jeg er usikker på hva som er "rett" her. Jeg heller til at det er "greit" for en skriverprodusent å gjøre en kryptert handshake mellom skriver og blekk for å beskytte sin forretningsmodell, men at det ikke er greit at staten lar nevnte produsent saksøke de som prøver å knekke krypteringen. Altså at et liberalt samfunn lar produsenter lage alle mulige teite, bruker-uvennlige produkter, men at et liberalt samfunn ikke har lover som forbyr meg å fikle med skriveren min. -k Endret 22. september 2017 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå