Elias1234 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hei. Linhai 400 som ikke tenner, dvs null reaksjon når jeg trykker på startknappen. Lys, vinsj o.l. funker. Hva bør jeg sjekke ut? Kan det være startrele eller cdi? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Startmotor er defekt eller får for lite strøm tenker jeg, har du prøvd med startkabler til annet batteri?Eventuelt en eller annen sikkerhetsmekanisme / dødmannsknapp er aktiv. Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Startmotor er defekt eller får for lite strøm tenker jeg, har du prøvd med startkabler til annet batteri? Eventuelt en eller annen sikkerhetsmekanisme / dødmannsknapp er aktiv. Starteren går rundt når jeg prøver å starte den rett på startrelet. Men vil ikke helt starte... forslag? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 (endret) Selve startknappen kan selvfølgelig være defekt. Evt. killswitch kan ha hengt seg opp i "off". Endret 15. september 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Startmotor er defekt eller får for lite strøm tenker jeg, har du prøvd med startkabler til annet batteri? Eventuelt en eller annen sikkerhetsmekanisme / dødmannsknapp er aktiv. Starteren går rundt når jeg prøver å starte den rett på startrelet. Men vil ikke helt starte... forslag? Er killswitch aktivert så tror jeg den kutter strøm til tennplugg også. Firetaktsmotorer på gressklippere og hagetraktorer har en magnet på svinghjulet, hver gang den roterer forbi coilen lager den gnist på tennplugg. Unntatt når coilen er jordet (gjennom killswitch). For å eliminere det som feilkilde kan du koble fra alle ledninger til coil utenom til tennpluggen. ATV har jeg ikke skrudd på, jeg googlet din linhai 400 og det står at den har C.D.I-tenningsystem. Det er mer komplisert enn wasted spark tenningen på motorene jeg har skrudd på i sommer. Slik jeg tolker tegningen på youtube så er det magnet på svinghjulet som lader opp en kondensator, og "pulse rotor" som timer gnist og trekker strøm fra kondensator. Mulige feilkilder blir at kondensator ikke lades opp, f.eks. ved at en killswitch er aktivert og kretsen er jordet. Eller noe galt med pulse-rotor-kretsen. Tennpluggen kan også være gåen. Mange andre mulig feilkilder. Når du får startmotoren til å gå må du ha nøkkel i posisjon "on", usikker på om du må ha den i "tenning / startmotor" posisjon. Du burde se om du får gnist fra tennpluggen først, hvis du kan skru den ut så gjør du det. Hold metallskruedelen inntil jordingspunkt på karosseri (nær sagt hvor som helst) og kjør startmotoren rundt. Se om det kommer gnist, det er lettere om det er litt mørkt. Ikke hold direkte i metallet på tennplugg da får du støt. Har du gnist er problemet kompresjon eller luft/bensin-blanding. Isåfall ville jeg tømt forgasser for bensin, kan være det er for mye bensin i. Skru på igjen "kranen" og prøv å starte mens den fyller på bensin igjen. Du kan kontrollere om luftspjeldet åpner seg, du må sikkert skru opp forgassen for å gjøre det. Ha på hørselvern hvis du står nær eksospotten, får du ettertenning smeller det som et pistolskudd. Når alt det er sagt, når du skrur på tenningen og ingenting skjer så mistenker jeg elektrisk problem, en eller annen killswitch er aktivert og hindrer deg i å starte. Lykke til Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 Startmotor er defekt eller får for lite strøm tenker jeg, har du prøvd med startkabler til annet batteri? Eventuelt en eller annen sikkerhetsmekanisme / dødmannsknapp er aktiv. Starteren går rundt når jeg prøver å starte den rett på startrelet. Men vil ikke helt starte... forslag? Er killswitch aktivert så tror jeg den kutter strøm til tennplugg også. Firetaktsmotorer på gressklippere og hagetraktorer har en magnet på svinghjulet, hver gang den roterer forbi coilen lager den gnist på tennplugg. Unntatt når coilen er jordet (gjennom killswitch). For å eliminere det som feilkilde kan du koble fra alle ledninger til coil utenom til tennpluggen. ATV har jeg ikke skrudd på, jeg googlet din linhai 400 og det står at den har C.D.I-tenningsystem. https://www.youtube.com/watch?v=0yK3Opq_i0M Det er mer komplisert enn wasted spark tenningen på motorene jeg har skrudd på i sommer. Slik jeg tolker tegningen på youtube så er det magnet på svinghjulet som lader opp en kondensator, og "pulse rotor" som timer gnist og trekker strøm fra kondensator. Mulige feilkilder blir at kondensator ikke lades opp, f.eks. ved at en killswitch er aktivert og kretsen er jordet. Eller noe galt med pulse-rotor-kretsen. Tennpluggen kan også være gåen. Mange andre mulig feilkilder. Når du får startmotoren til å gå må du ha nøkkel i posisjon "on", usikker på om du må ha den i "tenning / startmotor" posisjon. Du burde se om du får gnist fra tennpluggen først, hvis du kan skru den ut så gjør du det. Hold metallskruedelen inntil jordingspunkt på karosseri (nær sagt hvor som helst) og kjør startmotoren rundt. Se om det kommer gnist, det er lettere om det er litt mørkt. Ikke hold direkte i metallet på tennplugg da får du støt. Har du gnist er problemet kompresjon eller luft/bensin-blanding. Isåfall ville jeg tømt forgasser for bensin, kan være det er for mye bensin i. Skru på igjen "kranen" og prøv å starte mens den fyller på bensin igjen. Du kan kontrollere om luftspjeldet åpner seg, du må sikkert skru opp forgassen for å gjøre det. Ha på hørselvern hvis du står nær eksospotten, får du ettertenning smeller det som et pistolskudd. Når alt det er sagt, når du skrur på tenningen og ingenting skjer så mistenker jeg elektrisk problem, en eller annen killswitch er aktivert og hindrer deg i å starte. Lykke til Takk for svar. Virker som du har litt peil på motor generelt, så vil veldig gjerne ha deg med videre i feilsøkinga. Oppdatering: Pluggen gnistrer som bare det! Og atven har faktisk ingen killerswitch. Men den vil fortsatt ikke starte..... Konsentrer meg i første omgang på å få start på den. Så får jeg fikse startknappen senere. Siden den har gnist, er det bensin som er neste fa? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Ta ut tennpluggen og hell oppi bittegranne bensin (ikke mye). Sett inn pluggen igjen og prøv å start. Hvis den sviver litt da så vet du at det er bensinen som ikke kommer fram. Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 Ta ut tennpluggen og hell oppi bittegranne bensin (ikke mye). Sett inn pluggen igjen og prøv å start. Hvis den sviver litt da så vet du at det er bensinen som ikke kommer fram. Dyppa pluggen i bensin og prøvde igjen. Samme greia... Flere forlsag? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Ikke dyppe i bensin. Helle bensin ned. Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 Ikke dyppe i bensin. Helle bensin ned. Nå er det også prøvd. Samme gamle. https://www.facebook.com/karsten.hansen.31392/posts/331968577273280 Trykk på linken og se videoen. Slik oppfører den seG. Kan det være behjelpelig? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 (endret) Da er det å sjekke kompresjonen. Kan være ventil som ikke stenger ordentlig eller noe. Ta av det skitne luftfilteret også mens du tester. Endret 16. september 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Takk for svar. Virker som du har litt peil på motor generelt, så vil veldig gjerne ha deg med videre i feilsøkinga. Oppdatering: Pluggen gnistrer som bare det! Og atven har faktisk ingen killerswitch. Men den vil fortsatt ikke starte..... Konsentrer meg i første omgang på å få start på den. Så får jeg fikse startknappen senere. Siden den har gnist, er det bensin som er neste fa? Jeg har skrudd litt på små motorer i sommer men er ikke noen ekspert :-) Når den snurrer rundt og det er gnist ville jeg sett på bensin / forgasser, dette tenker jeg er enklere å fikse enn feil på tenning, sålenge du kommer til forgasseren. Mulige feilkilder: Sur / gammel bensin, hell ut bensinen fra tank og forgasser"kopp" og fyll på ny bensin. Forgasser er for full av bensin, tøm ut bensinen fra forgasser"koppen" og prøv igjen. Hvis det er ventil mellom bensintank og forgasser, sjekk at den / de er åpen. Sjekk og spjeldet mellom forgasser"kopp" og sylinder, det skal stå åpent også når du gir gass. Det kan hende en vaier eller noe er løsnet slik at du trår på gassen uten at vaieren får åpnet spjeldet. Utifra videoen hørtes det ut som det kan være en av tingene ovenfor som er problemet. Luftfilter er ikke montert på, er det helt åpent inn der får du ikke start. Skal du starte uten luftfilter bør du legge en klut eller noe over luftinntaket for å "dempe" inntaket litt. Eventuell Choke skal stå helt åpent, det er spjeldet mellom forgasser"koppen" og luftinntak/luftfilter. Denne kan lukkes for å gjøre det lettere å starte med kald motor i kulden. Dette er de første tingene jeg ville sjekket. Hvis ATVen virket i går og plutselig ikke virket i dag så er det litt spesielt. Men har den stått lenge uten å være brukt kan bensinen f.eks. ha surnet. Kompresjon ville jeg sjekket til slutt, jeg tror det er den type feil som er vanskeligst / dyrest å reparere. Endret 17. september 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Han har helt bensin rett i sylinderen uten at den reagerer. Det vil vanligvis utelukke bensinproblemer. https://youtu.be/2DO3Zoe_oGE?t=10m39s Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Han har helt bensin rett i sylinderen uten at den reagerer. Det vil vanligvis utelukke bensinproblemer. https://youtu.be/2DO3Zoe_oGE?t=10m39s Hvis han har gjort det riktig Men gasspjeldet må vel fortsatt være åpent? Selv med bensin direkte i sylinder så trengs det luft? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Ja det kan være en fordel. Men etterhvert som han prøver å starte så vil det bli mindre og mindre bensin igjen og da havner han til slutt i det riktige blandingsforholdet (ca. 14:1) et lite øyeblikk og da skal det komme noen puff, eller den starter littegranne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå