magiga Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 12.000 komponenter skiftes ut på to år.Her ligger årsaken til mange av forsinkelsene på Bergensbanen - nå skiftes de ut Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk pr. km. Og hvor mye koster vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer. Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ. Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning. Lenke til kommentar
Terje Wiig Mathisen Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Silikon-baserte isolatorer? Kan det være at det er galt oversatt fra engelsk og de egentlig mener silisium, som jo brukes som isolator/substrat for så godt som alle integrerte kretser? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 (endret) Silikon-baserte isolatorer? Kan det være at det er galt oversatt fra engelsk og de egentlig mener silisium, som jo brukes som isolator/substrat for så godt som alle integrerte kretser? Det er nok snakk om isolatorer med silikon-gummi: https://www.dowcorning.com/content/publishedlit/rubber_tech98.pdf Ofte kan disse være laget i et annet isolerende materiale (f.eks. plast eller glassfiber), men med et lag silikon som beskyttelse mot slitasje fra vær, vind og sol. Endret 15. september 2017 av Frobe 2 Lenke til kommentar
diax Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Silikon-baserte isolatorer? Kan det være at det er galt oversatt fra engelsk og de egentlig mener silisium, som jo brukes som isolator/substrat for så godt som alle integrerte kretser? Nei som Frobe skriver er det silikongummi. Andre typiske isolatorer er PEX, EPDM, PVC, PE, EPR, Silisum er en halvleder med negativ temperaturkoeffisient som endrer elektriske motstand ved mekanisk påkjenning, - slik at den egner seg nok dårlig som isolator i høyspent. 1 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har virkelig silikonisolatorer 60 år levetid? Virker som om de bare må ta igjen på åresvis med dårlig vedlikehold. 1 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Etter 60 år er det nok påtide å skifte ut disse uansett, virker i artikkelen som om dette er ekstraordinært...... 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk pr. km. Og hvor mye koster vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer. Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ. Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning. Man trenger bare finkornet inndeling av kraftforsyningen til strekningene og batterikapasitet nok til å kunne komme seg forbi de utkoblede strekningene, de gangene det skjer. Så kan reparasjoner utsettes til natta når det er lange opphold i trafikken. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk pr. km. Og hvor mye koster vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer. Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ. Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning. Hvor langt er et tau? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk pr. km. Og hvor mye koster vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer. Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ. Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning. Å kjøre på hydrogen vil være tåpelig på bergensbanen. Energiforbruket vil øke med 6 ganger. Hva som vil skje ved avsporing i en 10km lang tunnell med skade på hydrogentank kan man bare få mareritt av. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå