Gå til innhold

Her ligger årsaken til mange av forsinkelsene på Bergensbanen - nå skiftes de ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk  pr. km. Og hvor mye koster  vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer.

 

Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ.  Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning.

Lenke til kommentar

Silikon-baserte isolatorer?

 

Kan det være at det er galt oversatt fra engelsk og de egentlig mener silisium, som jo brukes som isolator/substrat for så godt som alle integrerte kretser?

 

 

Det er nok snakk om isolatorer med silikon-gummi: 

https://www.dowcorning.com/content/publishedlit/rubber_tech98.pdf

 

Ofte kan disse være laget i et annet isolerende materiale (f.eks. plast eller glassfiber), men med et lag silikon som beskyttelse mot slitasje fra vær, vind og sol.

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Silikon-baserte isolatorer?

 

Kan det være at det er galt oversatt fra engelsk og de egentlig mener silisium, som jo brukes som isolator/substrat for så godt som alle integrerte kretser?

 

Nei som Frobe skriver er det silikongummi. Andre typiske isolatorer er PEX, EPDM, PVC, PE, EPR, Silisum er en halvleder med negativ temperaturkoeffisient som endrer elektriske motstand ved mekanisk påkjenning, - slik at den egner seg nok dårlig som isolator i høyspent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk  pr. km. Og hvor mye koster  vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer.

 

Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ.  Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning.

Man trenger bare finkornet inndeling av kraftforsyningen til strekningene og batterikapasitet nok til å kunne komme seg forbi de utkoblede strekningene, de gangene det skjer. Så kan reparasjoner utsettes til natta når det er lange opphold i trafikken.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk  pr. km. Og hvor mye koster  vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer.

 

Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ.  Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning.

 

Hvor langt er et tau?

Lenke til kommentar

Hvor mye koster montering ( i arbeidskraft/årsverk) av skjøteledning til togbanestrekk  pr. km. Og hvor mye koster  vedikehold som blant annet dette? - Og hvor mye koster ekstra høyde på tunneler og broer.

 

Og hvor mye koster Hydrogen-elektrisifisering av jernbanen, som et alternativ.  Og hvor mye mer energi ( Watt) vil trengs med Hydrogen-elektrisk drift i forhold til skjøteledning.

 

Å kjøre på hydrogen vil være tåpelig på bergensbanen. Energiforbruket vil øke med 6 ganger. Hva som vil skje ved avsporing i en 10km lang tunnell med skade på hydrogentank kan man bare få mareritt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...