Gå til innhold

Irma og global oppvarming

VRK18

23 stemmer

1. 1. Har Irma fått deg til å endre mening om global oppvarming?

• Ja
      1
    • Nei
      22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, 10 000 år og 2 000 år er ikke "samme periode". Temperaturer på Grønland og globale temperaturer er heller ikke det samme, og sist men ikke minst, din graf er ikke noe bedre dokumentert fordi du fant den på Wikipedia, det tar meg to sekunder å finne begge grafene på Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_Warm_Period

Nå var jo "Medieval Warm Period" noe som man vet skjedde i deler av Nord-Amerika og Grønland.

For Afrika, Australia og store deler av resten av verden, har man enten usikre tall, eller ingen tall overhode.

En graf over Grønlands temperaturer fremstiller derfor de kalde og varme periodene bedre enn grafer over globale temperaturer, ettersom temperaturen endrer seg mindre nærmere ekvator, og mer nærmere polene.

La oss gå tilbake 65 millioner år, med globale temperaturer estimert ut i fra sedimentprøver fra havets bunn

65_Myr_Climate_Change_Rev.jpg

Det blir fremdeles kaldere !

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Mengden CO2 mennesker har pumpet ut har gått ned siden 2013.

Men akkumulasjonen i atmosfæren fortsetter å øke raskt fordi vi allerede har fyllt opp havet, som er CO2-buffer, og det er et langt etterslep før biosfæren kan øke nok i masse til å ta unna.

Så ja - de tre prosentene total CO2 vi bidrar med vil snart ha ført til en dobling av CO2 i atmosfæren.

Javel, problemet er at regnskog hugges. Hvorfor ikke gjøre noe med det! Det har større konsekvens enn å brenne "fossiler". 

Jeg har fått med meg at vi bidrar med milliarder, men siden det hugges mer og mer - kanskje vi burde se på bedre løsninger enn å gi korrupte mennesker mer penger.

Lenke til kommentar

Gavekort, Jeg tror du vil se et litt annet bilde om du ser på usikkerheten på målingene i den grafen på forrige side.

Altså at vi rett og slett ikke vet om det er varmere eller kjøligere nå.

Hva er usikkerheten da..?

Her er eksempel på en graf som tar med usikkerhet (grått felt i bakgrunnen). Med statistikk kan man "bevise" nesten hva som helst, bokstavelig talt :)

Jeg vet ikke om disse grafene er legitime, hvis noen finner en graf over "medieval warm period" med måleusikkerheten så er det bare å finne frem.

gw-hockey.jpg

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hvis forskning finner at temperaturen med 95% sannsynlighet er under X grader kan du påstå at temperaturen er over X grader - og utelate den relevante informasjonen "med 5% sannsynlighet".

Det er svært mange forskere i veldig prominente posisjoner som er skeptiske til IPCC, mange er "avhoppere" fra IPCC, de kritiserer ofte IPCC for å skjule eller ignorere usikkerheter - unntatt i de tilfeller det støtter deres argumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...