Comma Chameleon Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 .. at det gjør deg ingenting om noen snoker i dine private hjemmevideoer og bilder? Jeg blir oppgitt over hvor naive folk er ovenfor personvern. Enig. Er slike holdninger som gjør at vi mister alt personvern til slutt. Vi er i en tapende kamp for øyeblikket. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Er det egentlig så stor forskjell på gratis nettsky tjenester? De som en betaler for har som regel bedre krypteringer Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 .. at det gjør deg ingenting om noen snoker i dine private hjemmevideoer og bilder? Jeg blir oppgitt over hvor naive folk er ovenfor personvern. I mitt tilfelle er det snakk om 30 år gamle hjemmevideoer. Jeg er overhodet ikke bekymret for å vise noe av dette offentlig. Andre ting lagrer jeg selvfølgelig sikrere. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 .. at det gjør deg ingenting om noen snoker i dine private hjemmevideoer og bilder? Jeg blir oppgitt over hvor naive folk er ovenfor personvern. Enig. Er slike holdninger som gjør at vi mister alt personvern til slutt. Vi er i en tapende kamp for øyeblikket. Jeg er jo opptatt av personvern, men nå motarbeider jeg altså dette? Folk må da få lov til å dele det de ønsker samtidig som de får ha det de ønsker for seg selv. Lenke til kommentar
TarjeiEH Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Har man Google Drive på maskina, burde man ha byttet det ut for lenge siden.. til Jottacloud. Greit å få 16GB gratis lagring hos Google, da.. Hvilke andre steder får man det? Mega.nz 50gb gratis og full kryptering.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 .. at det gjør deg ingenting om noen snoker i dine private hjemmevideoer og bilder? Jeg blir oppgitt over hvor naive folk er ovenfor personvern. Hva får deg til å tro at man ikke snoker i Jottacloud? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 .. at det gjør deg ingenting om noen snoker i dine private hjemmevideoer og bilder? Jeg blir oppgitt over hvor naive folk er ovenfor personvern.Hva får deg til å tro at man ikke snoker i Jottacloud? Jeg tror risikoen for at noen snoker i google drive er over 99%. Serverne ligger utenfor Norge og både USA, UK og Sverige har en politikk på at all datatrafikk i eller gjennom deres land skal snokes på. Sikkert flere land også, men jeg tror ikke Norge Norge snoker fult så aktivt. Serverne til Jottacloud ligger i Norge så datatrafikken går antagelig ikke ut av landet. Risikoen for snoking tror jeg altså er langt lavere hos Jottacloud, men jeg tror ikke det er 100% snokefritt slik du insinuerer at jeg tror. Ikke at jeg har noe spesielt å skjule, uten at det er noe argument for å tillate snoking og personvernkrenkelser over en lav sko. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 .. at det gjør deg ingenting om noen snoker i dine private hjemmevideoer og bilder? Jeg blir oppgitt over hvor naive folk er ovenfor personvern.Hva får deg til å tro at man ikke snoker i Jottacloud? Jeg tror risikoen for at noen snoker i google drive er over 99%. Serverne ligger utenfor Norge og både USA, UK og Sverige har en politikk på at all datatrafikk i eller gjennom deres land skal snokes på. Sikkert flere land også, men jeg tror ikke Norge Norge snoker fult så aktivt. Serverne til Jottacloud ligger i Norge så datatrafikken går antagelig ikke ut av landet. Risikoen for snoking tror jeg altså er langt lavere hos Jottacloud, men jeg tror ikke det er 100% snokefritt slik du insinuerer at jeg tror. Ikke at jeg har noe spesielt å skjule, uten at det er noe argument for å tillate snoking og personvernkrenkelser over en lav sko. Hvis man først skal kritisere andre for å være naiv for å bruke google drive, synes jeg man skal tenke seg over hva man selv bruker. Man må selv stole naivt på at Jottacloud ikke snoker, ikke har noe infrastruktur i utlandet, ikke har noen uttro tjenere, ikke gjør vesentlige sikkerhetsfeil som gjør at uvedkommede kan få tilgang til dataene og heller ikke har noen rar internettleverandør som dirigerer trafikk via utlandet. Hvis man først er opptatt av snoking, er det å kryptere filene selv på lokal datamaskin før man sender dem ut mye viktigere, eventuelt unngå skylagring helt, eller se på alternativer en kan lage selv (OwnCloud, men her må man bruke mye tid på å få det sikkert). Hva sannsynligheten (ikke risiko, det er noe annet og noe subjektivt) er for at noen snoker er helt umulig for oss å kvantisere, så la oss ikke prøve oss på det Jeg kan derimot være enig i at sannsynligheten for at noen snoker på google kan være høyere, men der har du fordelen at du blir "mer anonynom i mendgen". Uansett ville jeg aldri anbefalt noen form for skylagring uten egen kryptering for folk som var redd for snoking. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Folk som er redd for snoking bør ha en PC uten noen form for ekstern tilkobling (wifi, bluetooth, nettport etc.) og føre over filer med en minnepinne Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 PingEnt: Nei, man blir ikke mer anonym i mengden med Google Drive. Jo flere brukere, desto mer inntekter til spisset spionasje og mindre kvantiseringsstøy gjør det lettere å bygge en analyse av hver enkelt bruker. Dubious: Personvern er ikke bare viktig på individnivå. Spionorganisasjoners våte drøm har alltid vært å vite alt om alle, blant annet for å kunne sortere folk gruppevis og analysere land og organisasjoners kapasiteter. Så selv om Ola Naiv Nordmann virkelig tror at han ikke har noe å skjule, "bare spor meg etc" så er det ikke sant. Vi har som nasjon, bedrifter og organisasjoner mye informasjon å verne om. Ting som naive folk blottlegger på nett og gjør oss sårbare, for eksempel forsvarspolitisk. Hadde f.eks Kina villet hadde de hatt null problem med å sende Antrax i posten til alle viktige personer i et land og praktisk talt satt landet ut av spill uten å tape et eneste liv i krigshandlinger. Eller null problem om for eksempel CIA ønsker å rane norske bedrifter for bedriftshemmeligheter eller ta ut alle personer med spesialkompetanse X for å fremme amerikanske bedrifters posisjon i et bestemt marked. Folk er for naive. Myndighetene er for naive som tillater utenlandsk overvåkning i massivt omfang. Mange såkalte "sosiale nettsteder" burde vært blokkert ved landegrensene og staten burde tilbudt lignende substitutter uten fiendtlig overvåkning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 (endret) PingEnt: Nei, man blir ikke mer anonym i mengden med Google Drive. Jo flere brukere, desto mer inntekter til spisset spionasje og mindre kvantiseringsstøy gjør det lettere å bygge en analyse av hver enkelt bruker. La oss holde til matematiske begreper siden vi tross alt snakker om matematiske algortimer her. Kvantiseringsstøy er et ingeniørbegrep som ikke forekommer her, det du tenker på er Monte-Carlo-feil og feil i LLN. Og da vil jeg minne deg om at en del av disse algoritmene kaaaaanskje fungerer når antall personer er uendelig, så betyr ikke det at de fungerer når antall personer er 7 milliarder. 10^50 er tross alt langt unna uendelig. Dessuten er maskinlæring mye mindre kraftig enn du tror Endret 20. september 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Kvantiseringsstøy var nok feil begrep her ja, men støy fra en liten populasjon gjør det vanskeligere å karakterisere om en bestemt person er innenfor eller utenfor normalen. Desto større populasjon, jo mer nøyaktig sammenligningsgrunnlag får man. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Hvilke gode alternativer finnes egentlig for oss som jobber i små bedrifter som per i dag bruker Google Drive? Tenker da på felles lagring med umiddelbar synkronisering, samt tilgang til lagrede filer både fra mobil og via webgrensesnitt. Jottacloud nevnes, ser jeg, og det ser i hvert fall positivt ut mtp. (tilsynelatende) bedre personvern. Andre alternativer? Sette opp lokal lagring med programvare som gir lik funksjonalitet? Da får vi problemet med manglende offsite backup, siden vi kun har én lokasjon. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Godt spørsmål. Mega.nz er også nevnt men jeg vet ikke om de har grensesnitt for de vanligste telefon-OSene. Personlig ser jeg ikke Google drive som et alternativ i det hele tatt, i det scenariet. Sannsynligheten for industrispionasje er nær 100%. Brukerbetingelsene og det tilhørende lovverket som refereres er designet for massiv industrispionasje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Kvantiseringsstøy var nok feil begrep her ja, men støy fra en liten populasjon gjør det vanskeligere å karakterisere om en bestemt person er innenfor eller utenfor normalen. Desto større populasjon, jo mer nøyaktig sammenligningsgrunnlag får man. Joa, men hva er "nøyaktig" her? For å sitere en professor i maskinlæring "If we get a little bit better classification than random chance, it's a success". Man kan ikke få gull fra gråstein, selv om man har 7 milliarder gråstein. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 (endret) Sette opp lokal lagring med programvare som gir lik funksjonalitet? Da får vi problemet med manglende offsite backup, siden vi kun har én lokasjon. Dette er mulig med blant annet OwnCloud, og du kan sette opp kryptert sikkerhetskopiering til en ekstern offsite nettsky i tillegg. Det vil si, hver dag (eller uke), krypterer du innholdet på disken og laster det opp det krypterte innholdet til en ekstern nettsky du "stoler" på. MEN, og dette er ganske viktig, med mindre du har kompetansen og ressurser i bedriften til å drifte en slik server, er du minst like utsatt som hvis du legger dataen på Google Drive, kanskje til og med en god del mer utsatt, siden du også åpner deg for andre typer angrep. En ting er snoking i datafiler, en helt annen er hvis uvedkommede får tilgang til bedriftsnettet eller maskinressurser fra bedriften. Hvis jeg skal sette det litt på spissen, setter du kun opp egen skyserver hvis du kan dedikere en person med kompetanse til sikkerhet og drifting av serveren. Endret 22. september 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Godt spørsmål. Mega.nz er også nevnt men jeg vet ikke om de har grensesnitt for de vanligste telefon-OSene. Personlig ser jeg ikke Google drive som et alternativ i det hele tatt, i det scenariet. Sannsynligheten for industrispionasje er nær 100%. Brukerbetingelsene og det tilhørende lovverket som refereres er designet for massiv industrispionasje. Hvis man først er skeptisk til hvordan personvernet er hos USA-baserte leverandører, så kan man vel også, med basis i "Five Eyes"-samarbeidet, skjære Australia, Canada, New Zealand og Storbritannia over samme kam. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Folk har 64 eller 128 Gig i lommen, men likevel risikerer de livet (ditt digitale liv med alle dokumenter og bilder) for å få 16 Gig "gratis hos google"! Jeg har aldri lagt ett bilde eller personlig dokument på noen fremmed server, og kommer aldri til å gjøre det. Og jeg sender aldri noe på mail som ikke tåler at uvedkommende kan lese hvis de skulle komme over det. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 MEN, og dette er ganske viktig, med mindre du har kompetansen og ressurser i bedriften til å drifte en slik server, er du minst like utsatt som hvis du legger dataen på Google Drive, kanskje til og med en god del mer utsatt, siden du også åpner deg for andre typer angrep. En ting er snoking i datafiler, en helt annen er hvis uvedkommede får tilgang til bedriftsnettet eller maskinressurser fra bedriften. Hvis jeg skal sette det litt på spissen, setter du kun opp egen skyserver hvis du kan dedikere en person med kompetanse til sikkerhet og drifting av serveren. Takker for tips om OwnCloud. Det er viktige poenger du tar opp, og det er vel denne terskelen som gjør at mindre bedrifter som den jeg jobber i tar den enkleste, billigste og mest fleksible løsningen. I vårt tilfelle Google Drive. Det er irriterende at det blir sånn, men så lenge vi som ingeniørbedrift uten IT-avd. ikke jobber med kritisk infrastruktur, sensitive data eller får strenge krav om filhåndtering fra kunder så kommer det aldri til å skje at det velges bort en (veldig!) billig og fleksibel løsning. Dessverre. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Folk har 64 eller 128 Gig i lommen, men likevel risikerer de livet (ditt digitale liv med alle dokumenter og bilder) for å få 16 Gig "gratis hos google"! Jeg har aldri lagt ett bilde eller personlig dokument på noen fremmed server, og kommer aldri til å gjøre det. Og jeg sender aldri noe på mail som ikke tåler at uvedkommende kan lese hvis de skulle komme over det. Om det er meg du refererer til her, så lagrer jeg absolutt ikke "mitt digitale liv" hos Google. I mitt tilfelle er det snakk om ca. 14GB med 30 år gamle videofiler som jeg nesten kunne lagt på youtube som backup i steden. (Dette burde jeg kanskje spesifisert i posten) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå