Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Har en venn som nå sitter på følgende maskin: HK: Ett eller annet (asus?) iBX440 hovedkort CPU: Celly 400 FCPGA (mao slotket) RAM: Apacer 256MB SDRAM PC133 HD: Seagate ett eller annet. Er nok en 5400rpm disk. GFX: ATI Rage ett eller annet. 8MB RAM Kabinettet er en InWin sak. Tror det er på 250W, men det kan være 235W. Denne maskina brukes kun til å surfe på webben, word og et program til(som ikke krever stort mer en word). Absolutt NULL spilling. Sånn sett er jo maskina habil nok, men den skal vistnok være forferdelig ustabil så den skal oppgraderes litt. De tingene som SKAL oppgraderes er CPU og HD. På HD fronten så blir det en Seagate Barracuda. punktum. På CPU fronten er jeg mer usikker. Slik jeg har oppfatta det så kan man ikke bruke Celereon Tulatin via noen slotkonverter så da må jo HKet også byttes. Her er jeg usikker på hva jeg skal velge. Dersom jeg går for et Socket 478 kort og Pentium4 så må jeg jo kaste SD RAMen. Det har jeg mindre lyst til, på den andre siden så vurderer jeg å kjøp WinXP(istede for W98) og da er 512MB greit. Å kjøpe en minnetype som er på vei ut har aldri vært noe jeg liker. Dersom valget faller på FCPGA2 så kan SD RAMen beholdes, men er ikke FCPGA2 litt utdatert? Når det gjelder skjermkortet så vurderer jeg å bytte det. Hørt masse stygt om Rage korta til ATI. Både Matrox og ATI er alternativer her. At maskina er støysvak er selvsagt et must. Noen som har noen tanker om hva jeg burde velge? Lenke til kommentar
pegg Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 MSI K7T-TURBO2B AMD Duron 950 MHz Matrox AGP Millenium G450 16MB Dual Head thermaltake silent viking cpuvifte dette vil koste ca 2500kr å du kan bruke den gamle ramen og strømforskyninga. den blir også støysvak Lenke til kommentar
Baron_blod Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 du får jo P4 hk som kjører sd-ram... Lenke til kommentar
Baron_blod Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Abit BL7 P4 1,6ghz boxed ca 3000,- Tror nok du bør oppgradere psu oxo. + kabinetts vifte Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Dersom jeg går for et Socket 478 kort og Pentium4 så må jeg jo kaste SD RAMen. Det har jeg mindre lyst til, Det behøver du jo ikke å gjøre, det finnes jo flere 478 kort som støtter SDRAM. Men du vil kanskje ikke bruke dette, imidlertid burde det være bra nok til det bruket du nevner. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Takk for tipsa alle samen men: - Pentium 4 og SD RAM har IMHO elendig ytelse. Skal det bli Pentium 4 så skal det bli DDR og skal jeg ha DDR så skal jeg ha Asus P4B266 har jeg funnet ut :smile: - AMD er uaktuelt. Skal ha Intel CPU og Intel chipset. Glemte kanskje å si at stabilitet er i høysetet? :smile: hvis det er noen som har noen fler kommentarer så bare kom igjen, gjerne litt tanker rundt fordeler/ulemper med de forskjellige løsningene og ikke bare oppremsing av hardware (må hvertfall ha en begrunnelse for valget av hardware :smile:) [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-01 16:34 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 RAdeon 7500 kanskje? bra ytelse på 2d grafikk, og kanskje litt film titting. Se litt på den c3 prossesoren til via, den kan kjøres kun med en stor kjølribbe. Kanskje han liker en still maskin uten støyende vifter. Men p4 north er det beste kjøp for tiden synes jeg personlig. Sis635 kortene er rimelige og kjappe kort, men har ikke lest noe om stabiliteten til dette chipsettet. Men du slipper via trøbbel i XP:D 256 mb RAM holder til kontorbruk, siden prisene er relativt høye nå. Skjerm? LCD er toppers til kontor bruk, løp og kjøp før prisene stiger igjen. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 16:43, SirHartge skrev:RAdeon 7500 kanskje? bra ytelse på 2d grafikk, og kanskje litt film titting. Blir nok Radeon 7200 dersom butikken har det, men Quote: Se litt på den c3 prossesoren til via, den kan kjøres kun med en stor kjølribbe. Nei, vil ha Intel CPU og Intel chipset. Å kjøpe en CPU på under 1GHz i 2002 er også imot min overbevisning :smile: Quote: Men p4 north er det beste kjøp for tiden synes jeg personlig. Godt mulig det blir en P4 1.6GHz ja. Quote: Sis635 kortene er rimelige og kjappe kort, men har ikke lest noe om stabiliteten til dette chipsettet. Men du slipper via trøbbel i XP:D Igjen, alt annent enn Intel chipset og CPU er uaktuelt Quote: 256 mb RAM holder til kontorbruk, siden prisene er relativt høye nå. Hmm, gjør vel det Quote: Skjerm? LCD er toppers til kontor bruk, løp og kjøp før prisene stiger igjen. Har skjerm :smile: Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Åssen skjerm har du da? Lykke til. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 17:04, SirHartge skrev:Åssen skjerm har du da? Vel jeg har en 19 tommers Viewsonic E790 som koster 3-400kr mer nå enn når jeg kjøpte den i 2000 Har egentlig lyst på en ny da. Helst en LCD, men Eizo's LCDer er så svindyre (og jeg vil ikke ha noe annet enn Eizo :wink:) Maskina omtalt i denne threaden har en 17" LG skjerm tilkobla. [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-01 17:28 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 17:28, Anders Leipsland skrev:Maskina omtalt i denne threaden har en 17" LG skjerm tilkobla. JEg har ikke mye pent å si om de LG skjermene jeg bruker å sitte forann på skolen. Nå på skolen sitter jeg forann en råtten Goldstar Studioworks 76i med konvergens, moire og full pakke. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 SirHartge: LG 99G-skjermene er da koselige...? Har sånn på skolen... AndersL: Kresen på hardware'n? Hvorfor? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 17:47, the_ruthless skrev:SirHartge: LG 99G-skjermene er da koselige...? Vet ikke hva de vi har heter.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 17:47, the_ruthless skrev:AndersL: Kresen på hardware'n? Hvorfor? Sikkerheten om at jeg får noe bra. Asus, Intel, Eizo, Sony, Matrox, Seagate og Logitech er alle noen av de merkene jeg kjenner og vet omtrent aldri kommer med noe som ikke er dårlig. Intel mista riktignok en del av respekten min pga Rambus satsinga, men ettersom de nå har godt over til DDR så er det ok. Intel er IMHO den suverent beste chipsetprodusenten med soleklart færrest kompabilitetsproblemer Asus lager gang på gang dønn stabile og raske hovedkort. Dyre? Ja, men svingode. Skjermkortene er riktignok ikke i samme klasse, men det er Asus sine hovedkort jeg liker og det er hovedkorta som er kjernevirksomheten til Asus. Eizo har i alle år vært kongen av skjermprodusentene(dog de billigere Eizomodellene er ikke bedre enn sine konkurenter i samme prisklasse). Sony lager kvalitet på mange områder. På bilderørsiden har dem et supersterkt trumfkort i form av Triniton røret. Matrox har i alle år vært et supert skjermkortmerke. Nå lager dem riktignok ikke 3D kort lengre, men dersom du ikke bryr deg om noe annet enn 2D så er dem meget gode. Seagate på sin side lager stillegående, driftssikre og raske harddisker. Logitech har i mange år lansert de beste input enhetene jeg kjenner. Kvalitet tvers gjennom. Felles for alle disse er at hver gang jeg har kjøpt eller brukt et av disse selskapenes produkter har jeg blitt meget godt fornøyd. Andre merker som f.eks AMD har jeg hatt dårlige erfaringer med. Husker godt da jeg prøve en K5 for en del år siden, ikke noe å rope hurra for nei. Forøvrig ser du ut som valget av utstyr blir billig versjonen: CPU: Intel Celeron tulatin 1.2GHz HK: ASUS TUSL2-C HD: Seagate Barracuda IV 40GB GFX: Matrox G550 og muligens PSU: stillegående sak på minst 300W Problemet er bare at ikke en pokkers websjappe har alt dette så enten må jeg bestille fra flere butikker eller så må jeg gå inn i noen kompromisser :sad: Nærmest er Databutikken hvor problemet er at Celeronen selges bulk og dem har ingen godkjente HSFer samt at skjermkortet da blir Radeon 7000. Dette vil ikke komme på <5000kr som jeg ser på som akseptabelt btw feel free for å dra denne threaden off topic hvis dere vil. Har egentlig fått den inputen jeg trenger, takk :smile: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-01 21:26 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 18:31, Anders Leipsland skrev:Logitech har i mange år lansert de beste input enhetene jeg kjenner. Kvalitet tvers gjennom. Alt er ikke bare rosenrødt med Logitech heller. Det er en del mer returer og klager på Logitech enn folk flest vil innrømme. De hadde en del problemer med radio signaler på low-end settet cordless. Er den del som klager her på forumet om lagging på den nye cordless desktop. Men jeg personlig synes logitech er det beste på markedet akkurat nå, mangler vel en skikkelig konkurent? Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Viser igjen til mitt oppsett og viser at det er mulig. Telcontar Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 19:26, Telcontar skrev:Viser igjen til mitt oppsett og viser at det er mulig. Interesant. Hvor fikk du tak i konverteren? Klarer ikke finne den noe sted [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-01 19:49 ] Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Kjøpte den fra USA med CPU. Bare konvertoren får du hos http://www.ihandel.no for 700kr, ganske dyr konvertor, men det er den eneste som finnes på markedet som kan kjøre Tualatin CPU på slot1 HK. Den har egen voltregultar som gjør dette mulig. Du kan sjekke mer info på http://www.powerleap.com. Telcontar Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 19:53, Telcontar skrev:Kjøpte den fra USA med CPU. Bare konvertoren får du hos http://www.ihandel.no for 700kr, ganske dyr konvertor, Kanskje billigere å oppgradere til p4 da:) Eller lønsomt er ordet.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 19:53, Telcontar skrev:Kjøpte den fra USA med CPU. Bare konvertoren får du hos http://www.ihandel.no for 700kr, ganske dyr konvertor, men det er den eneste som finnes på markedet som kan kjøre Tualatin CPU på slot1 HK. Den har egen voltregultar som gjør dette mulig. wow! Svindyrt. Tror heller jeg legger på 2-300kr og kjøper et nytt hovedkort da. Det sikrer meg mot eventuelle kompabilitetsproblemer også :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå