gulpanter Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) HeiNå har jeg søkt meg rundt på nettet i en evighet uten å finne noe godt svar..For 1 uke siden fikk jeg en SMS av min forrige sjef om at hun har mottatt brev om utleggsbegjæring mot meg. Fra namsfogden. Kunne ikke fatte hvor dette kom fra for jeg har ingen utestående regninger eller inkassosaker. Har heller ikke fått brevet om varsel om avsendt utleggsbegjæring. Sender en Mail til namsfogden og spør om oppklaring i hva det kan være, men de svarer meg ikke. Sitter og tenker og grubler og ender med å ringe moren min og spør om det kan ha kommet brev til meg hjem til foreldrene mine og ja det har det. 2 brev som har ligget uåpnet i mitt navn. Viser seg å være en over 7 måneder ganmel legeregning som har purret og purret på seg og endt hos namsfogden på tilsammen 3800 kr. Der ligger også varselbrevet om utleggsbegjæring. Alt dette er sendt til min gamle adresse, altså ikke min nåværende folkeregistrerte adresse. Og ja jeg vet at man skal endre adressen sin hos alle kontaktene mine og det har jeg også gjort. Alt bortsett fra fastlegen. Dessverre. Rett og slett fordi jeg er ung, flyttet hjemmefra og byttet adresse for 1.5 år siden og ikke har helt peiling på hvordan alt med slikt fungerer. Greit nok at jeg det er min feil at jeg ikke har endret adresse hos legen, men når saken går inn til inkasso, og videre til namsfogden, skulle ikke de ha sendt til folkeregistrert adresse da?? Foreldrene mine begynner å bli gamle og har rett og slett glemt bort brevene. Når inkassobyrået fortsetter å sende purringer og inkassovarsel til den adressen de har fått fra legekontoret, men ikke får noen kontakt, er de ikke da pliktet å sjekke opp folkeregisteret? Har vært registrert på nåværende adresse i over 1 år nå, altså lenge før denne saken startet. Og om ikke inkassobyrået har plikt til å sjekke opp og sende til folkeregistrert adresse, har ikke i det minste namsfogden det? Som slik offentlig "bedrift"? Min tidligere sjef har veldig peiling på økonomi og regnskap og mener jeg har en god sak og at inkassoselskapet skulle ha prøvd å kontakte meg på flere måter, Mail, telefon, SMS før de går videre til namsfogden. Mener det er gjort flere feil her. Tenker å ta en telefon nå siden de ikke svarer min Mail. Men hvordan bør jeg gå fram? Er student og har ikke råd til å lange ut med 3800 kr nå Problemet var ikke akkurat å betale 160 kr for en legetime... føler meg helt lost nå Endret 14. september 2017 av Jarmo Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Er du sikker på at din postadresse er din folkeregisterte bostedsadresse? Dette kan du sjekke på kontakt og reservasjonsregistret. http://eid.difi.no/nb/oppdater-kontaktinformasjonen-din Ellers er min erfaring at det varierer mellom kredittselskapene når og hvordan de "vasker" sin kontaktinformasjon mot folkeregistret. I dette tilfellet er det nok Melin Collectors du er borte i. De vasker ikke mot folkeregistret i det hele tatt. De bruker som regel å sende sine brev til adressen som er oppgitt av den som eier kravet. I dette tilfellet legekontoret. Du har rett i at du selv skulle ha sørget for å endre adressen hos legekontoret. Men Namsfogden derimot, bør vel bruke folkeregistret postadresse. Jeg kan ikke svare eksakt på jussen her, men etter saksbehandlingsreglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 5-2, skal det i utgangspunktet være oppgitt saksøktes adresse. Om det er et krav at Namsfogden sjekker den oppgitte adressen mot folkeregistret, vet jeg ikke. Men dette er vel noe du kan spørre dem om? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Loven setter kun krav at dette er sendt og ikke krav til at det skal mottas. Dette er ufravikelige krav i saker hvor skyldner har pådratt seg gjelden i egenskap av å være forbruker (forbrukerforhold). Du har uavhengig av inkassolovgivningen plikt til å melde adresseendringer til folkeregisteret. Dersom kreditor eller inkassoselskapet blir kjent med at du ikke kan nås på den adressen de benytter er dette den naturlige kilden å søke opp ny adresse i og vil normalt være omfattet at kravet til å utøve inkassovirksomhet i henhold til god inkassoskikk. Ved adresseproblematikk er få saker like og mange forskjellige tvister kan oppstå i forhold til hvem som har opptrådt klandreverdig. I mange saker står inkassoselskapet på at de har rett, dels fordi de faktisk mener at de har rett. I tilegg tør vi påstå at en del inkassoselskap til dels gjør dette fordi de av erfaring vet at de fleste skyldnere gir seg etter hvert i saker som er litt mer tvilsomme. I slike tilfeller hvor du mener at inkassosleskapet har opptrådt klandreverdig og ikke har krav på å få dekket inkassosalær oppfordrer vi alle våre lesere til å benytte seg av inkassoklagenemnda. 2 Lenke til kommentar
gulpanter Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Er du sikker på at din postadresse er din folkeregisterte bostedsadresse? Dette kan du sjekke på kontakt og reservasjonsregistret. http://eid.difi.no/nb/oppdater-kontaktinformasjonen-din Ellers er min erfaring at det varierer mellom kredittselskapene når og hvordan de "vasker" sin kontaktinformasjon mot folkeregistret. I dette tilfellet er det nok Melin Collectors du er borte i. De vasker ikke mot folkeregistret i det hele tatt. De bruker som regel å sende sine brev til adressen som er oppgitt av den som eier kravet. I dette tilfellet legekontoret. Du har rett i at du selv skulle ha sørget for å endre adressen hos legekontoret. Men Namsfogden derimot, bør vel bruke folkeregistret postadresse. Jeg kan ikke svare eksakt på jussen her, men etter saksbehandlingsreglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 5-2, skal det i utgangspunktet være oppgitt saksøktes adresse. Om det er et krav at Namsfogden sjekker den oppgitte adressen mot folkeregistret, vet jeg ikke. Men dette er vel noe du kan spørre dem om? Sjekket opp opplysningene som du skrev. Det viser bare telefonnr og e-post, som begge stemte. Men ikke adresse. Syns deg er rart at de ikke har prøvd å kontakte meg på hverken telefon, SMS eller e-post tidligere.. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 En liten tanke på sidelinja: skal ikke fastlegen (som en offentlig instans) automatisk ha kjennskap til folkeregistrert adresse, også dersom denne blir endret? Vet vi plikter å påse at de ulike instansene eller firmaene har riktig adresse, men tenkte at det kanskje skjedde automatisk hos visse. En del år siden jeg selv flyttet sist, og husker ikke hva eller hvordan det ble gjort da. Har ellers ikke noe å bidra, men håper saken løser seg Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Dette kan du sjekke på kontakt og reservasjonsregistret. http://eid.difi.no/nb/oppdater-kontaktinformasjonen-din Det viser bare telefonnr og e-post, som begge stemte. Men ikke adresse. Beklager, jeg tok feil. Logg deg inn på altinn.no. Trykk på knappen i øverste linje "Profil, roller og rettigheter", deretter trykk på knappen "Din kontaktinformasjon". Der vises din folkeregistrerte postadresse. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Namsmannen sjekker ikke folkeregistrert adresse. Det er "for mye jobb". https://www.nrk.no/norge/forliksradet-sjekker-ikke-adresser-nar-de-innkaller-1.12931367 Endret 14. september 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
gulpanter Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Dette kan du sjekke på kontakt og reservasjonsregistret. http://eid.difi.no/nb/oppdater-kontaktinformasjonen-din Det viser bare telefonnr og e-post, som begge stemte. Men ikke adresse. Beklager, jeg tok feil. Logg deg inn på altinn.no. Trykk på knappen i øverste linje "Profil, roller og rettigheter", deretter trykk på knappen "Din kontaktinformasjon". Der vises din folkeregistrerte postadresse. Ja det gjorde jeg ganske tidlig da jeg fikk vite om dette, og min folkeregistrerte adresse er ikke den adressen som både inkassoselskap og namsfogden har sendt post til... Lenke til kommentar
gulpanter Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Namsmannen sjekker ikke folkeregistrert adresse. Det er "for mye jobb". https://www.nrk.no/norge/forliksradet-sjekker-ikke-adresser-nar-de-innkaller-1.12931367 Er jo helt på trynet. Hadde aldri visst om dette hvis ikke sjefen min sendte meg melding om det. Dårlig system spør du meg ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Klassisk Melin Collectors. Har en sak for tingretten nå for en klient hvor spørsmålet er om dette er lovlig. De søkte Skattedirektoratet spesifikt om tilgang til folkeregisteret for vaskeformål, men de bruker den tilsynelatende ikke. 3 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Klassisk Melin Collectors. Har en sak for tingretten nå for en klient hvor spørsmålet er om dette er lovlig. De søkte Skattedirektoratet spesifikt om tilgang til folkeregisteret for vaskeformål, men de bruker den tilsynelatende ikke. Holder du oss oppdatert om hvordan denne saken ender? interessant sak. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Namsmannen sjekker ikke folkeregistrert adresse. Det er "for mye jobb". https://www.nrk.no/norge/forliksradet-sjekker-ikke-adresser-nar-de-innkaller-1.12931367 Er jo helt på trynet. Hadde aldri visst om dette hvis ikke sjefen min sendte meg melding om det. Dårlig system spør du meg Forliksrådene er de eneste domstolene i landet som kan sende ut dokumenter med vanlig post. Og de viktige dokumentene blir sendt til den adressen klageren i saken har oppgitt. Dette er jo helt horribelt, og fullt mulig å spekulere i for klager. Lenke til kommentar
gulpanter Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 (endret) Ringte dem opp og det var Melin collectors ja. Foreldrene mine har visst betalt legeregninga men etter forfallsdato. Som har fått påkostninger fordi det har gått over dato. Så har de glemt resten og tenkt at saken var ferdig. Og brev har kommet som de ikke har åpnet men lagt til side for meg og sagt "trodde ungdommen fikk alt digitalt nå om dagen så har helt glemt det bort. Trodde du fikk alt post til deg da du flytta". Så lenge hovedkravet er betalt så ser de på det som om at de har hatt kontakt med meg, og står på at de ikke trenger å kontakte kunde på andre måter enn å sende ut brev. Jeg skulle da ha kontaktet dem når jeg flyttet og gitt beskjed om flytting. De hadde ikke noe svar på om hvorfor namsmann ikke ser etter riktig adresse før de sender ut utleggsbegjæring, eller om hvorfor de ikke har prøvd å kontakte meg på andre måter for å få til en avtale før de får til namsmann. Glupsk inkassofirma dette, men det ser ut til at drt i bunn og grunn uheldigvis er min feil. Ble nok en dyr legetime ja... Endret 15. september 2017 av gulpanter Lenke til kommentar
daba Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Har googlet Melin Collectors etter å ha mottatt krav om betaling fra mitt lokale legekontor. Ser at mange stiller spørsmål rundt arbeidsmetode og rett til å samle og lagre pasient informasjon. Når jeg da ringer Melin og stiller spørsmål rundt betalingsvarsel mottatt på sms så faller korthuset rimelig fort sammen da de forklarer meg at faktura sendt meg var feil. Får da som svar at faktura tilhører annen bruker registret på mitt telefonummer og de vil sende denne til rette vedkommende. Er fortsatt veldig usikker på om dette er det siste jeg hører fra de i den saken. Er redd at informasjon som først er kommet på avveie ofte blir misbrukt igjen og igjen .. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Såfremt det har vært rimelig enkelt for inkassator å få tak i deg, så vil det være på kant med god inkassoskikk å gjøre slik du beskriver. Du burde få kontakt med namsmannen og klarhet i dette. De vil kunne sette ned foten, og da må i så fall inkassator bære sakskostnadene for utleggsbegjæringen selv. Da blir det vel fort en annen lyd i pipa. Har du allerede betalt den opprinnelige regningen og purregebyr, vil du ha gode sjangser for å komme unna med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå