agetn0loser Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Lurte på om noen vet hva avgiftene blir hvis man blir tatt med chippet bil i 2017. Hadde en bil med bare 120 hk noe som gjorde at den sleit med å komme seg opp i fart på motorveien og endte opp i situasjoner i noen tilfeller som jeg helst ville unngå. Samtidig mening med effektøkningen var jo også for å gjøre kjøring litt mer morsomere og ikke fullt bare sikkerthet. Nå er den på rundt 180hk Jeg har også en ny muffler og diffuser som gjør at bilen ser 10 ganger sportsligere ut selv om det er en audi. Det jeg lurer på er hva er mine sjanser for å bli tatt med en bil som ser sånn ut. Eksos lyden er egentlig ikke blitt noe høyere. Har kanskje litt mer bass i seg på 2000 dreiemometeret men det er bare 2-3 sekunder det varer. Neste spørsmålket er jo nå som effektavgiften er blitt borte betyr det at det blir mindre bot? Lenke til kommentar
Fatboy_slim Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Det er liten sjangs for at det blir oppdaget. Men hvis du blir stoppet i teknisk kontroll og de ser du har trimmet bilen uten å ha det godkjent i vognkortet tar de skiltene dine, og du må vise bilen på biltilsynet. og da enten få den godkjent trimmet eller sette den tilbake til orginal. Aner ikke hva slags bot du får. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hvis du spør om hva som er lov er det vel like greit å la det være? "Sleit med å komme seg opp i fart"... 120hk... Hadde ikke noe problem med pappas Renault 12 L med 54hk, så denne kjøper jeg ikke. Dersom du vil "chippe" (les:reflashe ECU) så er det vel bare å gjøre det? Og vil du ikke blitt lagt merke til så er vel "rånetrim" det siste du bør drive med Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil? Lenke til kommentar
agetn0loser Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Ikke noe med mindre jeg havnet i en ulykke hvor det er mistanke om at det er trimmet bil. En ulykke i 50 vekker ikke mistanke. Og det er å si ifra også taue bilen bort til tunning verksted og få innsatt original programvare som det har en kopi av. Samtidig er ikke dette en vanlig chipping det er remapping som gjør det nesten umulig å finne det ut. Med mindre du har en bil som har en logger som min ikke har. Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil Lenke til kommentar
agetn0loser Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Hvis du spør om hva som er lov er det vel like greit å la det være? "Sleit med å komme seg opp i fart"... 120hk... Hadde ikke noe problem med pappas Renault 12 L med 54hk, så denne kjøper jeg ikke. Dersom du vil "chippe" (les:reflashe ECU) så er det vel bare å gjøre det? Og vil du ikke blitt lagt merke til så er vel "rånetrim" det siste du bør drive med ja bilen ser ikke ut som en rånerbil minner mer veldig på de nye rs modelene fra audi. utenom spoiler og front leppe. Eneste grunnen jeg byttet bak var fordi muffleren startet å ruste og diffuseren bak hadde hul i seg. og jo bilen sleit med å komme opp i fart når du er allerede over hundre og skal ta forbi kjøring. Spesielt i en oppover bakke. Tokk meg rundt 6 sekunder på å få 10km ekstra hvis ikke enda mer. Endret 14. september 2017 av agetn0loser Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Om det er tilfellet med akselerasjon så ville jeg kanskje feilsøkt istedenfor... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hehe, har136 i min. Bare å trø hart på gassen så trenge jeg ca11-12sec til 100 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Hvis du spør om hva som er lov er det vel like greit å la det være? "Sleit med å komme seg opp i fart"... 120hk... Hadde ikke noe problem med pappas Renault 12 L med 54hk, så denne kjøper jeg ikke. Dersom du vil "chippe" (les:reflashe ECU) så er det vel bare å gjøre det? Og vil du ikke blitt lagt merke til så er vel "rånetrim" det siste du bør drive med ja bilen ser ikke ut som en rånerbil minner mer veldig på de nye rs modelene fra audi. utenom spoiler og front leppe. Eneste grunnen jeg byttet bak var fordi muffleren startet å ruste og diffuseren bak hadde hul i seg. og jo bilen sleit med å komme opp i fart når du er allerede over hundre og skal ta forbi kjøring. Spesielt i en oppover bakke. Tokk meg rundt 6 sekunder på å få 10km ekstra hvis ikke enda mer. Hehe.. da forstår jeg, men det er jo over fartsgrensen! Jeg ville nok bare reflashet og ikke tenkt så mye på dette med "hvisomatte"... I praksis må du nok tune (les:bygge om) bilen til en "racer" for at det skulle bli en avkortning/problmer ifmb en ulykke (som du har skyld i). Det er jo også ca 20% å gå på før det blir ett eventulet krav om avgifter. Og du skal ha bra uflaks om du skal bli "tatt" med en bil med for mye hk iht vognkort. Er du en "skikkelig gutt", så er det vel bare å søke Tollvesen/VV om "ombygging" og få utstedt nytt vognkort+"betal-i-kassen" når alt er godkjent/formelt OK. Edit: Apropos å slite med å komme opp i fart... Endret 14. september 2017 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Tollvesenet har ingenting med effektøkning å gjøre mer, men skatteetaten har. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Kommer du i en ulykke og forsikringsselskapet finner ut så blir du nødt til å betale alt selv Bilen er egentlig ikke forsikret lengre 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Ikke noe med mindre jeg havnet i en ulykke hvor det er mistanke om at det er trimmet bil. En ulykke i 50 vekker ikke mistanke. Og det er å si ifra også taue bilen bort til tunning verksted og få innsatt original programvare som det har en kopi av. Samtidig er ikke dette en vanlig chipping det er remapping som gjør det nesten umulig å finne det ut. Med mindre du har en bil som har en logger som min ikke har. Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil Det trenger ikke være årsakssammenheng. En jeg snakka med dette om for noen år siden sovnet bak rattet og kjørte av veien. Forsikringsselskapet nektet utbetaling pga uoriginal motor. Hadde han skadet andre hadde han fått regresskrav på selskapets utgifter. 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Ikke noe med mindre jeg havnet i en ulykke hvor det er mistanke om at det er trimmet bil. En ulykke i 50 vekker ikke mistanke. Og det er å si ifra også taue bilen bort til tunning verksted og få innsatt original programvare som det har en kopi av. Samtidig er ikke dette en vanlig chipping det er remapping som gjør det nesten umulig å finne det ut. Med mindre du har en bil som har en logger som min ikke har. Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil Det trenger ikke være årsakssammenheng. En jeg snakka med dette om for noen år siden sovnet bak rattet og kjørte av veien. Forsikringsselskapet nektet utbetaling pga uoriginal motor. Hadde han skadet andre hadde han fått regresskrav på selskapets utgifter. Selv om resultatet er det samme, så er det vel forskjell på å bytte motor og å remappe hjernen på bilen? I mean, når bilen først er vraket, hvordan skal de finne ut av om det er original eller uoriginal programvare? Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Lurte på om noen vet hva avgiftene blir hvis man blir tatt med chippet bil i 2017. Avgifter? Ingenting, hvis du bare øker HK. Øker du utslipp også, og får det godkjent, kan det bli noen få kroner i CO2/NOX-avgift. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hvorfor ta sjansen? Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 (endret) Hvorfor ta sjansen? Fordi man vil ha mer trøkk? Men det beste er selvsagt å gå for en TÜV-godkjent tuning, dette tilbys av flere. Ingen ekstra avgift, og fullt lovlig. Volvo tilbyr det tilogmed hos sine merkeverksted. http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/03/Slik-faar-du-flere-hk-i-Volvo-en-din Endret 15. september 2017 av toth Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Selv om resultatet er det samme, så er det vel forskjell på å bytte motor og å remappe hjernen på bilen? I mean, når bilen først er vraket, hvordan skal de finne ut av om det er original eller uoriginal programvare?Det er et annet topic men jeg tror det skal være mulig å se om det er originalt eller ikke, så lenge ECU er intakt. Man skal aldri undervurdere forsikringsselskapets innsats når det gjelder å slippe betale ut penger. Men, jeg tror man er ganske sikker om man gjør det. Jeg ville bare få frem at rent juridisk er løpet kjørt om du blir oppdaga med trimma bil i en forsikringssak. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Jeg ville bare få frem at rent juridisk er løpet kjørt om du blir oppdaga med trimma bil i en forsikringssak. ..hvis de kan påvise årsakssammenheng. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Men må det være en sammenheng mellom ulykken og effektøkingen, for at de skal holde tilbake forsikringspenga? Blir jo som i eksemplet over her, med han som sovnet og hadde uoriginal motor i bilen. Motoren der var vel ikke årsaken til at han havna utfor veien.. Og en annen ting, hva hvis man kjøper en bruktbil der tidligere eier har hentet ut mer effekt av motoren, dog ikke sagt i fra til kjøper. Er det bare synd-trist-leit hvis det skulle komme fram at bilen har fått mere gamp og forsikringsselskapet holder igjen pengene? Man kan vel ikke forvente at kjøper skal sette bilen i en bremsebenk for å finne ut av om motoren har original effekt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hvorfor trenger trimmingen å være årsaken? Du har forsikret en bil med svakere motor, altså en annen bil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå