Gå til innhold

IDE kabel? satan


posse

Anbefalte innlegg

PCen er litt rar,for når jeg setter en IDE kabel i den ene Harddisken å den andre enden i en annen harddisk så sier den at den ikke finner noe å boote fra ? byttet IDE kabel fra en 150v til en 300v.. har dette noe å si?

 

har den ene på master å den andre på slave :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pass på at Diskene er satt opp som Master/Slave, evt at begge er på Cable Select, Uansett er det viktig at dersom du normalt booter fra en som er master er det viktig at det er samme disken som er master etter at du har satt inn den andre.

vettu at selv om det står master og slave på ide kabelene må du heller skekke hva -HDD står på.. min surrer og blander med og boote fra slave porten i ide..

og andre ganger booter den med master enden

dessuten leverer ide kablene ikke mer strøm eller hva nå du ville fram til

det finnes 2 ide kabler til hdd

det er 68 og 80

 

ved og bruke den 68 kablen kan du oppleve problemer med booting.

skift heller til en 80 kabel da såfal

Lenke til kommentar
det finnes 2 ide kabler til hdd

det er 68 og 80

De er til SCSI.

 

Sett begge diskene dine til Cable Select, gå i BIOS og velg hvilken disk du skal boote fra HDD0 eller HDD1 typisk.

80 ide er ikek til scsi ..

Det er bare en bedre ide kabel med bedre overføring.. og ang min pc..

biosen er litt på trynet serru

Lenke til kommentar

denne tråden begynner å bli rimelig interressant... :yes:

 

klart man kan koble to disker til en ide kabel, med mindre det bare er to plugger som det dessverre er på noen maskiner som er ferdigbygget dah..

 

venter spent på 150v forklaringa.. mulig det er noe som står på kabelen... vent..jo det står det på en 40-leders kabel jeg har liggende... :)

Lenke til kommentar
denne tråden begynner å bli rimelig interressant... :yes:

 

klart man kan koble to disker til en ide kabel, med mindre det bare er to plugger som det dessverre er på noen maskiner som er ferdigbygget dah..

 

venter spent på 150v forklaringa.. mulig det er noe som står på kabelen... vent..jo det står det på en 40-leders kabel jeg har liggende... :)

trur at infoen gjennom ide ledes med strøm men jeg har ikke peil på det med strm i en ide ass. der holder jeg kjeft ass

Lenke til kommentar

Gammeldagse IDE kabler for ikke-ATA disker har 40 ledere, og ligner som regel veldig på flatkabelen du har til floppy. De har som regel tre kontakter (noen ganger bare to), som er i sort plastikk. Hvilken plugg som havner hvor spiller ingen rolle.

 

Nye IDE kabler for ATA/33, ATA/66 og ATA/100 disker har 80 ledere, som er mye mye tynnere enn lederene i en 40-leders kabel. Disse har en blå kontakt for hovedkort, en grå for slave, og en sort for master. Viktig å ikke koble feil!

 

Blander du raske og trege disker (f.eks. ATA/33 og ATA/100) på samme kabel, vil hastigheten bli ATA/33 for begge, og hvis da ikke ATA/100 disken har blitt justert ned til ATA/33 (gjøres med utility software på boot diskett), kan det fort bli bug på overføringa.

 

Alle disker har jumpere for å velge om de skal være master, slave eller cable select (og muligens andre valg). Hvordan du skal sette jumperen står ofte beskrevet på etikett oppå selve disken, og hvis ikke finner du det i dokumentasjonen som fulgte med disken. Sett jumperen for master disken til master, og jumperen for slave disken til slave, og koble dem riktig på kabelen. Da funker det best! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...