Gå til innhold

Musk om lastebilen Tesla Semi: – Et beist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir jo litt artig å se hvorledes drivlinene blir, for Amerikaneren er rask til å lage forskjellige spesialutgaver av egenpruduserte Chassi.

Cummings bateripakke blir for pinglete, men Tesla sin på 3-400 kW timer (2 tonn) lukter off grid + leiligheit med hjul på lang veg. Starter man opp 20 kW diesel agregatet som mange mellomklasse bobiler har dobler man rekkevidden.

 

For noe piss som koster $ 250 000 og bare må momses inn:

http://www.caravanbransjen.no/index.php?page_id=8851&utm_source=TIBE-fb&utm_medium=tibe-fb&utm_campaign=concorde-kjokken-tibe-fb

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det ryktes om at den ikke bare blir tilgjengelig som trekkvogn, men også andre chassis-konfigurasjoner.

 

 

[...]

Du får vente å se på lanseringen den 26. Oktober.

 

Den vil nok ha mer enn 3-400 kWh, eventuelt en ekstra batteripakke i traileren. Større batteri må den ha om den skal klare 320 til 480 km per lading, som ryktene sier. Du kan nok ihvertfall regne 150 kWh per 100 km. Klarer de lavere enn dette med last så har de fått til noe oppsiktsvekkende!

 

Med 20 kW dieselaggregat kommer du ikke spesielt langt. På 4 timer blir dette 80 kWh, som rekker til rundt 50 km (kjapp hoderegning med nokså reelle estimater). Lurer også på hvordan du skal få råd til et vogntog (som også skal innredes)...

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må vi nordmenn kalle enheten for en trailer, når trailer betyr tilhenger på engelsk, og trekkvogn kalles tractor på engelsk?

 

Video nedenfor er egentlig mest for å vise at disse begrep brukes på engelsk:

 

 

 

 

Så hvorfor kan ikke vi nordmenn kalle trekkvognen for en traktor? Blir det forvirrende, og tankene farer til landbruket?

Lenke til kommentar

En trekkvogn er jo nettopp det ordet beskriver, en vogn som trekker, den brukes ikke til anna, hva de mindre smarte folkene som bruker engelsk har klart å søle sammen er jo relativt likegyldig.

Og ordet semi henger brukes jo på norsk.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Det ryktes om at den ikke bare blir tilgjengelig som trekkvogn, men også andre chassis-konfigurasjoner.

 

 

 

[...]

Du får vente å se på lanseringen den 26. Oktober.

 

Den vil nok ha mer enn 3-400 kWh, eventuelt en ekstra batteripakke i traileren. Større batteri må den ha om den skal klare 320 til 480 km per lading, som ryktene sier. Du kan nok ihvertfall regne 150 kWh per 100 km. Klarer de lavere enn dette med last så har de fått til noe oppsiktsvekkende!

 

Med 20 kW dieselaggregat kommer du ikke spesielt langt. På 4 timer blir dette 80 kWh, som rekker til rundt 50 km (kjapp hoderegning med nokså reelle estimater). Lurer også på hvordan du skal få råd til et vogntog (som også skal innredes)...

Vel, 20 år med tenking og intresse, 4 år i bobil.

 

Om man seier det drar 40 kW å kjøre. Da gir resten av matten seg selv.

Sportskjøring med et snitt på 90 var det ikke snakk om, men en oppnålig rekkevidde rundt 65

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vel, 20 år med tenking og intresse, 4 år i bobil.

 

Om man seier det drar 40 kW å kjøre. Da gir resten av matten seg selv.

Sportskjøring med et snitt på 90 var det ikke snakk om, men en oppnålig rekkevidde rundt 65

Nå som informasjonen om Tesla Semi er sluppet... Den har et forbruk på 124 kW / 100 km med rundt 40 tonn, noe som er veldig imponerende. Dvs., et veldig lavt forbruk med lav last (som du lurer på å bruke den til). Ladehastighet er nødt til å være minimum 1,6 MW for å oppnå 80 % på en halvtime.

 

Tesla overgikk forventningene, men skuffet stort på interiøret. Ser utrolig traust og upraktisk ut. De som har vært i en Scania (til og med de billige modellene) vet at dette ikke er godt nok. Tror alikevel firmaer vil kjøpe dem da det potensielt kan spare dem for mye penger og vedlikehold!

 

Du vil også kanskje se på den mindre Semi-en eller kanskje heller pickup-en deres som vil være en mindre versjon av Semi-en (den ser helt forferdelig ut) og visstnok kan bære mye vekt. Ingen grunn til å kjøpe en lastebil som kan trekke 50 tonn når et kjøretøy som bærer 8 tonn er nok.

 

 

 

Hvorfor må vi nordmenn kalle enheten for en trailer, når trailer betyr tilhenger på engelsk, og trekkvogn kalles tractor på engelsk?

Når jeg skriver trailer så mener jeg tilhenger. Synes det er verre når folk kaller vogntoget for trailer, eller en vanlig lastebil... En trailer er en tilhenger. Om du bruker trailer eller tilhenger er jeg ikke så nøyen på, men er enig i at tilhenger er det mest korrekte på norsk. Definisjonen av ordet "trailer" er forøvrig helt riv ruskende gal på Bokmålsordboka. Ganske labert egentlig...

 

Ang. trekkvogn... Skyld på yrkessjåførutdanningen. Har egentlig ikke noe imot uttrykket. Traktor er et uttrykk som er ganske spesifikt rettet mot bonde-traktoren. Så ja, det er nok derfor jeg ikke hadde kalt den for en traktor.

Lenke til kommentar

Jeg som alle andre nordmenn har blitt villedet av det norske sprakradet eller folkemunne til å tro at trailer betyr hele vogntoget. Dette får man inn med morsmelka, er det rart jeg som voksen reagerer når jeg finner ut at det på engelsk er annerledes, som jo også er et av grunnspråkene / opphav til ordet trailer.

 

Trailer er jo pr. definisjon et kanskje akseptert fremmedord, som er tatt inn i varmen? Tviler på at sprakradet da har noe særlig annet valg enn å følge folkemunnets avgjørelse, dersom "de" bruker det slik.  :hm:

 

http://www.sprakradet.no

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg som alle andre nordmenn har blitt villedet av det norske sprakradet eller folkemunne til å tro at trailer betyr hele vogntoget. Dette får man inn med morsmelka

 

På norsk heter det vel vanligvis vogntog dersom det er lastebil med tilhenger, og semi dersom det er trekkvogn med tilhenger.

I beste fall kan tilhengeren kalles semitrailer, men på norsk sier man gjerne "tralle".

 

Trailer er sånn som kommer før filmene på kino, som viser hvilke andre filmer som er tilgjengelige !

 

At barna sier "traijler" om alt med mange hjul, gjør det ikke korrekt, selv om "trailer" er et engelsk ord for "tilhenger".

De fleste engelskspråklige land ville vel gjerne kalt det for en "truck", eventuelt "semitruck" dersom det er en trekkvogn (tractor) med tralle (semitrailer).

Lenke til kommentar

Også har man det akk så forvirrende begrepet trail (trailsykling). Men man skal ikke få være helt i fred om en lander på trail, fordi noen vil ha det til at det skal hete trial.
 
https://no.wikipedia.org/wiki/Stisykling
 
Men her har selvsagt sprakradet kommet oss til unnsetning og kaller det for stisykling, fantastisk.
 

Teknisk sykling eller stisykling kan også oppleves i ørkenlandskap.

 

 

MtnBiking_SedonaMag.jpg

Ja

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...