Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nedbetaling lån/plassering av penger

Gurleif

Anbefalte innlegg

Jeg har solgt sommerhuset, og 2 450 000 kommer inn på konto om to måneder. Av disse pengene skal litt over 600 000 betales i skatt til sverige over nyttår. Hvordan "oppbevarer" jeg best disse pengene fram til de skal brukes? Har litt "hetta", er ikke vant til å ha så mye penger! Tenker forøvrig å følge råd jeg har funnet på nettet, der ser det ut til å være stor enighet blant økonomer: Betale ned gjelden min (ca 900 000) før jeg går av med pensjon om 2 år. Videre vil ca 200 000 vil gå til renovasjon/oppgraderinger av egen bolig. Ønsker å sette av størsteparten av de  gjenværende til datter som skal kjøpe leilighet om et par år. Noen forslag til hva jeg kan gjøre med dette? Har ikke lyst til å investere dem i aksjer. Veldig lite lysten på å gå inn i pensjon med gjeld, ellers ville det kanskje vært lurt å kjøpe en liten leilighet... Håper på innspill her. Er ikke vant til å ha så mye penger.

Endret av Gurleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å nærme seg pensjonisttilværelse og vurdere investering i eiendom i et marked som steg 20% i fjor og vakler så mye at eiendomsmeglere sover dårlig om natten er noe jeg ville revurdert... Skatteplanlegging er ikke dumt, spesielt med tanke på at vi har en maktkåt opposisjon med Arbeiderpartiet og SV i spissen. Begge de to vil, så fort som overhodet mulig, innføre arveskatt igjen. 

Kjøpe små leiligheter er ikke gratis. Det er dokumentavgift, meglerkostnader, slitasje og ødeleggelser av leieboere, periodevis ingen leietakere, vedlikehold, felleskostnader, offentlige avgifter osv. Skatt på utleie er det også.

Er man bekymret for aksjemarkedet og fond kan man alltids plassere pengene i KomplettBank, BankNorwegian og slike banker. Der får man rundt 1,95% rente på innskudd over 50-100'000. De fleste av dem er sikret via bankenens sikringsfond opptil 2mill, akkurat som DNB og de andre storbankene.

Børsen er rekordhøy idag, kanskje lurt å avvente investering der. Akkurat som boligmarkedet.  

Lenke til kommentar

Skatteplanlegging er ikke dumt, spesielt med tanke på at vi har en maktkåt opposisjon med Arbeiderpartiet og SV i spissen. Begge de to vil, så fort som overhodet mulig, innføre arveskatt igjen. 

beklager, her ble det noe feil, se svar nedenfor!

Endret av Gurleif
Lenke til kommentar

Skatteplanlegging er ikke dumt, spesielt med tanke på at vi har en maktkåt opposisjon med Arbeiderpartiet og SV i spissen. Begge de to vil, så fort som overhodet mulig, innføre arveskatt igjen. 

Takk for svar begge to. 

Når det gjelder skatteplanlegging, hva er det du sikter til newman221? Mht arveavgift så burde vi vel da overføre pengene direkte til datteren nå, før arveavg blir gjeninnført, men det er vi ikke sikre på om vi vil, da det er flere hensyn å ta. Hvis vi har pengene i banken må vi jo betale skatt på rentene, men hva med formueskatt? Når slår den inn, og hvor mye er den på? Her er jeg helt grønn! Uansett tror vi at vi vil foretrekke bank, med forutsigbarhet og trygghet, framfor en mulig høyere avkastning med risiko. Å kjøpe leilighet virker ikke som noen god ide...

Lenke til kommentar

Ifølge dine egne tall vil det bare være igjen 650 000 kroner etter skatt og nedbetaling av egen gjeld. Bunnfradraget i formuesskatten er 1,4 millioner. Det vil si at du kun betaler formuesskatt av formuen din som er over 1,4 millioner. I utregningen av formuen din teller bare 1/4 av boligverdiem. Så om boligen din er verdt 4 mill, så teller den bare 1 mill i formuesskattutregningen din. Hvis du ikke eier noe annet enn bolig og de 650 000, så er formuen din 1,65 millioner. Da får du kun formuesskatt på 250 000. Formuesskattsatsen er på 0,8%, så det blir 2000 kr. Du kan sette 40 000 i pensjonssparing hvert år hvis du vil redusere formuesskattgrunnlaget ditt ytterligere.

Men husk at hvis du er gift, så deles boligverdien på to personer. Og da slipper du kanskje unna formuesskatt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...