Gå til innhold

Billig og grei dedikert NAS


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en billig og grei NAS løsning da jeg vurderer å bytte ut min netgear R7000 ruter med en ubiquiti amplifi HD. I dag har jeg en disk koblet til netgear ruteren og bruker dette som en "NAS", brukes til å lagre private filer og ta backup av telefon og lignende. Ikke særlig avansert. Men jeg vil nå utvide bruken litt ved å skaffe meg en "skikkelig" NAS. I tillegg forstår jeg det slik at usb porten til Amplifi ikke er brukt til noe enda uansett så jeg kan ikke bruke den løsningen jeg har i dag. 

 

Ønsker av den nye lagringsenheten: 

-Gode muligheter for å nås "overalt", gjerne at jeg enkelt kan ha den som nettverksdisk på pc(win10) både i og utenfor husets 4 vegger. 

-Enkelt å ta backup av enheter i nettverket over til NAS, gjerne inkludert mobile enheter og konstant backup

-2TB og oppover holder lenge

-Ha ett greit design og gjerne hvit da den skal stå i TV benken

-Gjerne mirror funksjonalitet

 

Har sett litt på WB My cloud home duo enhetene, noen som har erfaring med disse? De ser ut til å tilby det jeg ønsker til en grei pris og ser ok ut. 

 

EDIT: Pris ser jeg for meg +/- 3000,-

 

EDIT2: 

 

Nå står det mellom to løsninger tror jeg:

 

-WB my cloud home duo 4TB

-QNAP TS-231P med 2x 3 eller 4TB disker

 

Førstnevnte er billigere, men sistnevnte har større prosessor og jeg er "vandt til" QNAP fra jobb. Få de relativt likt i pris om jeg går for 2x 3TB. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro denne dekker dine behov.

https://www.synology.com/en-global/products/DS216j

 

Ca. 3000kr inkludert en disk. Ved bruk av Synology sin SHR raid, så kan du lett legge til en disk til for speiling på et senere tidspunkt.

 

Litt usikker på hvorfor du mener dette er en god deal? Ser den koster rundt 1800 uten disk, samme som QNAP TS-231P men QNAP har langt bedre prosessor, mer minne osv. I tillegg har jeg sett på WD sin home duo serie med to disker som slår de to andre på pris, har litt mindre prosessor enn QNAP'en men langt bedre en førstnevnte. Er det noe spesielt med synology'en som gjør det til ett godt valg? 

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvorfor du mener dette er en god deal? Ser den koster rundt 1800 uten disk, samme som QNAP TS-231P men QNAP har langt bedre prosessor, mer minne osv. I tillegg har jeg sett på WD sin home duo serie med to disker som slår de to andre på pris, har litt mindre prosessor enn QNAP'en men langt bedre en førstnevnte. Er det noe spesielt med synology'en som gjør det til ett godt valg?

Du betaler for softwaren til Synology.
Lenke til kommentar

 

Litt usikker på hvorfor du mener dette er en god deal? Ser den koster rundt 1800 uten disk, samme som QNAP TS-231P men QNAP har langt bedre prosessor, mer minne osv. I tillegg har jeg sett på WD sin home duo serie med to disker som slår de to andre på pris, har litt mindre prosessor enn QNAP'en men langt bedre en førstnevnte. Er det noe spesielt med synology'en som gjør det til ett godt valg?

Du betaler for softwaren til Synology.

 

 

Men er det verdt det? forskjellen mellom den og QNAP er ganske stor HW messig, er den så mye bedre at det er "verdt" det? Kjenner jeg lener meg mot QNAP med to disker på rundt 3TB. Da kan jeg bestille i dag. Går jeg for my cloud home duo får jeg en billigere løsning, mer lagring, nesten lik HW men må vente til månedskifte ca. 

Lenke til kommentar

 

-Ha ett greit design og gjerne hvit da den skal stå i TV benken

Da er støy et punkt å tenke på. Har opplevd noen jeg ikke ville hatt i et oppholdsrom.

Den siste jeg kjøpte, Synology DS216+II med Seagate IronWolf, har ganske lavt støynivå.

 

 

Absolutt ett poeng, ser det er 1dB forskjell på Synology og QNAP modellene, til synology sin fordel. Men med så liten forskjell(5%ish) har det ikke så mye å si. 

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro denne dekker dine behov.

https://www.synology.com/en-global/products/DS216j

 

Ca. 3000kr inkludert en disk. Ved bruk av Synology sin SHR raid, så kan du lett legge til en disk til for speiling på et senere tidspunkt.

 

Litt usikker på hvorfor du mener dette er en god deal? Ser den koster rundt 1800 uten disk, samme som QNAP TS-231P men QNAP har langt bedre prosessor, mer minne osv. I tillegg har jeg sett på WD sin home duo serie med to disker som slår de to andre på pris, har litt mindre prosessor enn QNAP'en men langt bedre en førstnevnte. Er det noe spesielt med synology'en som gjør det til ett godt valg? 

 

Ja, Synology har et veldig bra OS og har ganske bred støtte for applikasjoner på plattformen sin.

Du nevner ikke hva du ønsker å bruke NAS-en til utover ren lagring, så med mindre du skal drifte tyngre applikasjoner så merker du lite til litt mindre minne og cpu. Den yter mer enn bra nok for et Gbit nettverk.

Jeg har bare positive erfaringer med Synology.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, Synology har et veldig bra OS og har ganske bred støtte for applikasjoner på plattformen sin.

Du nevner ikke hva du ønsker å bruke NAS-en til utover ren lagring, så med mindre du skal drifte tyngre applikasjoner så merker du lite til litt mindre minne og cpu. Den yter mer enn bra nok for et Gbit nettverk.

Jeg har bare positive erfaringer med Synology.

 

 

I utgangspunktet så skal den kun brukes til backup av mobile enheter, en server som kjører hjemme automasjon og være en lagringsplass for private filer. Det viktigste er at jeg kan nå den fra "overalt" slik at jeg kan unngå å ha private ting på jobb pc.

 

Film/plex/torrent og slikt er noe jeg tviler på kommer til å blir brukt. 

 

Jeg sliter bare med å betale like mye for ett produkt når jeg kan få noe som i mine øyne er langt bedre til samme pris, QNAP har jo også to ethernet porter så lese/skrivehastighet er også bedre, i tillegg til annen HW i den. 

 

hmm... var ikke lett dette. De vill jo i utgangspunktet virke bra begge to for mitt bruk. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja, Synology har et veldig bra OS og har ganske bred støtte for applikasjoner på plattformen sin.

Du nevner ikke hva du ønsker å bruke NAS-en til utover ren lagring, så med mindre du skal drifte tyngre applikasjoner så merker du lite til litt mindre minne og cpu. Den yter mer enn bra nok for et Gbit nettverk.

Jeg har bare positive erfaringer med Synology.

 

 

I utgangspunktet så skal den kun brukes til backup av mobile enheter, en server som kjører hjemme automasjon og være en lagringsplass for private filer. Det viktigste er at jeg kan nå den fra "overalt" slik at jeg kan unngå å ha private ting på jobb pc.

 

Film/plex/torrent og slikt er noe jeg tviler på kommer til å blir brukt. 

 

Jeg sliter bare med å betale like mye for ett produkt når jeg kan få noe som i mine øyne er langt bedre til samme pris, QNAP har jo også to ethernet porter så lese/skrivehastighet er også bedre, i tillegg til annen HW i den. 

 

hmm... var ikke lett dette. De vill jo i utgangspunktet virke bra begge to for mitt bruk. 

 

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner. I denne NAS-en så har det lite å si, med mindre du går for raid0, har flere klienter som aksesserer lagringen samtidig og du har en switch støtter LACP. I det scenarioet kan du totalt sett se en hastighet som kan overstiger hva et 1 Gbit nett kan overføre. Men ikke fra NAS til klient.

Ellers så har du ikke noe nytte av en ekstra ethernet når det gjelder hastighet, kun redundans.

 

Jepp, det vil de. Valget er opp til deg ;)

Lenke til kommentar

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner. I denne NAS-en så har det lite å si, med mindre du går for raid0, har flere klienter som aksesserer lagringen samtidig og du har en switch støtter LACP. I det scenarioet kan du totalt sett se en hastighet som kan overstiger hva et 1 Gbit nett kan overføre. Men ikke fra NAS til klient.

 

Ellers så har du ikke noe nytte av en ekstra ethernet når det gjelder hastighet, kun redundans.

 

Jepp, det vil de. Valget er opp til deg ;)

 

 

Joda, det har nok lite å si for mitt bruk også. Men tror ikke det spiller særlig rolle for meg uansett  :rofl:

 

Jeg endte opp med å bestille en QNAP TS-231P med 2 WD RED 3TB NAS disker og satser på at det blir bra til mitt bruk :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...