Gå til innhold

Pentium 2?


Anbefalte innlegg

Hei hei! :roll:

 

Jeg har en kamerat som har gitt meg litt penger for at jeg skal bygge litt på pc'n hans. Idet jeg skrudde på pc'n oppdaget jeg at den var basert på Pentium 2 :cry: Problemet var da at jeg måtte skaffe en kraftigere Pentium 2 prossesor, for budsjettet hans holdt ikke til å kjøpe et nytt hovedkort. Mitt spørsmål er da: Hvor skaffer jeg Pentium 2 prossesorer? :ermm:

 

PS: Den gamle prossesoren hans var på 450 mhz, så den jeg kjøper må være kraftigere... :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med en Slot Converter er det mulig å bruke en Pentium 3 (fcpga) prosessor på ett Pentium 2 (Slot 1) hovedkort!

Da kan du får inntil 1.13GHz, hvis jeg ikke husker feil.

 

Burde være mulig å få tak en slik conerter og prosessor brukt. :roll:

Det går faktisk an å oppgradere helt til Pentium III 1,4GHz 512kB L2 (de få som ble produsert), men openget er at disse CPU'ene + convertoren koster mye mer enn et nytt billig hovedkort og det som trenges.

 

Det er altså ingen vits i å prøve å oppgradere PentiumII'en. Spar heller pengene til han får råd til en skikkelig oppgradering.

 

(eks: Duron 1,6GHz, + kjøler + hovedkort + 256MB DDR-ram + kabinett med 300W ATX PSU = 1700 - 2000 kr)

Lenke til kommentar

:cry: Det var dumt.... Men jeg har 1500kr som jeg kan bruke for å bygge PC'n hans. :)

Her er det jeg tror jeg skal bygge inn, for det er det jeg trenger:

 

SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns - 445,90 Kr

 

PowerColor Radeon 9200SE 64MB DDR - 450,45 Kr

 

Sunsway/ST Lab PCI 10/100 Mbps NIC - 72,80 Kr

 

Samsung CD-brenner IDE 52x/32x/52x - 359,44 Kr

 

Total - 1 328,59 Kr + moms og frakt

 

:w00t:

Synes dere at dette er gode deler, eller ville dere ha byttet ut noen? Klarer Pentium 2'en å håndtere alt dette da? Gi meg noen svar takk :D

 

Takker på forhånd... :thumbs:

Lenke til kommentar

Hvis han har et atx-kabinett, så hadde jeg råda han til å spare litt lenger og kjøpt nytt hk, cpu og ram...et amd-system vel og merke. ingen vits å kjøre p2 nå og sd-ram. spørs egentlig hva han skal bruke pc'en til da...men jeg hadde hvertfall oppgradert hk'et oxo, hvis jeg først skal bruke mer en 1500 kr

Lenke til kommentar

Beste han kan gjøre er å kjøpe et billig hovedkort til Socket A, og AMD duron til under 500-lappen. Dette blir totalt 1000. Nforce2-kort har innebygget skjermkort, slik at du da kan bruke penger på ram i tillegg.

 

En p2 vil være ganske tullete å kjøpe det du foreslår til...

 

EDIT: Fant dette kortet som demovare på komplett:

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...7-S%20VER%201.1

 

Dette er et konge hovedkort, og kobler du det sammen med denne duronen:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl

 

Så har du en kongeoppgradering til kun 900,-. Da har du 400 (Husk på frakt ++) å kjøpe minne for:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

 

Dette blir totalt under 1500. :thumbs:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Sier det nå, og jeg sier det igjen: Gidder ikke å bytte hovedkort og prossesor :realmad: ! Dessuten vet jeg at innebyggede skjermkort er helt bånn, så ikke kom med den :dontgetit: ! Det du kunne gjøre er å forandre litt på lista mi, men ikke å legge til nye ting :) Men klarer Pentium 2'en å håndtere alle de tinga? :cool:

Lenke til kommentar

Altså. Et 9200SE er DÅRLIGERE ENN DET INTEGRERTE SKJERMKORTET.

 

Og jeg kan garantere at det jeg har sagt vil 3-doble ytelsen hans. Å bruke penger på et 9200SE vil omtrent ikke øke ytelsen at all, siden p2450 klarer ikke drive noe sånt. Er også usikker på om maskinen vil være rask nok til å kunne gi data til 52x brenner.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

OKKOKK: Ser ikke helt vitsen med det Radeon 9200SE-kortet... Han har vel skjermkort fra før og la meg gjette: han spiller aldri noe som helst 3D, og da er det vel like greit å droppe det. Evt. kjøpe et hovedkort med innebygd grafikk og lan (fra rundt 400kr, gjerne demobrukt) og heller koste på noen kroner på CPU. Det koster jo heller ikke mye å bytte ut den PC133 brikken med en billig PC2700/PC3200.

 

Forslag, dersom han har ATX kabinett:

PSdata.no: A7V8X-MX Mainboard Socket-A KM400 mATX VGA Audio LAN Retail 403,- kr RAM: 256MB PC-266 DDR Original PC2100, 256MB PC-266 På lager 2 384,- Brenner: CD-RW 52X / 32X / 52X ATAPI Internal W / Software Bulk, SW-252FE På lager 100+ 310,- CPU Duron 1.4GHz Socket A 266MHz Tray, DHD1400DLV1C På lager 21 310,- Titan Cooling Fan For AMD / FCPGA W.1 BBF TTL <29dB (Low Noise) Alarm, TTC-D5TB(A) Max XP2100+ På lager 57 118,-

Totalt: 1215 kr.

 

Med dette har han i hvertfall fått et utgangspunkt som yter greit til vanlige kontor-oppgaver, men skal han spille CS så må han invistere i skjermkort i tillegg. (CS er faktisk en del CPU-avhengig så å sette et Radeon 9200SE på en PentiumII vil ikke hjelpe siden PentiumII'en hindrer ytelsen i å nå noe særlig høyere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det han vil er å oppnå max fps på CS 1.5

 

Spesifikasjoner:

Pentium 2 450 mhz

SD-RAM 64 mb

Nvidia Riva 16 mb skjermkort

+++

 

Som du ser er det en gaaaamel pc :)

hehe, oppnå max fps i cs, ja...hehe

 

...trenger vel da strengt tatt bare å bytte skjermkortet, men som sagt tidligere, det kan godt hende at pc'en ikke vil dra nytte av det nye skjermkortet nettopp pga av den trege og gamle cpu'en.

 

Men han vil merke en merkbare ytelsesforskjell ved å oppgradere rame'n. 64 MB SD-Ram er VELDIG lite i dag..

 

Hva slags nettverkskort har han nå, siden du skal kjøpet et nytt et?

 

uansett, poengløst å oppgradere til 1500 og fortsatt kjøre på p2-bølgen. Cpu'en vil trekke ned resten av de evt. nye delene du skal oppgradere...

 

Men, men hans penger...la han bruke de pengene...men ikke kom å si at vi ikke advarte han ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...