Gå til innhold

Her er de viktigste elbil-nyhetene fra årets største bilmesse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Når kollisjoner ikke lenger eksisterer, er det heller ikke behov for sikkerhetsbelter."

Samme hvor mye bilindustrien automatiserer klarer de ikke å oppheve de fysiske lovene.

Ramler en stein i veien noen meter fremfor bilen kan den ikke stoppe.

Det samme er tilfelle om en bil plutselig kjører inn i motgående kjørefelt, så kollisjoner blir det garantert.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det positive ved selvkjørende biler og/eller biler som deles/kommer  ved behov.

Man trenger jo færre biler, men kjørelengen må jo bli større siden bilen må hentes/komme og kjøre "tilbake" akkurat som en drosje.

Eneste positive jeg ser utover antall ulykker er mindre behov for parkeringsplasser...

Lenke til kommentar

"Når kollisjoner ikke lenger eksisterer, er det heller ikke behov for sikkerhetsbelter."

Samme hvor mye bilindustrien automatiserer klarer de ikke å oppheve de fysiske lovene.

Det samme er tilfelle om en bil plutselig kjører inn i motgående kjørefelt, så kollisjoner blir det garantert.

Ja, snart skal de lansere båter som ikke kan synke også. Det har vært prøvd før, med stort hell....

Lenke til kommentar

Hyundai Kona ser ikke akkurat ut som en SUV.

Jeg kunne godt tenkt meg en Volkswagen I.D. Crozz (så fremt den er stor nok i forhold til min gamle RAV4). Spent å se hva Volvo og Toyota kommer med rundt 2020.

For min del, synes jeg den minner veldig om Mazda CX-3, som er en flott bil (jeg er litt Mazda-fan), men er dessverre totalt ubrukelig for å frakte mer enn 4-5 mennesker og 2 "gym-bagger". Det bagasjerommet ser større ut på bilder, enn det jeg så da jeg var innom og tittet på bilen.

Jeg tror ikke den hadde tapt seg veldig i utseende om de hadde strukket rompa litt til, og derved kunne de kanskje senket høyden på det som spiser masse av det som burde være plass i dybden der. Litt dypere og litt lengre hadde fort utgjort mange nødvendige litre med plass.

Håper denne i tilfelle kommer med et mer brukelig bagasjerom. Og håper i tillegg at el-utgaven får mulighet for henger.

Lenke til kommentar

På interiørbildet av Honda Urban ser det da virkelig ut som om den har et 'urundt' ratt. Trodde da at Austin Allegro hadde vist en gang for alle at det var en dårlig ide...

Tja, vet ikke jeg, men Peugeot 3008/5008 har vel vunnet "beste interiør"-priser med sitt firkantede ratt. Dette er biler som er i salg i dag. Mercedes med sitt Project One har kopiert dette designet fra Peugeot og lagt til litt "sci-fi" med alt knappeløst og de får jo bare skryt de også.

Lenke til kommentar

Ja, snart skal de lansere båter som ikke kan synke også. Det har vært prøvd før, med stort hell....

Båter som ikke kan synke strider ikke mot noen fysiske lover, så det kan vi lage.

Egentlig burde de hurtiggående båtene som går langs kysten vært av denne type, slik at ulykker som den med Sleipner og havariet på Bloksen ble en umulighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor er det ingen som lager el-stasjonsvogn? Jeg venter og venter, men hører ingen ting om el-stasjonvogn. Det må da være et marked for det. Plass til hundebur og barnevogn bak, og barneseter i baksete. Sleng gjerne på mulighet for takstativ og hengerfeste.

Kapasiteten til å produsere er begrenset av tilgangen til batterier. Interessen for å skalere opp produksjonen er begrenset av dårlige marginer på elbiler. (I.e. viljen til å betale mer for elbiler er til stede men ikke i så rikt monn at det veier opp for det det koster ekstra å produsere de)

Dermed er det ikke noe stort poeng for produsentene i å lage noen elbil med veldig bred appell. Elbiler passer pr. i dag best i markedssegmenter som kan klare seg med veldig lite batterikapasitet (og dermed kostnad) slik som små bybiler, eller i dyre, store luksusbiler hvor betalingsviljen er større og volumene mindre og man har plass til å installere batteripakkene.

Når bedre og billigere batterier etter hvert blir tilgjengelig vil elbilene gradvis bre seg innover i de bredere markedssegmentene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...