T.F.T Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) hva skal man med et batteri i stasjonære pc-er og er det nødvendig? (det lille batteriet på hovedkortet) Endret 8. desember 2003 av T.F.T Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 for å holde bios klokka gående når du trekker ut strømmen... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Bios bruker det. Ja, det er vel nødvendig. Alternativet er å montere pendel til klokka, og trekke den opp for hand. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) men fungerer pc-en uten det, og hva vill skje dersom man tar det ut og prøver å bruke pc-en som normalt? Jeg har ikke noe imot å stille klokka hver gang jeg starter pc-en hvis jeg slipper å kjøpe et nytt, dyrt batteri. Endret 8. desember 2003 av T.F.T Lenke til kommentar
Blib Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Uten batteriet er det vel ikke mulig å holde strøm i BIOS og da vil vel den informasjonen slettes? Og har man ikke BIOS er jo ikke hovedkortet særlig brukbart til man får fikset det? Eller er det på bærtur? Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 men fungerer pc-en uten det, og hva vill skje dersom man tar det ut og prøver å bruke pc-en som normalt? Jeg har ikke noe imot å stille klokka hver gang jeg starter pc-en hvis jeg slipper å kjøpe et nytt, dyrt batteri. Hvis du ikke har noe i mot det, men BIOS vil aldri huske de instillingene du gjør i BIOS. Batteriet koster 19kr-34kr ? Det kan du ikke mene er dyrt? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Uten batteriet er det vel ikke mulig å holde strøm i BIOS og da vil vel den informasjonen slettes? Og har man ikke BIOS er jo ikke hovedkortet særlig brukbart til man får fikset det? Eller er det på bærtur? duernokpåbærtur,BAREinstillingenevilforsvinne... space er på bærtur :-/ sorry Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 å ja. sorry. trodde slike batterier var veldig dyre. Jeg hadde egentlig ikke peiling men er vant til at andre batterier er dyrere. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 pleier du å ha mye skrivefeil Admin`c? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Uten batteriet er det vel ikke mulig å holde strøm i BIOS og da vil vel den informasjonen slettes? Og har man ikke BIOS er jo ikke hovedkortet særlig brukbart til man får fikset det? Bios-infoen lagres i en EEPROM, dvs en minnebrikke ala flash som altså beholder all info når man slår av strømmen. Man mister derfor ikke noe som helst bios-info når batteriet ikke fungerer. Jeg har ikke noe imot å stille klokka hver gang jeg starter pc-en hvis jeg slipper å kjøpe et nytt, dyrt batteri. Det eneste man mister er klokka. PC'n kan ikke oppdatere klokkeslettet uten strøm. Om batteriet er tomt så resettes klokke og dato hver gang man slår av PC'n. (F.eks til 1.1.1980 kl 00:00:00 på eldre PC'er eller 1.1.2000 kl 00:00:00 på nyere) Forresten så selger Biltema slike batterier i passende størrelser til 16,90 kr/stk. Bare plukk ut det gamle og ta det med deg. Betjeningen finner ut av typebetegnelsen og finner et med kompatibel størrelse og spenning. Endret 8. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) feilmelding Endret 8. desember 2003 av T.F.T Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 takker for svar, har fått greie på det jeg ville. Lenke til kommentar
Soho Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 gammelt hovedkort?? =) har helst opplevd å bytte hovedkort før jeg har byttet det batteriet... har vel aldri byttet det Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Tror du tar feil på det med EEPROM, Simen1. Batteriet er til en CMOS RAM, og i instruksjonsboka står det hvordan du sletter BIOS innstillingene ved å ta ut batteriet. Det hadde jo ikke funket hvis det var EEPROM. CMOS chip'en inkluderer også en klokke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Tror du tar feil på det med EEPROM, Simen1. Batteriet er til en CMOS RAM, og i instruksjonsboka står det hvordan du sletter BIOS innstillingene ved å ta ut batteriet. Det hadde jo ikke funket hvis det var EEPROM.CMOS chip'en inkluderer også en klokke. Oki, takk for rettelsen hårek. Da vet jeg det til en annen gang. Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Uansett bør man absolutt ha batteriet der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå