Gå til innhold

hva brukes batteriet i stasjonære pc-er til?

T.F.T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men fungerer pc-en uten det, og hva vill skje dersom man tar det ut og prøver å bruke pc-en som normalt?

Jeg har ikke noe imot å stille klokka hver gang jeg starter pc-en hvis jeg slipper å kjøpe et nytt, dyrt batteri.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
men fungerer pc-en uten det, og hva vill skje dersom man tar det ut og prøver å bruke pc-en som normalt?

Jeg har ikke noe imot å stille klokka hver gang jeg starter pc-en hvis jeg slipper å kjøpe et nytt, dyrt batteri.

Hvis du ikke har noe i mot det, men BIOS vil aldri huske de instillingene du gjør i BIOS. Batteriet koster 19kr-34kr ? Det kan du ikke mene er dyrt?

Lenke til kommentar
Uten batteriet er det vel ikke mulig å holde strøm i BIOS og da vil vel den informasjonen slettes? Og har man ikke BIOS er jo ikke hovedkortet særlig brukbart til man får fikset det?

Eller er det på bærtur? :)

duernokpåbærtur,BAREinstillingenevilforsvinne...

space

er

bærtur

:-/

sorry

Lenke til kommentar
Uten batteriet er det vel ikke mulig å holde strøm i BIOS og da vil vel den informasjonen slettes? Og har man ikke BIOS er jo ikke hovedkortet særlig brukbart til man får fikset det?
Bios-infoen lagres i en EEPROM, dvs en minnebrikke ala flash som altså beholder all info når man slår av strømmen. Man mister derfor ikke noe som helst bios-info når batteriet ikke fungerer.

Det eneste man mister er klokka. PC'n kan ikke oppdatere klokkeslettet uten strøm. Om batteriet er tomt så resettes klokke og dato hver gang man slår av PC'n. (F.eks til 1.1.1980 kl 00:00:00 på eldre PC'er eller 1.1.2000 kl 00:00:00 på nyere)

Forresten så selger Biltema slike batterier i passende størrelser til 16,90 kr/stk. Bare plukk ut det gamle og ta det med deg. Betjeningen finner ut av typebetegnelsen og finner et med kompatibel størrelse og spenning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tror du tar feil på det med EEPROM, Simen1. Batteriet er til en CMOS RAM, og i instruksjonsboka står det hvordan du sletter BIOS innstillingene ved å ta ut batteriet. Det hadde jo ikke funket hvis det var EEPROM.

CMOS chip'en inkluderer også en klokke.

Oki, takk for rettelsen hårek. Da vet jeg det til en annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...