SuperKrokodille Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Jeg kjøpte et frimerke på posten her om dagen, og ble litt forbauset da jeg så at navnet mitt stod på kvitteringen.Det vekket en nysgjerrighet i meg omkring hvorvidt navnet mitt og kanskje andre persondata også er tilgjengelig for alle jeg trekker kortet hos, eller om posten står i en slags særstilling for eksempel fordi bedriften er eid av / knyttet til staten.Jeg forstår at data om forbruksmønsteret mitt kan være enormt nyttige så vel for hver enkelt butikk jeg handler i, som for en bank eller VISA som kan omsette slike data i en større skala. Og jeg er i utgangspunktet ikke spesielt paranoid omkring alle de digitale sporene jeg etterlater meg i samfunnet.Samtidig kan jeg ikke huske noen gang å ha gitt mitt samtykke til verken at banken eller at VISA kan ta vare på eller dele de dataene som genereres i og med bankkortbruken min. Og i forlengelsen av dette synes jeg, når jeg tenker på det, at det er en tanke ufint om disse bedriftene skal drive med og tjene penger på denne virksomheten.Hva er det i realiteten som samles inn av slike data?Hvordan forholder lovverket seg til disse problemstillingene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Har du konto i DNB? Da vil Posten trolig se data fra DNBs systemer. Ellers kan navnet ditt være lagret i stripen på kortet, det så jeg på flere av mine kort da jeg lånte en kortleser og programvare og scannet dem. Vet ikke om tilsvarende lagres i chipen. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hvis du synes det er viktig å være anonym, må du bruke kontanter og motarbeide bruk av kort, giro og bank i alle sammenhenger. Så sant det er praktisk mulig å få fatt i info om dine økonomiske vaner, vil de bli innsamlet og brukt – lovlig eller formelt ulovlig. Leilighet gjør tyv – det er nærmet en naturlov. Valget er ditt: ha det lettvint eller gjør en innsats mot overvåkning og for frihet. Lenke til kommentar
SuperKrokodille Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Jeg har en konto hos dnb, men kortet jeg brukte i postkonteret var fra en annen bank. Ellers har jo posten alle muligheter til å koble navnet mitt til bankkort jeg bruker hos dem, for eksempel når jeg betaler for rekommanderte brevforsendelser.Spørsmålet er om de gjør det. Og mer generelt, hvilke praksiser omkring dette som finnes i banker og betalingsselskaper, og i næringslivet ellers.VISA, for eksempel, må være i en veldig gunstig posisjon hva gjelder den muligheten de har til å samle inn og omsette forbruksdataene til kortkundene deres. Jeg vet ikke om de gjøre det. Men de kunne ha gjort det.Selv har jeg, som de fleste andre vil jeg tro, et lite spennende forbruk sett fra et overvåkningsperspektiv. Og jeg har ikke noen større interesse i å gjøre det vanskeligere å kartlegge når og hvor jeg kjøper mat for eksempel.Så jeg spør vel primært i forlengelsen av en slags sosiologisk interesse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå