Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Så jeg pådro meg tydeligvis en bot i Ungarn i sommer, som ble ettersendt i posten, for å ikke ha betalt veiavgift (på en biltur gjennom Europa). Foruten at jeg ikke fikk med meg avgiftsystemet i Ungarn, så er nok boten korrekt. Spørsmålet er hva som skjer dersom jeg ikke betaler denne boten, har de noen juridisk myndighet til å gjøre noe dersom jeg ikke betaler? Boten er sendt fra "Euro Parking Collection plc", på norsk, med et norsk telefonnummer, men såvidt jeg kan se ikke noen norsk org.nr. Jeg er ikke interessert i å få noen betalingsanmerkninger, så hvis det er mulig å få med å unnlate å betale, så får jeg vel bare gjøre opp for meg. Noen erfaringer med dette? Endret 13. september 2017 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Første treff på Google: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/MGvyo/Fatt-bot-i-utlandet-og-kastet-den-i-sopla-Denne-mannen-finner-deg Hvis bota ikke er kjempestor ville jeg bare betalt.. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Fikk noe lignende fra Kanariøyene, det var simpel svindel. Tror jeg ville dobbelsjekket fremgangsmåten hos uavhengige kilder. Kanskje finne telefonnummeret til veimyndighetene i Ungarn og spørre der? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Første treff på Google: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/MGvyo/Fatt-bot-i-utlandet-og-kastet-den-i-sopla-Denne-mannen-finner-deg Hvis bota ikke er kjempestor ville jeg bare betalt.. Ifølge den artikkelen der ser det ut som selskapet baserer seg på folks samvittighet, og ikke har noen juridisk myndighet, annet enn at de hjelper 3.parter til å spore opp eiere? Boten er på vel 900kr, noe som var irriterende høyt for et øst-europa høl. Fikk noe lignende fra Kanariøyene, det var simpel svindel. Tror jeg ville dobbelsjekket fremgangsmåten hos uavhengige kilder. Kanskje finne telefonnummeret til veimyndighetene i Ungarn og spørre der? Det er bilder av bilen min (motorvei CCTV), som er ganske så gjenkjennelig, samt at jeg har faktisk kjørt gjennom Ungarn, og jeg har i ettertid blitt gjort oppmerksom på at motorvei avgift skulle betales. Endret 13. september 2017 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Populært innlegg ChiaroScuro Skrevet 13. september 2017 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Du skriver selv at boten er "korrekt"! Hvorfor betaler du den ikke? Edit: øst-europa høl. Håper de sender saken til inkasso! Endret 13. september 2017 av CiaroScuro 10 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Rimelig frekt å innrømme at boten er korrekt og at du nå er klar over avgiften du skulle betalt, men å lure seg unna er planen? Burde jo satt deg inn i det før du kjører inn i landet. Er mange land i Europa som har like systemer. Sveits for eksempel. Endret 13. september 2017 av Vertical^ 2 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Du skriver selv at boten er "korrekt"! Hvorfor betaler du den ikke? Fordi folk gjør mye ulovlig viss de veit de kan slippe unna ustraffet, det å ikke vite hva reglene/lovene er i ett annet land er en dårlig unnskyldning. Og Ungarn er ikke ett høl, du har tydeligvis ikke vært i Budapest, fantastisk mye kultur og ekstremt bra uteliv. ^^ Endret 13. september 2017 av Malmern 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Du skriver selv at boten er "korrekt"! Hvorfor betaler du den ikke? Fordi folk gjør mye ulovlig viss de veit de kan slippe unna ustraffet, det å ikke vite hva reglene/lovene er i ett annet land er en dårlig unnskyldning. Og Ungarn er ikke ett høl, du har tydeligvis ikke vært i Budapest, fantastisk mye kultur og ekstremt bra uteliv. ^^ Beklager ordbruken, Ungarn er absolutt ikke et høl. Forsøket på en humoristisk vri var at det tross alt er et særdeles billig land, som flere av landene i den delen av Europa. Bortsett fra veiavgiften tydeligvis. Jeg forsøker heller ikke å unnskylde meg, bare så det er klart. Så får folk heller kalle det frekt eller hva de vil. På lik linje med manglende respekt for parkeringsbøter. Jeg kjørte gjennom hele Europa på en uke, og har betalt absolutt alt som var å betale av avgifter og annet for å være så lovlydig som mulig, så er det veldig lett å slenge ut "bare sett deg inn i et lands regler før du drar inn", men det er ikke alltid like lett å få med seg absolutt alt når man kommer kjørende midt på natta over grensa og ingenting står på engelsk.. Endret 13. september 2017 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Du skriver selv at boten er "korrekt"! Hvorfor betaler du den ikke? Fordi folk gjør mye ulovlig viss de veit de kan slippe unna ustraffet, det å ikke vite hva reglene/lovene er i ett annet land er en dårlig unnskyldning. Og Ungarn er ikke ett høl, du har tydeligvis ikke vært i Budapest, fantastisk mye kultur og ekstremt bra uteliv. ^^ Beklager ordbruken, Ungarn er absolutt ikke et høl. Forsøket på en humoristisk vri var at det tross alt er et særdeles billig land, som flere av landene i den delen av Europa. Bortsett fra veiavgiften tydeligvis. Jeg forsøker heller ikke å unnskylde meg, bare så det er klart. Så får folk heller kalle det frekt eller hva de vil. På lik linje med manglende respekt for parkeringsbøter. Jeg kjørte gjennom hele Europa på en uke, og har betalt absolutt alt som var å betale av avgifter og annet for å være så lovlydig som mulig, så er det veldig lett å slenge ut "bare sett deg inn i et lands regler før du drar inn", men det er ikke alltid like lett å få med seg absolutt alt når man kommer kjørende midt på natta over grensa og ingenting står på engelsk.. Forsøket på en humoristisk vri Du har plikt til å sette deg inn i et lands "regelverk", før du kjører inn. Hvorfor tror du ikke at det gjelder deg? 1 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Her var det mye moralisme ute og gikk.. TS har bare vært uheldig og ikke fått med seg en avgift, og så er han plutselig fritt vilt? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Du har plikt til å sette deg inn i et lands "regelverk", før du kjører inn. Hvorfor tror du ikke at det gjelder deg? Hvor har jeg sagt at det ikke gjelder meg? Jeg var ikke på jakt etter en moralsk preken med denne tråden, eller bedrevitere med regelrytteri, så det kan du spare til noen andre. Jeg er selvsagt klar over at det gjelder meg. Hvis du aldri har vært ute for en situasjon du ikke har forutsett med å undersøke alskens regelverk, så har du ikke beveget det langt utenfor huset før. Hva gjelder veier, så regner man med at viktige ting som dette er opplyst slik at det går an for bilister å faktisk få det med seg uten å undersøke på forhånd. Det var det sikkert også, noe jeg ikke fikk med meg da jeg kom på natta, det regnet, og det ikke var noe engelsk. Og siden jeg skulle være i landet i mindre nn 4 timer så har jeg ikke gjort undersøkelser om absolutt alt. Så får du kalle det hva du vil.. Endret 13. september 2017 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 men det er ikke alltid like lett å få med seg absolutt alt når man kommer kjørende midt på natta over grensa og ingenting står på engelsk.. Vet hvordan det er Ikke hør på disse bedrevitende tullekoppene som sitter og ser ned på deg fra sine veldig høye hester. 3 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Du har plikt til å sette deg inn i et lands "regelverk", før du kjører inn. Hvorfor tror du ikke at det gjelder deg? Hvor har jeg sagt at det ikke gjelder meg? Jeg var ikke på jakt etter en moralsk preken med denne tråden, eller bedrevitere med regelrytteri, så det kan du spare til noen andre. Jeg er selvsagt klar over at det gjelder meg. Hvis du aldri har vært ute for en situasjon du ikke har forutsett med å undersøke alskens regelverk, så har du ikke beveget det langt utenfor huset før. Hva gjelder veier, så regner man med at viktige ting som dette er opplyst slik at det går an for bilister å faktisk få det med seg uten å undersøke på forhånd. Det var det sikkert også, noe jeg ikke fikk med meg da jeg kom på natta, det regnet, og det ikke var noe engelsk. Og siden jeg skulle være i landet i mindre nn 4 timer så har jeg ikke gjort undersøkelser om absolutt alt. Så får du kalle det hva du vil.. Det kan jeg ikke for da får jeg et advarselspoeng. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Det kan jeg ikke for da får jeg et advarselspoeng. Du er sikkert en moroklump på fest... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Kjipt å få bot, fikk det selv i Sveits i sommer. Ikke pga avgift, men kjørte for fort. Jeg gadd ikke ta noen sjanser, og betalte boten. Men en ting må jeg si, Sveits er rimelig effektive når det gjelder å sende ut bøter. Jeg ble tatt i fotoboks på en torsdag, og boten lå hjemme i postkassa på onsdag uken etter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Offerløst overtramp. Så lenge det virkelig var en ærlig tabbe, vil jeg si det er innafor å vri seg unna hvis mulig. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Så får du kalle det hva du vil.. Det kan jeg ikke for da får jeg et advarselspoeng. Tøffen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Offerløst overtramp. Så lenge det virkelig var en ærlig tabbe, vil jeg si det er innafor å vri seg unna hvis mulig. Tro meg, totalt brukte jeg over 40k på visum, veiavgifter, ferger, bensin, og andre bilrelaterte utgifter. De ekstra 30 kronene var ikke noe jeg vurderte å snike meg unna for økonomisk vinning Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 De kan trekke deg for domstolene, på samme måte som enhver annen kreditor. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Offerløst overtramp. Så lenge det virkelig var en ærlig tabbe, vil jeg si det er innafor å vri seg unna hvis mulig. På hvilken måte er dette ett offerløst overtramp? Han har benyttet seg av Ungarns veier uten å gjøre opp for seg, med den slitasje og kostnader dette måtte medføre for Ungarn. På ingen måte et grovt overtramp, men offerløst er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå