Jmmh Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hei, jeg har sittet å grubblet litt på hvor gammelt et menneske burde være da det blir etisk uriktig å forsøke gjenopplivning av en person. Kanskje et litt rart spørsmål, men klarer ikke å bli enig med meg selv. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Det bør heller gå på om personen bidrar i samfunnet. En 90-åring kan være mer verdt å prøve å gjenopplive enn en 20-åring. Blir litt meningsløst å snakke om etikk rundt gjenoppliving (når skal man gi faen) og kun ta med alder. Sjansen for å bli gjenopplivet og kunne fortsette å bidra må selvfølgelig også tas med, men det går også på en del andre ting enn bare alder. Endret 13. september 2017 av Soseks Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hei, jeg har sittet å grubblet litt på hvor gammelt et menneske burde være da det blir etisk uriktig å forsøke gjenopplivning av en person. Kanskje et litt rart spørsmål, men klarer ikke å bli enig med meg selv. Hva mener dere? Jeg synes ikke det er "et litt rart" spørsmål, men du stiller det på feil premiss. Alder bør ikke være del av beslttningsgrunnlaget for gjenopplivning! For meg er det et viktig spørsmål. Mitt ønske er at mine skal la meg avlutte når jeg ønsker det, og bistå dersom jeg ikke er i stand til å ytre meg. Jeg ønsker ikke å bli en "grønnsak". Jeg vil vises samme godhet og ærbødighet som jeg viser våre kjæledyr. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hvorfor ikke ta steget helt ut og tvinge uønskede det være seg gamle eller unge til å "velge" å ta livet av seg, ja la oss opprette aktiv dødshjelp kiosker, det er det enkelte her inne innerst ønsker tror jeg. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hvorfor ikke ta steget helt ut og tvinge uønskede det være seg gamle eller unge til å "velge" å ta livet av seg, ja la oss opprette aktiv dødshjelp kiosker, det er det enkelte her inne innerst ønsker tror jeg. Jeg finner det uforståelig at noen kan ønske seg et slikt samfunn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Jeg stiller meg også uforstående til de som ønsker det. Men debatten kommer igjen og igjen her inne, folk blir lei og gidder ikke si imot og så vinner de som ønsker eutanasi "debatten". Er det en eller annen ungdomsorganisasjon med medlemmer som ikke er tørre bak øra fra et politisk parti som ikke vil tilkjennegi sine intensjoner ennå som herjer her inne eller? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hvorfor ikke ta steget helt ut og tvinge uønskede det være seg gamle eller unge til å "velge" å ta livet av seg, ja la oss opprette aktiv dødshjelp kiosker, det er det enkelte her inne innerst ønsker tror jeg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Det er allerede et etablert faktum at vi i helsevesenet ikke gjenoppliver når visse kriterier er til stede. Benevnelsen er HLR-minus, og står angitt i journalen hos mange eldre på både sykehus og i sykehjem. http://tidsskriftet.no/2008/12/leder/hvem-skal-fa-do-i-fred Endret 13. september 2017 av Skandinav Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Det er aldri uetisk å forsøke å gjenopplive et menneske som ikke har sagt noe annet (I form av en DNR eller lignende). Det er derimot ikke riktig å nekte å la et menneske dø om de selv ønsker det, ikke uetisk, men heller ikke riktig. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Og uansett er vel alder alene ett rimelig urelevant kriterie her? En knakende frisk og sprek (bortsett fra hjertestansen...) 84-åring kan ha utsikter til enda flere friske kvalitetsår etter en runde HLR, mens en multihandikappet 27-åring med hjerneskade og multiorgansvikt gjerne ikke kommer til å ha så mye nytte av at hjertet kommer i gang igjen. Endret 13. september 2017 av M98kF1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Man prøver å fokusere så mye på om det er rett eller galt at man glemmer mennesket i det hele, det er ikke all liv som er verdt å redde og det er ett faktum vi allerede vet. Aktiv dødshjelp finnes allerede i form av en langsom død etter at de har sluttet å gi pasienten næring. Hvordan i helvete er det noe bedre enn å gi dem en overdose med morfin så de slipper å lide i uviss tid til kroppen gir opp? Det er jo tortur i forhold... For å svare på det TS spør om så syns jeg ikke at det er galt å gjenopplive en eldre person hvis det er det de ønsker, er det ikke slik at det er lov å si at man ikke skal gjenopplives ved ditt og datt (noe a la DNR)? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Jeg hadde utelukkende startet gjenoppliving på en person dersom det ikke allerede er avklart at det ikke skal gjøre gjenoppliving på vedkommenede. Uansett hvor skral og gammel personen er, er det ikke opp til meg å bestemme at personen ikke skal få en sjanse til. Jeg mener det er uetisk å gjenopplive en gammel og syk person, som kanskje ikke har stort mer igjen i livet å se frem til. Men, da skal man på forhånd ha avklart, med personen og/eller de nærmeste pårørende at det ikke skal gjøres gjenoppliving. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå