Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

utleier inngått fellesavtale med TV-leverandør, merkostnad for meg

Skrujernet

Anbefalte innlegg

Hei, leier en leilighet av et firma som eier hele bygget. I kontrakten står det at vi leier UTEN tv/internet og må ha eget abonnement med leverandør. Har pr. idag en fin avtale med kun internet.

For noen dager siden fikk jeg en mail fra utleier om at de har inngått en avtale for hele bygget. Denne avtalen inneholder TV og internett, og koster nesten like mye som jeg betaler idag direkte til leverandør.

Om jeg må godta fellesavtalen og betale for den, vil det gi meg en merkostnad på mange hundre kroner pr. mnd for å få like stor netthastighet som jeg har nå, og jeg blir da også skyldig NRK lisens.

Dette kan umulig være innafor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mottakeren kan settes bort slik at den ikke er i bruk, og man kan dermed avverge kringkastingslisens.

I rettspraksis har man (primært fra før husleieloven 1999) akseptert leieøkninger gjennom instituttet endringsoppsigelse. Dette forutsetter imidlertid at de ordinære vilkårene for oppsigelse er oppfylt, at det er saklig grunn til oppsigelse. At utleier materielt sett tilbyr noe som er betydelig mer verdt enn tidligere kan i visse tilfeller være grunnlag. Etter min oppfatning må man også stille opp tilleggsvilkåret at det er urimelig at utleier må vente til neste gang vedkommende kan justere etter gjengs leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...