Gå til innhold

Det er på tide vi rydder opp i begrepet «smarte bygg»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint å se noen skrive noe fornuftig og står imot markedskreftene. Jeg tror at alle må definere sine egne behov, og så innrede/innrette huset slik som de vil ha.

Det som er et smarthus for meg er det som er behagelig og komfortabelt for meg, forenkler og rasjonaliserer oppgaver for meg. Ikke gjøre ting uten min tillatelse eller prøver å gjette seg til hva jeg vil, eller har altfor mange dårlige "default" innstillinger. urk. Den beste teknologien/designet er å være usynlig, et designkriteri (nesten) ingen bedrifter klarer å akseptere, for da forsvinner dets merkevare.

Har dere ikke lagt merke til at de fleste "smart-dingsene" ofte betyr behov for "mer interaksjon"?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt hus er så smart at det vet å holde kjeft og la meg ordne alt som trengs av vedlikehold og oppussing etc. Jeg skrur faen t.o.m. lyset av og på selv. Overlater dog de viktigste husarbeidoppgavene til min supersmarte kone som automatisk detekterer smuss og dritt. Innbygget støvradar har hun også. Stort sett smartere enn dette blir det ikke...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Svært interessant artikkel og problemstilling! :)

Jeg er jo som kjent ivrig smarthustilhenger, og synes at selv for begrepet "smarthus" kan definisjonene være flytende. Er det å ha fjernstyre lysbrytere nok til å kalle huset eller leiligheten for "smart"? Er det ikke da bare fjernstyrt, selv om fjernkontrollen er en app på telefonen?

For "smartbygg" er det jo vesentlig verre. Problemet her er jo som det påpekes at "smart" er blitt et buzzord som de fleste vil tolke til noe á la "teknisk, hipt og kult for meg som bruker eller beboer", og er blitt uimotståelig å bruke for de som skal markedsføre og selge bygget. Når det er markedsføring som prøver å bestemme et begrep som BOA-næringen skal følge, så kan vi begynne å få et problem.

Digibygg er nevnt, og der har man en plan. Digibygg skriver selv:

Digibygg er et overordnet prosjekt som har som mål å fremme bruken av digitalisering og smart-teknologi i Statsbyggs byggeprosjekter.

... men jeg vet ikke om vi blir så mye klokere likevel. Hva ligger f.eks. i begrepet "smart-teknologi"? Og er alle aktører enige om hva som er "smart teknologi"?

Jeg synes det er ganske smart å bruke bilbelte når jeg kjører bil, men jeg har jo ingen "smartbil" av den grunn.

Blir denne hovedoppgaven gjort tilgjengelig for oss vanlige, dødelig et sted?

Det hadde vært spennende å lese den. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for interessant artikkel. Fint at du også tok med helseaspektet. All den trådløse elektronikken med tilhørende radiofrekvent stråling er ikke noe vår "analoge" kropp liker. Derfor bør mest mulig av "smarte" ting (som slett ikke er smart, som du påpeker) kables. Det er også verdt å tenke på alt som kan gå galt med kompliserte installasjoner, og som man ikke forstår selv eller klare fikse selv. Det er uendelig mange muligheter for problemer man kan installere. Eller la være. Det enkleste er ofte det beste?

Lenke til kommentar

Blir denne hovedoppgaven gjort tilgjengelig for oss vanlige, dødelig et sted?

Det hadde vært spennende å lese den. :)

Som standard blir alle masteroppgaver fra UiS med karakter C eller bedre lagt ut på UiS Brage.

http://student.uis.no/bibliotek/finn-faglitteratur/doktoravhandlinger-og-masteroppgaver/

Jeg kan ikke se at den aktuelle oppgaven er lagt ut, og det ser heller ikke ut til at andre oppgaver fra Byutvikling er lagt ut denne våren. Jeg antar de kommer om ikke så alt for lenge.

Ellers kan du sikkert prøve å kontakte Harald direkte: http://www.uis.no/article.php?articleID=101970&categoryID=11198

Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte det beste?

Nei, det er vel ikke nødvendigvis slik. :)

Som standard blir alle masteroppgaver fra UiS med karakter C eller bedre lagt ut på UiS Brage.

http://student.uis.no/bibliotek/finn-faglitteratur/doktoravhandlinger-og-masteroppgaver/

Jeg kan ikke se at den aktuelle oppgaven er lagt ut, og det ser heller ikke ut til at andre oppgaver fra Byutvikling er lagt ut denne våren. Jeg antar de kommer om ikke så alt for lenge.

Ellers kan du sikkert prøve å kontakte Harald direkte: http://www.uis.no/article.php?articleID=101970&categoryID=11198

Fantastisk! Da blir det vel en ordning på det etter hvert. :)

Lenke til kommentar

Takk for interessant kommentarer til vår artikkel! Masteroppgavene ved UiS som oppnår karakterene A-C publiseres på Brage som det helt riktig ble nevnt som en kommentar til Moskus. Jeg har nå sjekket opp dette. Såsnart listen over alle karakterer ved Master er klar publiseres den av Biblioteket på UiS. Instituttet vårt har nå levert den endelige karakterlisten og oppgaven er derved offentlig nokså snart, kanskej før helgen, hvis ikke tidlig i neste uke.

Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte det beste?

Nei, det er vel ikke nødvendigvis slik. :)

Fantastisk! Da blir det vel en ordning på det etter hvert. :)

Se mitt svar nedenfor. Oppgaven publiseres på Brage i disse dager.

Lenke til kommentar

Takk for interessant artikkel. Fint at du også tok med helseaspektet. All den trådløse elektronikken med tilhørende radiofrekvent stråling er ikke noe vår "analoge" kropp liker. Derfor bør mest mulig av "smarte" ting (som slett ikke er smart, som du påpeker) kables. Det er også verdt å tenke på alt som kan gå galt med kompliserte installasjoner, og som man ikke forstår selv eller klare fikse selv. Det er uendelig mange muligheter for problemer man kan installere. Eller la være. Det enkleste er ofte det beste?

Min kropp liker det veldig godt, den bader i stråling dagen lang, og det gjør din og selv om du ikke har smarthus med trådløs protokoll... 

Lenke til kommentar

Min kropp liker det veldig godt, den bader i stråling dagen lang, og det gjør din og selv om du ikke har smarthus med trådløs protokoll... 

Jeg tviler på at din kropp liker det, men jeg tviler ikke på det du sier, at du ikke merker noe.  Man merker ikke alltid noe før man blir syk?  Men noen merker det veldig godt.  Hodepine og søvnvansker er vanlige start-symptomer.  Det er ganske så enkelt å verifisere med å skru av og på og teste.  Jeg er fullstendig klar over at det er mye stråling "overalt", men jeg er også klar over at det er stooore forskjeller.  Her på mitt hjemmekontor, med alt kablet, og uten sterke utvendige kilder (mobilmaster, høyspentledninger etc), er det så godt som "null" stråling. Jeg jobber fulltid og er helt frisk.  Etter 33 år som eloverfølsom, tør jeg påstå at jeg kan litt om det.  Men - jeg vet ikke om alle får plager av det?  Og det påstår jeg heller ikke.  Men når mange BLIR syke, er det grunn nok til å være litt føre-var?

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at din kropp liker det, men jeg tviler ikke på det du sier, at du ikke merker noe.  Man merker ikke alltid noe før man blir syk?  Men noen merker det veldig godt.  Hodepine og søvnvansker er vanlige start-symptomer.  Det er ganske så enkelt å verifisere med å skru av og på og teste.  Jeg er fullstendig klar over at det er mye stråling "overalt", men jeg er også klar over at det er stooore forskjeller.  Her på mitt hjemmekontor, med alt kablet, og uten sterke utvendige kilder (mobilmaster, høyspentledninger etc), er det så godt som "null" stråling. Jeg jobber fulltid og er helt frisk.  Etter 33 år som eloverfølsom, tør jeg påstå at jeg kan litt om det.  Men - jeg vet ikke om alle får plager av det?  Og det påstår jeg heller ikke.  Men når mange BLIR syke, er det grunn nok til å være litt føre-var?

Jeg følger nok Moskus sitt tips og avslutter her, lykke til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...