Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vi lever utrygt (pga boretteslagets sommel)

kom_igjen

Anbefalte innlegg

Lang historie kort:

Min venninne og jeg kjøpte en leilighet for om lag ett år siden. Tidligere eier ble kastet ut av leiligheten, men ikke før politiet brøt opp døra. Etter det (i desember 2015) ble nøkkelsylinderen erstattet med en BLU-nøkkelsylinder. For de uinnvidde er dette en universalnøkkel som mange håndverkere bruker. Vi flyttet da inn 10 måneder etter tidligere eier var kastet ut. Borettslaget skiftet ikke den ødelagte døra før ca januar i år, men sylinderen ble stående. En venn av meg som er elektriker åpnet feks vår dør med sin nøkkel. En annen gang vi hadde glemt nøkkelen gikk vi over gata til nærmeste elektriker og ba om å få låne deres nøkkel for å kunne låse oss inn i vår leilighet.

Ny sylinder ble bestilt i november 2016 etter purring fra oss. Den skulle komme i januar i år, men etter mye purring fikk vi altså ikke ny sylinder. I april ble det valgt et nytt styret, og vi sa fra om sylinderen. Det er nå snart 2 år siden døren ble brutt opp, og borettslaget har enda ikke byttet sylinderen. Det virker som prosessen på nytt er i gang, men de som skal ordne nøkkelen for oss vil bare gi oss en ny nøkkel, og ikke bytte sylinder. Vi betaler nå 400 kroner i måneden (ca) for sector alarm, da vi vet at noen når som helst kan låse seg inn i leiligheten med en BLU - nøkkel.

Vi lurer på om dette er noe vi kan gå videre? Kan vi anmelde borettslaget for å ha satt oss i fare, og kan vi kreve at de dekker utgiftene våre til sector alarm? Eventuelt er det noe annet vi kan gjøre?

Venninnen min har i tillegg c-ptsd, og det hjelper ikke akkurat angsten hennes å bo i en leilighet der hvem som helst bare kan valse inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at vedlikehold av ytterdører er et andelseieransvar etter burettslagslova § 5-12, mens utskifting av ytterdører er et borettslagsansvar etter § 5-17.

Du skriver ikke noe om hvordan boligen rent fysisk er organisert (blokk med fellesinngang, rekkehus med separate innganger, hva slags nøkler passer hvor). I utgangspunktet omfatter plikten til å skifte ødelagt ytterdør også lås og låssylinder. Jeg er usikker på om denne plikten kan anses oppfylt hvis det er skiftet til en lås som er uegnet for formålet sitt.

Spørsmålet er strengt tatt hvem som må legge ut - uansett hvem som legger ut vil man kunne kreve kostnadene dekket av tidligere eier, vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager TS, men det virker som om dere har foresaket mye mer bryderi enn hva det trenger å være. Jeg sitter selv i et styre i sameie, og vi ville nok bare bestilt ny sylinder og byttet denne for eier i en slik situasjon, men dere burde bare byttet denne selv siden det har tatt så lang tid. At styret ikke er velldrevet er en annen sak, men hvorfor betale 400 kroner i mnd for Sector Alarm når dere fint kan bytte sylinder for 2 månedspriser..? 

Uansett, gjør som flere her sier, å bytt sylinder selv. Det er veldig enkelt, og det ligger flere videoer på youtube som viser hvordan denne byttes.

Har selv byttet sylinder, det er enkelt, billig og fort gjort. Tiden og pengene brukt på sector alarm og meldinger frem og tilbake til styret har kostet dere mer enn tiden og prisen for en ny sylinder.

Kjøp ny sylinder, send regning til styret, og håp på at de betaler det for dere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...