dredg Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Hva leste jeg nå? Nå kan ikke jeg svare for hva du har lest, men referer du til innlegget over ditt så leste jeg følgende. Ett svært reflektert og nyansert kritisk søkelys rettet mot Apples siste flaggskip. Her er det tydelig at forfatteren har lagt ned omfattende arbeid ikke bare i research men også i spissformuleringens intrikate kunst. Jeg vil uten tvil kunne si at dette vil få mange til å tenke seg om en gang eller to når de vurderer kjøp av iPhone X. /i 4 Lenke til kommentar
3K9RKGG6 Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har aldri hatt iPhone før, så kjenner ikke til historikken og "oppgraderingene" til disse. Men, noen mulighet for at det kommer en ny versjon av denne med 512GB? Altså, noe høyere enn 256? Takk Nei. Om det kommer en modell med 512 GB, vil det skje i neste års modell. Lenke til kommentar
GadgetBoy Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 "Uten skjermramme nederst er uansett dette hakket kvassere enn både Samsungs og Xiaomis nyeste modeller, som begge legger av enten en bit både oppe og nede, eller fulle skjermbredden nede til kamera og sensorer." Faktisk har Galaxy S8 mindre skjermrammer en iPhone X, det Galaxy S8 har oppe og nede tar iPhone X igjen totalt med rammene rundt hele skjermen. Det største problemet med iPhone X er nå likevell denne lommen de har pakket mikrofon og kamera i på framsiden, det ser stygt ut og er særdeles upraktisk. Jeg er også spent på batteritiden på denne da det er første iPhone med skikkelig skjerm og ordentlig oppløsning, likevell har de utstyrt den med et mikrobatteri mens man vet at ordinære iPhones har en helt horribel brukstid. Uansett, dette er den første spennende iPhonen siden første iPhone, men får ikke lyst på den slik jeg fikk på den første (tok meg tom. bryet med å importere den gjennom Storbritania)... den er bare litt meehh... Lenke til kommentar
GadgetBoy Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Som samsung eier så er den telefonen utrolig sexy, de klarer å få en bedre utnyttelse av skjermen enn samsung har klart. Det var på høy tid at apple lanserte en telefon som kan konkurere med samsung. Prisen var rikitgnok hensides dyrt Det er jo akkurat det de ikke klarer...iPhone X har "enorme rammer" på sidene av skjermen, oppløsningen er lavere og de har den helt idiotiske lommen øverst. Designmessig er lommen en katastrofe og noe Steve Jobs aldri ville godkjent. Lenke til kommentar
GadgetBoy Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Endelig et friskt pust fra apple. Men til den prisen hadde de hatt råd til å levere telefonen med en hodetelefonutgang. Tror ikke prisen skremmer de som kjøper alt apple.Trenger jo ikke hodetelefonutgang når man har Apple AirPods Noen setter pris på lydkvaliteten også, skal man ha best mulig lyd er det bare å glemme bluetooth, selv de dyreste og beste bluetooth hodetelefonene har hørbart mye dårligere lyd sammenlignet med gode hodetelefoner med jack. Skal man nå absolutt ha bluetooth hodetelefoner vil jeg sterk fraråde airpods da disse ikke er særlig god på noen måte. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Som samsung eier så er den telefonen utrolig sexy, de klarer å få en bedre utnyttelse av skjermen enn samsung har klart. Det var på høy tid at apple lanserte en telefon som kan konkurere med samsung. Prisen var rikitgnok hensides dyrt Det er jo akkurat det de ikke klarer...iPhone X har "enorme rammer" på sidene av skjermen, oppløsningen er lavere og de har den helt idiotiske lommen øverst. Designmessig er lommen en katastrofe og noe Steve Jobs aldri ville godkjent. Lommen ser ganske mongo ut, det er jeg helt enig i. Men samtidig er jeg litt glad for at det fortsatt er litt rammer rundt mtp. noe bedre beskyttelse om uhellet skulle være ute. Samt at "uheldige" trykk langs kanten forekommer sjeldnere, regner med dette er kraftig forbedret på S8 da. For på S7 var det ikke godt nok. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Bikker 10000 og fremdeles ikke støtte for minnekort. Sært.Hvorfor overrasker dette folk hvert bidige år? Jeg priser meg lykkelig over rask intern lagring uansett. Å surre med minnekort og dårlig OS integrering har jeg fått nok av på andre telefoner. Jeg setter stort sett pris på muligheten til minnekort i de fleste Android-telefoner, men det er et stort men her. Jeg har nesten mistet data på grunn av minnekort som tar kvelden (men hadde flaks fordi kortet var ganske nytt og jeg hadde kopi/backup av det meste), og da i forbindelse med at det er formatert som utvidet lagring, eller kryptert. Minnekort i telefonen kan være ren gambling. Så det er kjekt å ha hvis man er villig til å ta risikoen. Jeg er villig fordi jeg sørger for at absolutt alt på minnekortet kopieres til et annet sted i tillegg (cloud-backup). Lenke til kommentar
C64C Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Tullete overskrift.................. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 hekemo: Absolutt ert gyldig poeng og preferanse det. Jeg har opplevd det samme på en Samsung telefon, og det var egentlig dråpen for min del. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Jeg tror man kan si med veldig stor sikkerhet at iPhone aldri vil få noen form for minnekortstøtte. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Jeg tror man kan si med veldig stor sikkerhet at iPhone aldri vil få noen form for minnekortstøtte.Det er fordi Apple ikke stoler på at kundene deres er i stand til å skjønne forskjellene på minnekort... 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Det følger med 5GB icloud. For 10 kr mnd får man 50GB Hva skal man med minnekort (ja jeg har hatt det før og benyttet det - når telefonene hadde "for" lite internminne og internett/cloud ikke var som nå). Dessuten koster skikkelige PRO med høy UHS class minnekort i store størrelser (128/256/500 GB ) også "endel". Men man har selfølgelig friheten til å velge kjipere kort. Endret 21. oktober 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Jeg tror man kan si med veldig stor sikkerhet at iPhone aldri vil få noen form for minnekortstøtte.Det er fordi Apple ikke stoler på at kundene deres er i stand til å skjønne forskjellene på minnekort...Tror nok heller det er litt fordi det gir en litt dårligere brukeropplevelse for dem som ikke trenger det, men mest på grunn av at Apple tjener masse penger på å la være. Hadde det vært et stort nok minus for brukerne til at de hadde kjøpt noe annet enn iPhone hadde det nok kommet kjapt. (Selv er jeg glad de dropper det, både som utvikler og bruker) Endret 21. oktober 2017 av _dundun_ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Jeg tror man kan si med veldig stor sikkerhet at iPhone aldri vil få noen form for minnekortstøtte.Det er fordi Apple ikke stoler på at kundene deres er i stand til å skjønne forskjellene på minnekort... Tror nok heller det er litt fordi det gir en litt dårligere brukeropplevelse for dem som ikke trenger det, men mest på grunn av at Apple tjener masse penger på å la være. Hadde det vært et stort nok minus for brukerne til at de hadde kjøpt noe annet enn iPhone hadde det nok kommet kjapt. (Selv er jeg glad de dropper det, både som utvikler og bruker) På hvilken måte gir det en dårligere brukeropplevelse for de som ikke trenger det? Da kan man bare la være å bruke det... Det er ingen som klager på at en bil har hengerfeste, på samme måte som at det er ingen som klager på at smarttelefoner har kamera. Den eneste gyldige forklaringen her er at Apple er glad i penger, og at kundene deres syns de resterende fordelene veier opp for ulempene. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Apple vil nok ha mer penger, og en grunn til at de ikke har minnekort er nok definitivt det. Men minnekort gjør ting vanskeligere, dårligere, har flere farer osv. Så det er reelt gode grunner for å nekte forbrukere minnekort. Samsung bruker jo ikke Androids funksjon for å sette sammen minnekort og internt nettopp pga det vil gi deg dårlig ytelse og høy risiko for datatap. Jeg mener hvor mange setter sammen SSDen sin med HDDen til en felles disk? Du lagrer jo ting selektivt på SSD og HDD. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Apple vil nok ha mer penger, og en grunn til at de ikke har minnekort er nok definitivt det. Men minnekort gjør ting vanskeligere, dårligere, har flere farer osv. Så det er reelt gode grunner for å nekte forbrukere minnekort. Samsung bruker jo ikke Androids funksjon for å sette sammen minnekort og internt nettopp pga det vil gi deg dårlig ytelse og høy risiko for datatap. Jeg mener hvor mange setter sammen SSDen sin med HDDen til en felles disk? Du lagrer jo ting selektivt på SSD og HDD. Alt det du skriver her koker ned til at Apple beskytter brukerne sine fra seg selv. En ting jeg ikke skjønner er hvor datatap kommer inn i bildet, jeg har aldri hørt om eller opplevd at et SD-kort har dødd. er det vanlig at slikt skjer? Angående å kombinere lagring i Android, jeg skjønner ikke hvorfor det kommer inn i bildet. Jeg bruker personlig SD-kortet til å lagre bilder og spotify-cache, uten at jeg sier at det er en regel for alle. Igjen: hva er den faktiske ulempen med å ha mulighet for SD-kort i en telefon, gi et konkret eksempel Endret 21. oktober 2017 av N o r e n g Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Alt det du skriver her koker ned til at Apple beskytter brukerne sine fra seg selv. En ting jeg ikke skjønner er hvor datatap kommer inn i bildet, jeg har aldri hørt om eller opplevd at et SD-kort har dødd. Angående å kombinere lagring i Android, jeg skjønner ikke hvorfor det kommer inn i bildet. Jeg bruker personlig SD-kortet til å lagre bilder og spotify-cache, og jeg tror de fleste gjør det slik i dag med telefoner som har 30+ GB med lagring. Er det nødvendigvis galt å beskytte brukerne fra seg selv, når nesten alle brukere ikke vet om alle forskjellene på minnekort, og internt? Minnekort kan dø, spesielt veldig billige. Det kan og skje at det er brudd i kontakt eller lignende når data overføres, som gjør at du ender opp med korrupte filer. Som igjen gir feil. Kombinert lagring er jo å sette opp internt og minnekort til å se ut som en lagringsenhet. Da kan du ikke styre hva du skal ha hvor. Altså måten du gjør det på er jo den riktige måten å gjøre det på og er egentlig veldig uproblematisk. Det er mer om folk gjør det på andre måter at det blir problemer. Folk vil kunne putte apps på minnekort. Så synes de det er komplisert med to steder å lagre og vil ha et. Og da får du lett virkelig mye problemer. Bare så det er sagt så har jeg selv minnekort i telefonen min. Kun 2GB da, så bruker det egentlig ikke så mye. Mine 32 GB internt er nok for meg så. Men brukte det mer i den gamle telefonen min. Hadde noen sanger på den. Merket at kontakten begynte å svikte. altså minnekortleseren begynte å bli ødelagt pga fall. Til slutt så ble nesten alle filene på kortet korrupte pga delvis datatap. Største grunnen til at jeg ikke bryr meg om ingen minnekortstøtte er at jeg ikke har mye data lagret på mobilen, så jeg trenger det egentlig ikke. Men uansett ville bare påpeke at det finnes legitime grunner for både minnekortstøtte og ingen minnekortstøtte. Hvor mye den grunnen teller i forhold til at selskapet bare vil selge dyrere lagring for å tjene mer penger er en annen diskusjon derimot. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Apple vil nok ha mer penger, og en grunn til at de ikke har minnekort er nok definitivt det. Men minnekort gjør ting vanskeligere, dårligere, har flere farer osv. Så det er reelt gode grunner for å nekte forbrukere minnekort. Samsung bruker jo ikke Androids funksjon for å sette sammen minnekort og internt nettopp pga det vil gi deg dårlig ytelse og høy risiko for datatap. Jeg mener hvor mange setter sammen SSDen sin med HDDen til en felles disk? Du lagrer jo ting selektivt på SSD og HDD. Alt det du skriver her koker ned til at Apple beskytter brukerne sine fra seg selv. En ting jeg ikke skjønner er hvor datatap kommer inn i bildet, jeg har aldri hørt om eller opplevd at et SD-kort har dødd. er det vanlig at slikt skjer? Angående å kombinere lagring i Android, jeg skjønner ikke hvorfor det kommer inn i bildet. Jeg bruker personlig SD-kortet til å lagre bilder og spotify-cache, uten at jeg sier at det er en regel for alle. Igjen: hva er den faktiske ulempen med å ha mulighet for SD-kort i en telefon, gi et konkret eksempel Det finnes mange dårlige minnekort med lave hastigheter som ville påvirket ytelsen og opplevelsen på en iPhone. Jeg husker jeg hadde minnekort på flere av mine android telefoner, og det er utrolig deilig nå å ha en telefon uten dette - det var også alltid noe knot med det ene eller andre. Det er helt riktig at Apple beskytter brukerne fra seg selv, gir du valget til "Ola nordmann" om å kjøpe et billig (aka dårlig) minnekort så gjør han det, og derav kommer den dårlige opplevelsen etterpå. En av grunnene til at Apple er verdens største selskap, er nettopp fordi de i stor grad eliminerer mulighetene for brukere til å gjøre dårlig valg - slik at opplevelsen alltid blir bra. Endret 21. oktober 2017 av MrL 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Igjen: hva er den faktiske ulempen med å ha mulighet for SD-kort i en telefon, gi et konkret eksempel Om det skal brukes fornuftig må det enten være tilgjengelig for applikasjoner, eller så må det være integrert med resten av lagringen i en slags Raid-løsning. Raid-løsningen er så elendig at det ikke er noe vits å argumentere mot engang, men ser at andre i tråden har dekka det godt. Det er rett og slett en katastrofal idé. Når det kommer til den andre varianten, der apper kan velge lagring innfører det et nytt lag av kompleksitet for brukeren (må velge lagringssted). All kompleksitet er en ulempe. I tillegg gjør det at full kryptert sandboxing av innhold fra apper blir vanskeligere og utviklere kan ikke lenger stole på at data appen har lagret ikke plutselig endrer seg pga eksterne faktorer. Det gjør også full backup vanskeligere (noe vi allerede ser, Android har en langt svakere backupløsning enn iOs, nettopp fordi appen har større mulighet til å benytte filsystemet). Alt som skaper kompleksitet for utviklere fører til dårligere programvare for brukerne, da mengden tid og ressurser er begrenset. Sånn, det var noen av de konkrete ulempene ved minnekort. Kan jo også ta med at de er en størrelsesorden tregere enn skikkelig lagring, at de er langt mindre solide, etc. etc. etc. Men det er ulemper som bare gjelder om an velger å bruke dem. Ulempene jeg nevner i første paragraf gjelder for alle, også de som ikke velger å ha minnekort i telefonen. Det holder at telefonen støtter det. Derfor er jeg glad iOs ikke har noen form for minnekortstøtte (utover import fra kamera). 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 (endret) Jeg tror man kan si med veldig stor sikkerhet at iPhone aldri vil få noen form for minnekortstøtte.Det er fordi Apple ikke stoler på at kundene deres er i stand til å skjønne forskjellene på minnekort... Hva mener du? Hva slags forskjell? Jeg leste tester og kjøpte det som skulle være tipp topp kvalitet, men likevel døde minnekortet og alle dataene ble utilgjengelige fordi jeg den ene gangen valgte å formatere som utvidet minne, og den andre gangen å kryptere det. Nå har jeg det kryptert på Samsung-telefonen min, men jeg stoler ikke ett sekund på at det vil overleve de neste 60 minuttene, så jeg kopierer religiøst til online-backup hele tiden. Den eneste gyldige forklaringen her er at Apple er glad i penger, og at kundene deres syns de resterende fordelene veier opp for ulempene. Se over. En gyldig forklaring er at minnekort kan ta kvelden når som helst. Og jeg setter pris på at jeg har muligheten til å ta denne risikoen på Android, men skjønner godt at Apple ikke gidder denne hodepinen på sine telefoner. Endret 21. oktober 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå