Gå til innhold

Her er nye iPhone X


Anbefalte innlegg

Ulempen med VR er at du må ha ekstra utstyr i form av Samsung Gear VR eller Google Cardboard, det er ikke noe en har med seg overalt, og iallfall ikke like ofte som en har med seg telefonen.

 

Til utvida virkelighet trenger du kun telefonen din, og det gjør det mye mer tilgjengelig for Folk Flest®

 

Dessuten vil jeg nå påstå at foreløpig gjør VR seg bedre tilkoblet en PC med full ytelse.

Vel, du måtte åpenbart ha et firkantet bord i riktig størrelse til å spille på......

 

 

Ingen sa hverken VR eller AR er supernyttig på mobil, men du får nå hvertfall gjort mer med VR. I Oslo har dem et sted med stoler og GearVR sett på kinoen. Spill vil alltid være dårlig, men du kan bruke det itl å vise video. Se på Google maps, eller 360 funksjon i YouTube osv. Samsung har og pleid å gitt GearVr gratis i begynnelsen (siden ingen ville prøvd det ellers :p). 

 

Mye du kan gjøre tilgjengelig for folk flest på en mobil. En vanskeligere ting er å lage noe de faktisk vil bruke. Jeg har spilt AR spill akkurat som iPhone demoen på PS Vita. Det er kult i maks 5 minutter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Du har aldri kun et program på telefonen din. Du har rimelig mange. 

 

Du antar og i dette at du har en ekstrem single-core last som gjør at ting går saktere pga lav single-core ytelse. Men som jeg sier så går nettlesing på OnePlus raskere enn Apple selv om Apple har bedre singel core ytelse, bedre resultat fra browser benchmarks, og SW optimalisert for deres CPU. 

 

Teorien din er svært avgrenset, og kan ikke overføres til noe virkelige scenarioer. Så hva vil du egentlig frem til? Jeg er helt enig i at teorien din stemmer, men det har løsninger. Vanligvis trenger du ikke. For selv om du har noe som trenger tid på en kjerne, så får du gjort det, og i tide.

Påstanden min er rimelig avgrenset, jeg er helt enig i det :) Men la oss ta et "konkret" eksempel. Du har et bildebehandlingsprogram på telefonen din (eg. Lightroom), og for en av filterene til Lightroom må du sortere pixelintesitetene i bildet (fordi "reasons") basert på en "komplisert" sammenlikningsprosedyre. Sortering lar seg parallelisere, men ikke uten en ekstra kostnad.

 

Hvis jeg nå aktivere dette filteret, må jeg vente til sorteringen er ferdig. På en CPU med rask singlekjerneytelse (men med flere kjerner for bakgrunnsprosesser og liknende) kan dette gjøres enten raskere eller mer energieffektivt enn på en multikjerne-CPU som har samme multikjerneytelse, men lavere singlekjerneytelse. (Med litt forbehold om nøyaktig ytelseskarakteristikker).

 

Så i akkurat dette konkrete tilfellet vil jeg måtte vente kortere eller bruke mindre batteri med en A10 enn en Snapdragon 835 (Med et stooooort forbehold om at ytelsesgevinsten på en A10 treffer inn akkurat her). Igjen, ganske isolert tilfelle, men jeg påstår ikke at det gjelder overalt. Det er ikke en påstand om generell systemytelse eller noe i denn duren, bare at for et par utvalgt knippe oppgaver vil høy singelcoreytelse ha en stor forskjell. Det er kanskje i realiteten snakk om å vente 5 sekunder istedenfor 10 sekunder, men det er små ting som dette som kan gi utslag for noen.

 

Nå er det et kanskje mye viktigere poeng her, og det er er at det kan være veldig, veldig vanskelig å utnytte seg av den ekstra singlecoreytelsen som en A10/A11 byr på, og det er ikke opplagt at alle algoritmer kan dra nytte av den ekstra hastigheten. Det er tross alt noe vi er godt kjent med fra x86-verden.

 

 

Som jeg tidligere har sagt, skal du virkelig ha ytelse, så må du parallellisere. Jeg bryr meg ikke hva du sier om vanskelig bla bla, du har bare ikke noe valg. Holder du ikke selv på med blant annet Nvidia GPUer? Jeg mener se på HPC, det hjelper ikke å snakke om 1 kjerneytelse der. Singel core er ofret for multicore på Intels high-end CPUer. For multicore er eneste veien.

Jo, jeg jobber blandt annet med å kjøre numeriske algoritmer på Nvidia-GPUer, og jeg er helt enig i at parallelisering er nødvendig, jeg sier bare (og jeg snakker fra personlig erfaring) at parallelisering av algoritmer har en kostnad assosiert til seg.

 

Det er dog viktig å huske at alternativene i mobiltelefonverden er ikke "topp singlecoreytelse sammen med ræva multicoreytelse" mot "ræva singlecoreytelse mot topp multicoreytelse". Singlecoreytelsen til en A10 er omtrent 65% raskere enn en singlecoreytelsen til en Note 8 i Geekbench, mens multicoreytelsen til en Note 8 kun er 21% rakere enn multicoreytelsen til en A10.

 

Hvis man ignorerer forskjeller i OSet for øyeblikket, har nok en Note 8 ytelsesfordeler en A10 ikke har, men det er ikke så opplagt at 20% bedre multicoreytelse veier opp for forskjeller i enkeltkjerneytelse, iallfall ikke for alle arbeidsflyter. Som jeg har nevnt et par ganger nå, måler ikke geekbench alt, og det er nok kun i et fåtall av applikasjoner at du faktisk klarer å måle en så stor singlekjerneforskjell, så den reelle forskjellen kan være mindre, og da kan det være at Note 8 vinner igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Ulempen med VR er at du må ha ekstra utstyr i form av Samsung Gear VR eller Google Cardboard, det er ikke noe en har med seg overalt, og iallfall ikke like ofte som en har med seg telefonen.

 

Til utvida virkelighet trenger du kun telefonen din, og det gjør det mye mer tilgjengelig for Folk Flest®

 

Dessuten vil jeg nå påstå at foreløpig gjør VR seg bedre tilkoblet en PC med full ytelse.

Vel, du måtte åpenbart ha et firkantet bord i riktig størrelse til å spille på......

 

 

Ingen sa hverken VR eller AR er supernyttig på mobil, men du får nå hvertfall gjort mer med VR. I Oslo har dem et sted med stoler og GearVR sett på kinoen. Spill vil alltid være dårlig, men du kan bruke det itl å vise video. Se på Google maps, eller 360 funksjon i YouTube osv. Samsung har og pleid å gitt GearVr gratis i begynnelsen (siden ingen ville prøvd det ellers :p). 

 

Mye du kan gjøre tilgjengelig for folk flest på en mobil. En vanskeligere ting er å lage noe de faktisk vil bruke. Jeg har spilt AR spill akkurat som iPhone demoen på PS Vita. Det er kult i maks 5 minutter.

 

Vi får se hva som skjer. Apple har jo satset på ting som har mislykket før også, men jeg tror hvis AR har en mulighet til å lykkes, så er det nå med dette stuntet fra Apple. Pokemon Go har vel allerede vist hvor populært AR kan være for spill, og jeg tror det finnes et uutnyttet potensiale her (ja, jeg er enig i at Pokemon Go ikke kun var populært på grunn av AR).

 

Dessuten finnes det en del nytteprogrammer som nå bruker AR, for eksempel PeakFinder (få navn på fjelltopper rundt deg), og som sikkert kan bli forbedret. Og jeg er ingen fan av Snapchat, men jeg tror ikke vi her inne skal undervurdere hvor populær hundefilteret var, og snapchat vil sikkert kunne gjøre betydelig mer med bedre CPU og eget AR-API.

 

Man skal vel heller ikke undervurdere hva kreativiteten kan gjøre nå som folk har fått dette verktøyet i hånda, så kanskje vi ser noen "killer apps" komme fra tredjepartsleverandører. Uansett har jeg ikke akkurat sett noen store killer app for VR på mobil for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Ikea lanserer veldig snart en app som lar deg møblere i AR før du kjøper.

Jippi. Reklame i AR. Kan det bli bedre...

 

Nå var jo kjøkkenplanleggeren til ikea ganske populær. Det er ikke nødvendigvis kun snakk om reklame, men å hjelpe folk innrede boligen sin. Kan jo være at man etterhvert også får en butikknøytral versjon, altså noe ala google SketchUp.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

 

Ikea lanserer veldig snart en app som lar deg møblere i AR før du kjøper.

Jippi. Reklame i AR. Kan det bli bedre...

 

Nå var jo kjøkkenplanleggeren til ikea ganske populær. Det er ikke nødvendigvis kun snakk om reklame, men å hjelpe folk innrede boligen sin. Kan jo være at man etterhvert også får en butikknøytral versjon, altså noe ala google SketchUp.

Ja jeg skjønner at middelaldrende damer som skal realisere seg selv ved å piske den stakkars mannen til å pusse opp kjøkkenet for 2. gang siden de flyttet inn, vil elske denne appen. Jeg, derimot, kommer til å sky den som pesten, slik jeg gjør med stort sett all reklame. Det er vel ingen menn som frivillig setter sine føtter i en IKEA butikk?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja jeg skjønner at middelaldrende damer som skal realisere seg selv ved å piske den stakkars mannen til å pusse opp kjøkkenet for 2. gang siden de flyttet inn, vil elske denne appen. Jeg, derimot, kommer til å sky den som pesten, slik jeg gjør med stort sett all reklame. Det er vel ingen menn som frivillig setter sine føtter i en IKEA butikk?

Unnskyld meg, men det får da være måte på unøyaktige kjønnskarakteristikker. Jeg er nå mandig nok til å gå frivillig i en ikeabutikk. Jeg ser faktiske nytten av å visualisere hvordan møbler blir seende ut i stua før jeg kjøper dem.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Ja jeg skjønner at middelaldrende damer som skal realisere seg selv ved å piske den stakkars mannen til å pusse opp kjøkkenet for 2. gang siden de flyttet inn, vil elske denne appen. Jeg, derimot, kommer til å sky den som pesten, slik jeg gjør med stort sett all reklame. Det er vel ingen menn som frivillig setter sine føtter i en IKEA butikk?

Unnskyld meg, men det får da være måte på unøyaktige kjønnskarakteristikker. Jeg er nå mandig nok til å gå frivillig i en ikeabutikk. Jeg ser faktiske nytten av å visualisere hvordan møbler blir seende ut i stua før jeg kjøper dem.
Ingen regel uten unntak. ?
Lenke til kommentar

Men @PingEnt, hvis du ser hva jeg skriver så ser du at jeg er helt enig i at singelcore betyr mer enn multicore.

 

Jeg skrev ved en tidligere anledning at Apple har betydelig høyere single-core, men det betyr ikke betydelig bedre ytelse, fordi multicore faller bak konkurrentene. Det er derimot ikke irrelevant, som gjør at de ofte i praksis havner rimelig likt. Det var det jeg skrev. Så jeg er ikke uenig med deg der. 

 

Jeg ser bare ikke den store fikseringen på teoretiske single-core oppgaver. Det som er relevant er jo hvordan den utfører oppgaver i praksis. Derfor alle GPUer kjører spill for å teste ytelse (konsumer da, ikke for bedrift). Hva de får i 3DMark er irrelevant. 

 

 

Mer generelt:

Og bare fordi Apple sier noe er det ikke sant. Hvem har noengang sagt at AR er så begrenset av ytelse? Hva kan du gjøre mer med den nye CPUen? Når ble Snapchat CPU intensiv? Hvordan vet folk at scanning av bildet skjer i CPU og ikke i liksom Image Signal Prossesoren? Så er det da takket være at A11 er så god i Geekbench? Ikke i det hele tatt. Ingen måler ISP ytelse. Bare fordi Apple kommer med mase høye og kule tall om noe trenger det ikke å være utrolig....

 

 

Ellers, kule menn i 2017 går i IKEA butikk og ser på møbler. Menn som tror de er kule mener at det er teit. Menn som er mer opptatt av å være "mandig" enn noe annet egentlig. Samme gruppe som f.eks "kan gjøre alt selv" selv om de ofte ikke kan, og resultatet blir både dårligere og dyrere. Men Ikea der skal man ikke dra å se på møbler nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men @PingEnt, hvis du ser hva jeg skriver så ser du at jeg er helt enig i at singelcore betyr mer enn multicore.

 

Jeg skrev ved en tidligere anledning at Apple har betydelig høyere single-core, men det betyr ikke betydelig bedre ytelse, fordi multicore faller bak konkurrentene. Det er derimot ikke irrelevant, som gjør at de ofte i praksis havner rimelig likt. Det var det jeg skrev. Så jeg er ikke uenig med deg der. 

 

Jeg ser bare ikke den store fikseringen på teoretiske single-core oppgaver. Det som er relevant er jo hvordan den utfører oppgaver i praksis. Derfor alle GPUer kjører spill for å teste ytelse (konsumer da, ikke for bedrift). Hva de får i 3DMark er irrelevant.

Da er vi egentlig ganske enige :)

 

Mer generelt:

Og bare fordi Apple sier noe er det ikke sant. Hvem har noengang sagt at AR er så begrenset av ytelse? Hva kan du gjøre mer med den nye CPUen? Når ble Snapchat CPU intensiv? Hvordan vet folk at scanning av bildet skjer i CPU og ikke i liksom Image Signal Prossesoren? Så er det da takket være at A11 er så god i Geekbench? Ikke i det hele tatt. Ingen måler ISP ytelse. Bare fordi Apple kommer med mase høye og kule tall om noe trenger det ikke å være utrolig....

AR kan bety veldig mye, på samme måte som VR. Hvis du bare vil sette på en hundemaske, har snapchat vist at betydelig svakere CPU-er kan gjøre oppgaven. Vil du se Pokemons på Youngstorget kan det også gjøres billigere. Nå er det vel mer snakk om å gjøre tyngre oppgaver som krever mer CPU/GPU-kraft, eller kanskje gjøre kvaliteten eller grafikken bedre på det som allerede er der. Spill-eksempelet krever vel mye GPU-kraft for å vise så god grafikk. A11 er ikke alfa og omega for AR, men det hjelper.

 

Dessuten er det vel hovedsakelig alle nye sensorene, samt det lett tilgjengelige API-et, som virkelig er det nye.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke at man skal tro for mye på en link fra Nvidia, men her har du et eksempel på at AR krever GPU-kraft for utregninger :)

 

NVIDIA: What role does GPU computing play in your work?

Néstor: VSF utilizes three Kinect sensors: two for tracking and one for the user interface. We need to process all that data at 30 frames per second (fps). Initially we tried to use only the CPU but it was not enough to get real-time performance. Now we are able to achieve our goal by running image filters and computer geometry algorithms on the GPU.

NVIDIA: In what ways do you leverage CUDA?

Néstor: Our approach is to try to use all the CUDA processors most of the time. For the images, we divide the image into smaller portions and divide them among the available processors. For the voxel algorithms we use a similar approach.

Med andre ord finnes det AR-oppgaver som er begrenset av regneytelsen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

For tyngre oppgaver er ofte gjennomsnittet viktigere enn toppmodellen. Spill lages ikke for å kjøres på 1080 Ti. De vil jo at folk med mid-range kort skal kunne spille spillet og, ellers vil nesten ingen kjøpe det. Lite vits med AR greier om det er veldig få som kan laste ned appen. 

 

Så hvis AR skal ha stor utbredelse må det fungere på eksisterende, svakere modeller også. Så jeg ser ikke helt hvor den ekstra ytelsen spesielt for iPhone 8/X skal gjøre en forskjell. De andre tingene som de nevner som hovedsaklige derimot hjelper helt klart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå har Apple tidligere også lansert spill med nye iPhone/iPad som kun fungerte til nyeste utgaven på grunn av ytelsen (husker dette kjedelig fektespillet som kun fungerte på iPad 2 for eksempel), så skal ikke se bort ifra at dette også skjer med AR.

Lenke til kommentar

Interessant artikkel fordi den inneholder så mange feil?

 

Foundry-greiene er jo helt latterlig. Apple har ikke klart å få inn massevis av transistorer. Noen andre har gjort, og Apple har kjøpt det. Han skriver jo og som om TSCM kommer til Apple med 10 transistorer i en eske, Apple sier nei, vi vil ha sånn og sånn, og så lager TSCM det for dem. Det finnes bare en type 10 nm FinFET transistor. Apple får den TSCM har, de velger ikke, aldri. Og TSCM lager den, og så lager de verktøy slik at Apple kan overføre designet sitt til transistorer på det formatet TSCM trenger for å lage de fysiske brikkene. Ja, det er forresten ingen hemmelighet det er TSCM, Apple kan bare lovlig ikke si det.

 

Jeg tror og alle forstod at Apple viste frem deler av en SoC, jeg mener bildene er utrolig åpenbare. Det er ganske rett frem bilder.... Og han er overrasket over at Apple får plass til så mye i en SoC? Vet han engang hva SoC står for? Hva tror han System betyr? Nvidia har "kun" GPU men opp til 6x større enn Apples SoC. Det er utrolig mye mer imponerende, men igjen er det TSCM som har fått det til. 

 

Er vel og bekreftet at real-time bildescanning og slikt er ISP som jeg nevnte over, og ikke CPU. Så den ekstra CPU kraften har altså hatt ingenting å si der. Det som er tingen med ARM er at det er spesialiserte CPUer. Det finnes mange spesielle oppgaver. Gjør du dem ofte lager du en enhet til det, som ISP. Det som er utrolig mye last for en vanlig ARM CPU, kan gå relativt lett for en ISP. Så mer enn mye kraft, så er det tilpasset kraft. Og PR-beskrivelsen på kretsen som de kaller "Neural Engine" er jo og en slik krets som er spesialisert til et formål. 

 

Kan jeg spørre hva som er spesielt med ECC for lagring?

 

Og effektiviteten i Apple Watch skal være takket være Bluetooth og Wi-Fi. Gjett hvem som ikke lager Bluetooth og Wi-Fi kontrollere.....

Apples ingeniører har vært veldig flinke på å vente på en ny standard altså. 

 

Og den asymetriske multithread behandlingen i A11 er jo noe som finnes i alle SoCer. Det er jo bare ARM big.LITTLE. De må nødvendigvis ha noe til å styre det. 

 

 

 

Altså, A11 er utvilsomt imponerende, men denne journalisten vet ikke hva han skriver om. I det hele tatt. Jeg begynner å bli lei av at alt som har noe med Apple å gjøre er takket være Apple. Er Apples design. All ære til Apple. Selv om de gjør noe helt vanlig, så er det spesielt, bare fordi journalisten ikke skjønner at alle andre gjør det. Liksom en av Apples største styrker er effektiv bruk av underleverandører og bruke sin størrelse til å få dem til å tilpasse til Apple osv. En annen ting Apple er gode til er å late som om alt nytt er noe de designet. Og folk kjøper det hele tiden. 

 

 

Men ja, chipdesign tar tid. Derfor du har roadmaps fra produsentene, fordi de allerede holder på med chipen. Og det er derfor jeg skrev at det ble så mye rot med Qualcomm også. De bare gikk vekk ifra CPUer de holdt på å lage, og bare gikk for å raskt sette sammen en basert på ARMs design. Og du trenger mer tid enn det. 

Lenke til kommentar

Nå har Apple tidligere også lansert spill med nye iPhone/iPad som kun fungerte til nyeste utgaven på grunn av ytelsen (husker dette kjedelig fektespillet som kun fungerte på iPad 2 for eksempel), så skal ikke se bort ifra at dette også skjer med AR.

Ja, demoapper for å vise nye kraften, men ikke noe folk bruker mye. Lite vits om du bare kan ha demoapper.

Lenke til kommentar

Du vet ekstremt mye om dette, mistenker at artikkelen er skrevet for et litt annet publikum :) Sånn er det alltid når man leser artikler i massemedier om ting man kan mye om - det meste er galt. Særlig når journalisten ikke kan nok til å se hva som er pr-prat og hva som er reelt. Når det er sagt er jeg enig med deg, når jeg leser artikkelen på nytt er det mye store ord om helt normale ting.

 

Jeg tenkte vel egentlig mest den var interessant utifra det den sier om tidslinjene, at designet for A11 ble gjort ca. da A8 kom på markedet. Det er viktig å huske på når man snakker om konkurransen her - hvor lang tid det faktisk tar å vende om.

 

Det er ikke lett å matche muligheten Apple har til å lage en signalprosessor skreddersydd for en feature som kommer om et år eller tre når man verken kontrollerer SOC, OS eller kontrollere.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...