Gå til innhold

Lansert: Apple TV med støtte for 4K

Anbefalte innlegg

Ønsker meg en boks som kan levere 4k HDR, har mulighet for plex, Kodi og streaming av spill fra stasjonærPCen. Vil Apple TV 4k da være et fornuftig valg, eller er det Nvidia Shield jeg burde gå for?

Hva med bare en PC?

AtW

En PC kan definitivt gjøre alle disse oppgavene. Men blir fort litt dyrt, stort og sannsynligvis windows. Windows er et minus for meg.

En liten, enkel sak uten viftestøy hadde vært mer "2017" ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker meg en boks som kan levere 4k HDR, har mulighet for plex, Kodi og streaming av spill fra stasjonærPCen. Vil Apple TV 4k da være et fornuftig valg, eller er det Nvidia Shield jeg burde gå for?

Så langt ser det ut som det ikke kommer noen støtte for pass-through lyd, og du vil derfor ikke få HD-lyd via Apple-TVen.

Hva mener du med "HD-lyd"? Apple-TV støtter bitstreaming, men bare av Dolby Digital og Dolby Digital Plus.

Lenke til kommentar

Så langt ser det ut som det ikke kommer noen støtte for pass-through lyd, og du vil derfor ikke få HD-lyd via Apple-TVen.

Hva mener du med "HD-lyd"? Apple-TV støtter bitstreaming, men bare av Dolby Digital og Dolby Digital Plus.

F.els DTS-HD MA, DTS-X og Dolby Atmos (Atmos-støtte kommer, men ikke passthrough så vidt jeg kan se)

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener med "pass-through"? Når det kommer til lyd så har du to alternativer, lokal decoding eller bitstreaming. Så lenge Apple TV i seg selv ikke har tilkobling for høyttalere så må den jo enten decode surround localt og sende det som PCM/LPCM eventuelt sende bitstream for dekoding eksternt. Så vidt jeg vet så kan du ikke decode Dolby Atmos lokalt da PCM/LPCM ikke støtter eleverte kanaler osv så de er jo pent nødt til å ha støtte for bitstreaming av Dolby Atmos hvis ikke så vil du jo aldri få Atmos til å fungere?

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener med "pass-through"? Når det kommer til lyd så har du to alternativer, lokal decoding eller bitstreaming. Så lenge Apple TV i seg selv ikke har tilkobling for høyttalere så må den jo enten decode surround localt og sende det som PCM/LPCM eventuelt sende bitstream for dekoding eksternt. Så vidt jeg vet så kan du ikke decode Dolby Atmos lokalt da PCM/LPCM ikke støtter eleverte kanaler osv så de er jo pent nødt til å ha støtte for bitstreaming av Dolby Atmos hvis ikke så vil du jo aldri få Atmos til å fungere?

Nei nå ble jeg nesten litt usikker selv også, men jeg regner med at ATV4K da mottar det den får fra kilden (appen) - og så sender det videre kodet til riktig format (derav kommende støtte for Atmos) - Mens det vi ønsker for å få full kvalitet er at den bare dumper bitstreamen fra (f.eks) kodi eller plex til receiveren for full funksjonalitet :)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

PCM gjør ikke noe forskjell på hvor i verden kanalen er, den sender den lyden en kanal har blitt tildelt, uansett.

AtW

Men så vidt jeg leser på nett så støtter ikke PCM de ekstra kanalene som kreves for Dolby Atmos? Så da vil i så tilfellet Apple TV decode Dolby Amtos lokalt hvor kanalene for elevert lyd blir fjernet før resten sendes via PCM.

Lenke til kommentar

Nei nå ble jeg nesten litt usikker selv også, men jeg regner med at ATV4K da mottar det den får fra kilden (appen) - og så sender det videre kodet til riktig format (derav kommende støtte for Atmos) - Mens det vi ønsker for å få full kvalitet er at den bare dumper bitstreamen fra (f.eks) kodi eller plex til receiveren for full funksjonalitet :)

Men det du skisserer her er at Apple TV vil motta lyden (Dolby Atmos) dekode den før den sendere videre (PCM) og etter det jeg forstår så vil ikke dette fungere for da mister du hele poenget med Dolby Atmos. Apple kjører jo allerede bitstreaming av Dolby Digital og Dolby Digital Plus så skjønner ikke helt hvorfor de ikke skulle gjøre det samme med Atmos når det kommer i fremtiden.

Lenke til kommentar

PCM gjør ikke noe forskjell på hvor i verden kanalen er, den sender den lyden en kanal har blitt tildelt, uansett.

AtW

Men så vidt jeg leser på nett så støtter ikke PCM de ekstra kanalene som kreves for Dolby Atmos? Så da vil i så tilfellet Apple TV decode Dolby Amtos lokalt hvor kanalene for elevert lyd blir fjernet før resten sendes via PCM.

Du kan sende så mange PCM-kanaler du vil. (betyr selvfølgelig ikke at utstyret støtter det, eller alle transportstandarder støter evig antall kanaler, men det ligger ikke på PCMs side)

AtW

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Men det du skisserer her er at Apple TV vil motta lyden (Dolby Atmos) dekode den før den sendere videre (PCM) og etter det jeg forstår så vil ikke dette fungere for da mister du hele poenget med Dolby Atmos. Apple kjører jo allerede bitstreaming av Dolby Digital og Dolby Digital Plus så skjønner ikke helt hvorfor de ikke skulle gjøre det samme med Atmos når det kommer i fremtiden.

Du mister ikke poenget med Atmos om dekodingen er riktig, det må dekodes ett sted i kjeden uansett.

Og kan man ikke like gjerne si "de kjører allerede bitstreaming av DD og DD+, hvorfor skal de ikke bare gjøre det samme med Atmos i dag", men det gjør de altså ikke(?)

AtW

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nei nå ble jeg nesten litt usikker selv også, men jeg regner med at ATV4K da mottar det den får fra kilden (appen) - og så sender det videre kodet til riktig format (derav kommende støtte for Atmos) - Mens det vi ønsker for å få full kvalitet er at den bare dumper bitstreamen fra (f.eks) kodi eller plex til receiveren for full funksjonalitet smile.png

Altså - når vi får et 7.1 HD spor gjennom Kodi fra en MKV-fil som vi har rippet fra Blurayen vår f.eks - så vil den inneholde alle kanalene - vi ønsker ikke at denne skal omkodes på noen måte, men bare dumpes til receiveren over en HDMI 2.0/HDCP 2.2 forbindelse uten noen for for behandling og at receiveren håndtere denne. - Det er ingen grunn til at ATV4K ikke skulle støtte Atmos/etc hvis den kunne gjøre dette, så jeg antar de rekoder alt til den standarden du har valgt på utgangen.

Edit: Her er sånn det fungerer på ATV4:

The native ATV player (which plex uses) decodes DD or DD+ to PCM and sends it out or re-encodes to DD depending on settings.

That's not Bitstreaming. Bitstreaming is sending the audio to your receiver for decoding. HD audio formats will be downsampled as the apple tv doesn't support them. It doesn't even Bitstream dd+. It decodes it and sends it out as pcm. Which despite what people think it doesn't always mean untouched audio as some software and devices downsample after decoding.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

tvOS 11.2 BETA er nå ute og Apple har faktisk lagt til to valg, et for automatisk bytte av refresh rate og et for automatisk bytte av dynamic range. Så det store irritasjonsmomentet hvor du måtte låse Apple TV til en gitt output er nå fikset.

Nå har jeg min i 4K HDR 60Hz så jeg får silkemyk navigering i menyene, samt den ekstra kontrasten fra HDR, men så fort jeg spiller av noe på YouTube så bytter den automatisk til 1080P SDR 60Hz, spille jeg av Stranger Things Sesong 2 på Netflix så bytter den automatisk til 4K Dolby Vision 24Hz osv..

Lenke til kommentar

tvOS 11.2 BETA er nå ute og Apple har faktisk lagt til to valg, et for automatisk bytte av refresh rate og et for automatisk bytte av dynamic range. Så det store irritasjonsmomentet hvor du måtte låse Apple TV til en gitt output er nå fikset.

Nå har jeg min i 4K HDR 60Hz så jeg får silkemyk navigering i menyene, samt den ekstra kontrasten fra HDR, men så fort jeg spiller av noe på YouTube så bytter den automatisk til 1080P SDR 60Hz, spille jeg av Stranger Things Sesong 2 på Netflix så bytter den automatisk til 4K Dolby Vision 24Hz osv..

Fint at de har omplementert det, men at basisting som dette ikke kommer før nå er litt av grunnen til at jeg personlig synes ting ssom AppleTv er litt meningsløst i dag, en PC gjør en langt bedre jobb, og en smart-TV har ting innebygd, det er i mine øyne litt for lite å hente i mellomområdet appleTV representerer.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...