aliska Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hei, I min utleggsforretning det stå det konto som namsmann har funnet er depositumskonto og informasjon om at begjæring om anvisning kan ikke fremmes før leieforholdet er opphørt. Betyr det at det ikke er noen måte for meg å få disse pengene nå? Namsmann fikk ingenting mer så det betyr at sjefen min virkelig skjuler pengene sine Namsmann sendt kopi til bank til å blokker beløpet, men da jeg forstår ikke hva han betyr med dette: ´Fristillelse kan skje ved å signere på fullmakt hvor saksøker får anledning til å be banken om å utbetale det sperrede beløp oppad begrenset til kravet størrelse. Banker er notifisert via e-post.´ ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Det er eksplisitt sagt i NOU 1993:4 Lov om husleieavtaler s. 216 at andre kreditorer enn utleier må for det første respektere at utleiers krav mot leietaker kommer først (første prioritets dekning), og for det andre respektere at det ikke kan tas tvangsdekning i beløpet før sluttavregning mellom utleier og leietaker, dvs. oppsigelse. Dette er bekreftet i to uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling. Den teksten du siterer er veiledning til saksøkte. "Beløpet fristilles hvis du gir banken lov til å utbetale til saksøker". 1 Lenke til kommentar
aliska Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Det er eksplisitt sagt i NOU 1993:4 Lov om husleieavtaler s. 216 at andre kreditorer enn utleier må for det første respektere at utleiers krav mot leietaker kommer først (første prioritets dekning), og for det andre respektere at det ikke kan tas tvangsdekning i beløpet før sluttavregning mellom utleier og leietaker, dvs. oppsigelse. Dette er bekreftet i to uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling. Den teksten du siterer er veiledning til saksøkte. "Beløpet fristilles hvis du gir banken lov til å utbetale til saksøker". Ok, så det er ingenting jeg kan gjøre til å få penger nå? Dette er virkelig utrolig at det kan være slik. Arbeidsgivere trenger ikke å betale lønn da de kan skjule pengene sine etterpå og det har allerede vært ett år med alt papirarbeid... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Skjule pengene sine, eller bruke dem opp. Det siste er nok vanligst, særlig for små arbeidsgivere, men det å sette bankkonto i konas/samboerens navn eller lignende er ikke alltid uvanlig det heller. Når namsmannen ikke finner verdier må du finne dem selv. 1 Lenke til kommentar
aliska Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Skjule pengene sine, eller bruke dem opp. Det siste er nok vanligst, særlig for små arbeidsgivere, men det å sette bankkonto i konas/samboerens navn eller lignende er ikke alltid uvanlig det heller. Når namsmannen ikke finner verdier må du finne dem selv. Ok men bare spørsmål til - jeg sendte alle dokumenter på selskap ikke på eiers navn - så hva namsmann har funnet er selskapet depositumskonto på lokale de leier. Gjør det forskjell? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hvis selskapet er et aksjeselskap har du ikke krav mot eier, bare mot selskapet. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Krav mot selskap er ikke krav mot eier. Du må eventuelt gjøre ansvar gjeldende mot eier i egen sak/eget søksmål. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå