Redaksjonen. Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Ingen private på listen.Dette er de største byggeprosjektene i Norge Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Ny motorvei gjennom Bærum er helt sikkert et behov, men å legge denne oppe i dagen, vil i realiteten spise enorme områder. Det er ingen med vettet i behold som vil bo ved en slik konstruksjon, og følgelig gjøres enorme arealer om til plass for næringsbygg. Om det meste ikke legges i tunneler, så vil dette bli alt for mye. Jeg forutsetter at man faktisk prioriterer mennesker og boliger for disse områdene? Lenke til kommentar
VCH6F351 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Ser at dere har glemt et av de største samferdelsprosjektene i Norge - Rogfast - på denne listen (vedtatt på Stortinget våren 2016) 2 Lenke til kommentar
Odd Johan Odde Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Prosjektet er anslått å koste rundt 16,8 milliarder kroner. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Ny motorvei gjennom Bærum er helt sikkert et behov, men å legge denne oppe i dagen, vil i realiteten spise enorme områder. Problemet med veien er jo at den ender opp i akkurat de samme flaskehalsene som i dag. Ring3 er jo proppet full og køa står ut på E18. Trafikken kommer seg ikke inn i Oslo noe raskere. Da hjelper det veldig lite å gjøre veien bredere innover. En ender opp med å stå i dobbelt så bred kø. Et lite håp er det jo om at køa skal da komprimeres til å være nærmere Oslo slik at lokaltrafikk på E18 lengre vest går uhindret. Lenke til kommentar
U2J0PRO7 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Teknisk ukeblad: Jeg hadde forventet mer av dere enn dette. Denne oversikten er kritisk feil. Slik det omtales her er det alle pågående prosjekter og de med byggestart innen 2021. Jeg har relativt god oversikt over vestlandet på samferdselssiden og bare her er det flere prosjekter som ville kommet godt inn på listen, og til og med toppet den. - Rogfast - 16,8 mrd (Første entreprise er utlyst) - Ryfast/Eiganestunnelen - 9,3 mrd (Under bygging) - Sotrasambandet - 8-9 mrd - forbredende kontrakt inngått, OPS om 1-2 år - Rådal - Svegatjørn - 6,5 mrd (Under bygging) - Bybanen til Fyllingsdalen - 6,2 mrd (Byggestart 2018/2019) Tviler på at det er gjort noen som helst form for kvalitetssikring av denne oversikten, da jeg kun i mitt "nærområdet" tar 5 prosjekter fra hukommelsen som skulle vært med på listen. 5 Lenke til kommentar
Roald Ramsdal Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Teknisk ukeblad: Jeg hadde forventet mer av dere enn dette. Denne oversikten er kritisk feil. Slik det omtales her er det alle pågående prosjekter og de med byggestart innen 2021. Jeg har relativt god oversikt over vestlandet på samferdselssiden og bare her er det flere prosjekter som ville kommet godt inn på listen, og til og med toppet den. - Rogfast - 16,8 mrd (Første entreprise er utlyst) - Ryfast/Eiganestunnelen - 9,3 mrd (Under bygging) - Sotrasambandet - 8-9 mrd - forbredende kontrakt inngått, OPS om 1-2 år - Rådal - Svegatjørn - 6,5 mrd (Under bygging) - Bybanen til Fyllingsdalen - 6,2 mrd (Byggestart 2018/2019) Tviler på at det er gjort noen som helst form for kvalitetssikring av denne oversikten, da jeg kun i mitt "nærområdet" tar 5 prosjekter fra hukommelsen som skulle vært med på listen. Flere lesere har tipset oss om prosjekter som mangler i oversikten vi publiserte. Blant annet flere store samferdselsprosjekter på Vestlandet og nytt sykehus i Stavanger. Vi forsøker å finne ut hvorfor disse prosjektene mangler i listen vi har fått. På grunnlag av manglene har vi besluttet å fjerne listen. Vi takker leserne som gjorde oss oppmerksom på dette og beklager samtidig feilen. Mvh Roald Ramsdal 4 Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Jeg finner ikke lista her, men jeg antar at jernbane med ny trase for dobbeltspor på strekningen Sandbukta - Moss - Såstad (10 km), inkluder ny stasjon ved Moss havn, havner relativt høyt på lista. Mange av oss som bor i byen er imot denne løsningen. En del av tunnelen gjennom byen må legges i løsmasser og kulvert, noe som raserer en stor del av byen. Planene er dessverre vedtatt og man har begynt å rive hus, så slaget er nok tapt. Vi mener at en annen løsning som er blitt nektet utredet (langtunnel med stasjon i fjell) kan gi besparelser på flere milliarder kroner. Vi vet ikke hvor mange, for det må utredes nærmere i tilfelle. Er det ikke interessant for flere enn oss kranglefanter i Moss at Staten kan spare f.eks. 5 milliarder kroner her, som heller kunne ha blitt brukt på noe mer fornuftig? I tillegg har vi argumenter om at valgt trase senker farten fra høyhastighet til 80 km/time (i strid med NTP) for gjennomgående tog, stor fare for utrasing (leire) i boligområder ned til havna, at det kan være bedre å bruke havneområdet til noe annet enn plasskrevende jernbanespor, ivaretakelse av en gammel del av byen (Nyquistbyen) og muligens store utfordringer når også ny veg fra ferga til E6 skal planlegges og bygges ut. At ingen andre enn noen tusen oss i Moss har stilt spørsmålstegn ved denne pengebruken er for oss merkelig. At det brukes noen ekstra milliarder av kroner ekstra i Moss betyr jo at noen andre får tilsvarende mindre til sine sårt tiltrengte samferdselsutbygginger. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hålogalandsbrua til 3,45 milliarder (pr sept. 2016) burde også komme langt opp. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Ny flyplass i Bodø er å spyle skattepenger rett i dass. Småby som skal få ny flyplass er helt latterlig! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Ny flyplass i Bodø er å spyle skattepenger rett i dass. Småby som skal få ny flyplass er helt latterlig! Bodø lufthavn kan uansett ikke fortsette slik den er i dag. For mye støy og for dårlig infrastruktur rundt og under rullebanen, samt tilhørende bygninger og vesentlig driftsendring. Da blir det enten å legge den ned uten å ha noen erstatning. Nærmeste flyplass av nevneverdig størrelse og kapasitet er Narvik/Harstad lufthavn Evenes, ca 5 timer kjøring fra Bodø. Det er klart det er uaktuelt å frata en ganske stor region et verdig flytilbud uten å ha noen erstatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå