Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Er du fornøyd med resultatet?

Stortingsvalget 2017  

48 stemmer

1. 1. Er du fornøyd med resultatet?

• Ja
      35
    • Nei
      11
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener du hadde jo synes en diktator ble valgt i 4 år uansett hvem som hadde vunnet av partier over sperregrensen.

Så det er ikke som om valget kunne gått annerledes for din del :p

Jeg er ikke fornøyd med at vi ikke har reel flertallsregjering, uansett på hvilken side. Mange meninger gir mindre handling.

Lenke til kommentar

Jeg mener du hadde jo synes en diktator ble valgt i 4 år uansett hvem som hadde vunnet av partier over sperregrensen.

... eller under sperregrensen for den del. :)

Jeg er ikke fornøyd med at vi ikke har reel flertallsregjering, uansett på hvilken side. Mange meninger gir mindre handling.

... og det er bra. Aller helst en fullstendig handlingslammet regjering. :)
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis reduseres/fjernes sperregrensen. 

Sperregrensen har sin nytte !

Skulle man fjernet sperregrensen betyr det at et parti som kanskje har 0.1% av stemmene, kan få ett eller flere utjevningsmandat, og komme inn med representanter på Stortinget.

Hver stortingsrepresentant har rundt 928 000,- i lønn årlig, og koster samfunnet totalt cirka 5 millioner kroner hvert år.

At et parti med særdeles lite oppslutning, skal kunne være representert blant landets 169 representanter i parlamentet, er helt galskap, og noe de fleste av oss ikke er interessert i å betale for, derav sperregrense.

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt misfornøyd uansett.

Krysser fingrene for at de får fjernet en del forbud og reguleringer, helst uten at vi får for mange usosiale endringer. Det hadde vært fantastisk om man hadde fått gjort noe med tollbehandlingsgebyret denne gangen, og kanskje kunne fått sett på tollbestemmelsene på en rekke importerte matvarer.

Lenke til kommentar

Mest misfornøyd, men det finnes lyspunkter.

Jeg er misfornøyd med at den dårligste regjeringen på denne siden av andre verdenskrig får tillatelse til å fortsette galskapen.

Jeg er fornøyd med at de eneste partiene som får flere mandater er Rødt, SV og SP. Alle de borgerlige partiene mister mandater. Rødt gjør i tillegg sitt beste valg noensinne, og Moxnes får plass på Stortinget.

Jeg er også fornøyd med at Høyre og FrP mest sannsynlig er nødt til å bevege politikken sin mer mot sentrum for å få med seg Venstre og KrF.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis reduseres/fjernes sperregrensen.

Sperregrensen har sin nytte !

Skulle man fjernet sperregrensen betyr det at et parti som kanskje har 0.1% av stemmene, kan få ett eller flere utjevningsmandat, og komme inn med representanter på Stortinget.

Hver stortingsrepresentant har rundt 928 000,- i lønn årlig, og koster samfunnet totalt cirka 5 millioner kroner hvert år.

At et parti med særdeles lite oppslutning, skal kunne være representert blant landets 169 representanter i parlamentet, er helt galskap, og noe de fleste av oss ikke er interessert i å betale for, derav sperregrense.

100%/169~0,6% per mandat. Medregnet arealfaktorer o.l. er det vanskelig å se for seg at et mer nøytralt system skal gi mandater til mikropartier på 0,1%. Ifølge NRK ville faktisk lib fått et mandat med 0,19%, men jeg antar det da er andre faktorer man måtte sett på i samme slengen - jeg er helt enig i at dette er for snaut til at det burde holde. Skal dog sies at L scoret endel i Troms, så kanskje arealfaktoren spiller noe inn der.

Lenke til kommentar

100%/169~0,6% per mandat. Medregnet arealfaktorer o.l. er det vanskelig å se for seg at et mer nøytralt system skal gi mandater til mikropartier på 0,1%.

Nå er det ikke fullt så enkelt, man har 150 distriktsmandater, men disse er ikke nødvendigvis jevnt fordelt.

Sperregrensen gjelder ikke for distriktsmandatene, slik at dersom et mikroparti får mange nok stemmer i et fylke, så kan de få inn en representant i Stortinget fra det fylket, selv om de på landsbasis ligger under 4%.

Dette har for eksempel skjedd med Kystpartiet, og Bastesen, som hadde høy oppslutning i deler av landet.

Sperregrensen gjelder kun for de resterende 19 utjevningsmandatene, ett mandat for hvert fylke.

Disse deles ut på en spesiell måte basert på en restbrøk, men poenget er at de skal jevne ut Stortingets sammensetning, slik at ofte vil de partiene som gjorde det svært dårlig i et fylke, få utjevningsmandatet, så fremt de har over 4% oppslutning på landsbasis.

Lenke til kommentar

Sperregrensen gjelder ikke for distriktsmandatene, slik at dersom et mikroparti får mange nok stemmer i et fylke, så kan de få inn en representant i Stortinget fra det fylket, selv om de på landsbasis ligger under 4%.

Dette har for eksempel skjedd med Kystpartiet, og Bastesen, som hadde høy oppslutning i deler av landet.

Sannhet med modifikasjoner, tross alt om ett fylke har 4 plasser på tinget må man ha adskjillig mer enn 4% at stemmene for å få sisteplassen.

Dette medfører at vanligvis så er eneste mulighetene for småpartier er å satse alt i de fylkene med størst antall mandater. Ie Oslo & Akershus.

Se f.eks. Rødt med Moxnes i Oslo

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/rodt-gjor-comeback-pa-stortinget-1.13683276

Lenke til kommentar

Sannhet med modifikasjoner, tross alt om ett fylke har 4 plasser på tinget må man ha adskjillig mer enn 4% at stemmene for å få sisteplassen.

Les det du svarer på ...

Det står ikke at man får distriktsmandater med 4%, det står at dersom et parti har mange nok stemmer i et gitt fylke, så kan de få et distriktsmandat i det fylket, uavhengig av hvor stor oppslutning de har på landsbasis, i og med at sperregrensen kun gjelder for utjevningsmandatene.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg er misfornøyd med resultatet, men jeg er langt fra helt fornøyd. I all hovedsak er det et resultat av tre faktorer:

Mest av alt ser jeg med ubehag på at kommunistpartiet Rødt har fått et mandat. Norge har nå fått resiprok av et ytre høyreparti på Stortinget og reaksjonene er tilnærmet fraværende.

Norge kan bare håpe at Frank Aarebrot sin observasjon at "småparti som oftest er døgnfluer" inkluderer Rødt. 

Sekundært er jeg skuffet over at KRF nådde sperregrensen. Noe som medfører at partiet potensielt kan holde en borgerlig regjering som gissel. Ideelt skulle deres mandater havnet hos Høyre eller Fremskrittspartiet - etter min mening.

Tertiært hadde en blåblå-regjering vært i samsvar med saken jeg opptar meg mest av. Men det hadde vært urealistisk med tanke på statusen før valget. Dessuten har jeg inntrykk av at det ville vært enklere å gjennomføre mer politikk. 

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...