Judaz Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hei alle, Bilkunskapene mine utover det å kjøre bilen, så jeg håper noen kan hjelpe meg her. Jeg har en Mazda 6 hvor turboen ikke fungerer helt som den skal lenger og i følge verkstedet så skyldes det etter all sannsynlighet sot i klaff/ventil/skovel/ett-eller-annet. De kunne bytte turboen for 32 000,- eller så mente de at jeg kunne prøve rensemiddel, tilsetninger etc., samt å kjøre med høyt turtall. Han var virket imidlertid veldig usikker på hva han skulle anbefale. Bilen er nå 7 år gammel, jeg vurderer å bytte den ut og det sitter langt inne å svi av over 30 000,- på ny turbo. Jeg har gjort litt research på egen hånd og kommer fram til at dieseltilsetninger har lite for seg. Jeg har derimot funnet noen forskjellige produkter i kategorien turborens som skal sprøytes inn i luftinntaket. Eksempler på produkter jeg har funnet er QMI Turborens med PTFE og Revive Turbo Cleaner. Leverandørene lover selvsagt gull og grønne skoger, men jeg finner lite førstehåndserfaringer. Fungerer slike produkter eller skal jeg bare bite i det sure eplet og gå for ny turbo først som sist? Én behandling med Revive koster nesten 1000 kroner når man tar med fraktkostnader... Håper noen vet Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Kjør bilen hardt på høyt turtall etter motoren er blitt varm og se om ikke det hjelper å få litt fart på snurebassen kombinert med litt varme. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Husker ikke om det var her, hvor noen anbefalte å fylle turboen(eksosiden) med Mr.Muscle ovnsrens og la det stå over natta. Deretter ut å grisekjøre. Jeg har prøvd dette og det funka jo for så vidt greit nok. Fikk utsatt problemet en stund. Det krever noe demontering. Vet ikke om det er så lurt å gjøre dette hvis du har partikkelfilter. Selv ga jeg faen i dette og filteret overlevde. Jeg vil tro at disse produktene du linker til kan være forebyggende, men noen problemløser på boks er dem nok ikke. Jeg vil påstå at sånne midler fungerer dårlig og skal du ha en holdbar løsning på dette så må du åpne Turboen å gjøre noe, eller bytte den ut. 32 000,- høres ut som en fantasipris fra merkeverksted. Prøv lykken en annen plass. 1 Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 Kjør bilen hardt på høyt turtall etter motoren er blitt varm og se om ikke det hjelper å få litt fart på snurebassen kombinert med litt varme. Har prøvd dette over noen uker, det ga dessverre ingen nevneverdig effekt. Husker ikke om det var her, hvor noen anbefalte å fylle turboen(eksosiden) med Mr.Muscle ovnsrens og la det stå over natta. Deretter ut å grisekjøre. Jeg har prøvd dette og det funka jo for så vidt greit nok. Fikk utsatt problemet en stund. Det krever noe demontering. Vet ikke om det er så lurt å gjøre dette hvis du har partikkelfilter. Selv ga jeg faen i dette og filteret overlevde. Har partikkelfilter og ting jeg demonterer får jeg som regel ikke satt sammen igjen. Tror jeg dropper denne. Jeg vil tro at disse produktene du linker til kan være forebyggende, men noen problemløser på boks er dem nok ikke. Jeg vil påstå at sånne midler fungerer dårlig og skal du ha en holdbar løsning på dette så må du åpne Turboen å gjøre noe, eller bytte den ut. 32 000,- høres ut som en fantasipris fra merkeverksted. Prøv lykken en annen plass. Takk for godt svar. Det er nok som du sier en fantasipris fra et merkeverksted. Jeg skal høre litt rundt Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hvem uttalte seg om at turboen ikke fungerer som den skal da? Kan hende du har et problem med noe annet enn turbo. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Hvem uttalte seg om at turboen ikke fungerer som den skal da? Kan hende du har et problem med noe annet enn turbo. Påstanden kom fra verkstedet etter å ha undersøkt bilen. I utgangspunktet stemmer det med symptomene og jeg ser ikke at jeg har noen grunn til å tvile på konklusjonen deres egentlig. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Verksteder sier mye rart etter min erfaring - de liker ikke å bruke tid på ordentlig feilsøking og gjetter mye. Jeg synes det høres rart ut, normalt virker en turbo - eller så er den gåen. Dette høres mer ut som tett EGR-ventil e.l. Et kjapp Google-scan "Mazda 6 turbo problem" gir meg nedsotet EGR-ventil, sliten dieselpumpe, sprukket vacuumslange som de første treff på lignende problemer. Ingen som har hatt defekt turbo så langt. Endret 13. september 2017 av toffo 1 Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Janei, ikke godt å si. Jeg får gå for en second opinion hos et annet verksted. Passa innmari dårlig nå rett før jeg tenkte å selge bilen. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Janei, ikke godt å si. Jeg får gå for en second opinion hos et annet verksted. Passa innmari dårlig nå rett før jeg tenkte å selge bilen. Ja det er jo typisk. Prøv en second opinion, ja. Surt å bytte turbo til over 30 lapper hvis det er noe annet som er feilen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå