Gå til innhold

KRONIKK: Del dataene dine, Elon Musk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt vil jeg si at disse dataene er Tesla sin eiendom, men nasjonen Norge kan kanskje påberope seg litt eierskap til dette siden vi har hatt så gode insentiver at Tesla har kunnet selge unormalt mange biler her. Dermed kan man kanskje si at Vegvesenet har vært med å betale for disse dataene, men jeg tror neppe at konkurrentene til Tesla eller andre som ønsker å selge produkter basert på disse dataene kan forvente fri tilgang på dataene.

Lenke til kommentar

Normalt vil jeg si at disse dataene er Tesla sin eiendom, men nasjonen Norge kan kanskje påberope seg litt eierskap til dette siden vi har hatt så gode insentiver at Tesla har kunnet selge unormalt mange biler her. Dermed kan man kanskje si at Vegvesenet har vært med å betale for disse dataene, men jeg tror neppe at konkurrentene til Tesla eller andre som ønsker å selge produkter basert på disse dataene kan forvente fri tilgang på dataene.

 

Hvorfor er de Tesla sin eiendom. Kan vi ikke like gjerne definere de som "bileierens" eiendom.

 

Såkalte brukergenererte data er et vanskelig område juridisk, f.eks Facebook så sier vi fra oss retten tid disse som betaling for tjenesten. Når det gjelder biler (og det gjelder ikke bare Tesla), så betaler vi for og eier bilen så langt jeg kan se og sier ikke fra oss eierskap som betaling for noe som helst.

 

Man snakker heller ikke her om at konkurrenter eller andre skal få fri tilgang i utgangspunktet, men delingskriterier. Og spørsmålet som stilles er faktisk relevant, da det kan gi utilbørlige konkurransefortrinn. Her i stor grad med incitamenter fra den "norske stat".

 

Personlig mener jeg at alle data av denne typen skal deles åpent - og at det faktisk bør være vilkår for at moderne biler får kjøre på norske veier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er de Tesla sin eiendom. Kan vi ikke like gjerne definere de som "bileierens" eiendom.

 

...

 

Personlig mener jeg at alle data av denne typen skal deles åpent - og at det faktisk bør være vilkår for at moderne biler får kjøre på norske veier.

 

Det er liten tvil om at dataene Tesla samler inn fra sine biler, tilhører Tesla, ikke eieren av bilen.

Det er også liten tvil om at Tesla ikke kommer til å dele disse dataene, ettersom de utgjør en viktig del av markedsanalysen.

 

Nå er jo Tesla kjent for å ikke dele informasjon om noe som helst, men å holde alt internt, så de kommer neppe til å endre den praksisen heller med det første.

 

 

Det er jo pussig at dette utspillet kommer fra Geir Hansen, adm.dir. i Geodata AS, et selskap som selv har samlet opp store mengder geodata som de tar betalt for, å ikke deler med andre.

 

Jeg regner med at Geodata AS nå kommer til å legge ut alle sine data gratis tilgjengelig på nett, for å vise Musk'en hvordan det skal gjøres, hvis ikke tar jeg det for gitt at dette kun er et utspill fordi Geodata AS egentlig ønsker tilgang til Tesla sine data, uten å gi ut sine egne data.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Normalt vil jeg si at disse dataene er Tesla sin eiendom, men nasjonen Norge kan kanskje påberope seg litt eierskap til dette siden vi har hatt så gode insentiver at Tesla har kunnet selge unormalt mange biler her. Dermed kan man kanskje si at Vegvesenet har vært med å betale for disse dataene, men jeg tror neppe at konkurrentene til Tesla eller andre som ønsker å selge produkter basert på disse dataene kan forvente fri tilgang på dataene.

 

Hvorfor er de Tesla sin eiendom. Kan vi ikke like gjerne definere de som "bileierens" eiendom.

 

Såkalte brukergenererte data er et vanskelig område juridisk, f.eks Facebook så sier vi fra oss retten tid disse som betaling for tjenesten. Når det gjelder biler (og det gjelder ikke bare Tesla), så betaler vi for og eier bilen så langt jeg kan se og sier ikke fra oss eierskap som betaling for noe som helst.

 

Man snakker heller ikke her om at konkurrenter eller andre skal få fri tilgang i utgangspunktet, men delingskriterier. Og spørsmålet som stilles er faktisk relevant, da det kan gi utilbørlige konkurransefortrinn. Her i stor grad med incitamenter fra den "norske stat".

 

Personlig mener jeg at alle data av denne typen skal deles åpent - og at det faktisk bør være vilkår for at moderne biler får kjøre på norske veier.

Problemet er at du kun eier den fysiske delen av bilen, programvaren er en tjeneste du velger å benytte deg av.

Dette er allerede en problemstilling på mobiler, TVer og PCer hvor bugs og utdatert programvare ikke automatisk gir deg reklamasjonsrett.

Jeg holder på med en sak hvor jeg prøver å reklamere på smart TVen min som har mistet Netflix og Spotify siden plattformen ikke lenger oppdateres, heldigvis for meg ble TVen markedsført og det ble brukt som kjøpsargument at den kom med Netflix og Spotify klient så nå sitter jeg ikke med samme produkt som jeg kjøpte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo Tesla kjent for å ikke dele informasjon om noe som helst, men å holde alt internt, så de kommer neppe til å endre den praksisen heller med det første.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/all-our-patent-are-belong-you

Tesla har jo delt patentene sine på elbiler og batterier med konkurrentene (på grunn av manglende konkurranse...), men de har nok et annet syn på autonom styring der det er mye hardere konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har jo delt patentene sine på elbiler og batterier med konkurrentene (på grunn av manglende konkurranse...), men de har nok et annet syn på autonom styring der det er mye hardere konkurranse.

 

Det er jo nok en gang bare lureri.

 

For det første, patenter er åpne. Man kan gå på patentkontoret å se et hvilket som helst patent,

Det Musk sier er at de skal "åpne opp patentene for konkurrentene", men de virkelige bedriftshemmelighetene til Tesla er det ikke tatt patent på i det hele tatt.

 

Så sier Musk at de ikke vil forfølge brudd på patentene rettslig, dersom det er i god tro.

Dette holder jo ikke, hverken juridisk eller på noen annen måte.

Patenter kan ikke bare gies bort på den måten, og de som eventuelt velger å benytte Teslas patenter, må altså satse på at noe Mush sa i media holder vann.

 

Det han burde ha gjort, var jo å formelt droppe patentene til Tesla, og skriftlig garantere at de er frie for en hver å bruke, men så dum er selvfølgelig ikke Elon Musk, han kommer i stedet med vage formulering som får det til å se ut som Tesla går "Open Source", mens all deres teknologi er lukket.

 

Google, Twitter og enkelte andre selskaper har startet egne program, som formelt frislipper patenter for allmenn bruk, mens hos Tesla har Musk kommet en tåkelagt uttalelse, og har egentlig ikke gjort noe som helst, men fanklubben stiller fremdeles støttende til.

 

Det er ingen som en gang vet sikkert hvilke metaller det er i batteriene, uten å ta de i fra hverandre, for Tesla opplyser ikke om slike ting, langt mindre sammensetningen og hvordan batteriene egentlig fungerer.

 

All Tesla-teknologi er lukket, du kan forsøke å gå på nettsidene deres å se om du finner så mye som en linje med kode, eller noe som helst som beskriver teknologien i bilene på detaljnivå.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at dataene Tesla samler inn fra sine biler, tilhører Tesla, ikke eieren av bilen.

 

Er det så selvklart. Eiendomsretten til brukergenererte data er ikke noe enkelt område, og faktisk ikke reelt regulert i noe som helst lovverk pr dato. Det kan være regulert i avtaler, jeg har ikke sett avtalen som en kjøper av Tesla inngår. Men selv med avtaler kan faktisk det stilles spørmål om eiendomsretten til brukergenererte data. Det kan være at lovverk trumfer avtaler.

 

Synes ikke det er pussig at det kommer fra Geir Hansen, det er trolig lettere å se dette når man jobber med kart. Personlig synes jeg det er tåpelig å bruke det som argument for ikke å diskutere dette prinsipielt.

 

@Tore Rosander.

Om det er programvare eller hardware som lager dataene er etter min mening uinteressant, det har heller ingen relevans om programvaren oppdateres eller ei. Heller ikke om det er en tjeneste, som så vidt jeg forstår er obligatorisk.

 

Spørmålet er hvem som har eiendomsretten til denne type innsamla brukerdata.

 

Ser vi hvordan GDPR er utformet - blant annet med dataportabilitet osv - så indikerer det langt på vei at data som er generert av bruker på en eller annen måte faktisk eies av bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...