Gå til innhold

Landets nest største hengebru monteres som et byggesett med deler fra hele verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle vore artig å vita kor mykje CO2 som har vore sleppt ut ifm. båtfrakt av komponentar og delkomponentar for å få dette til Norge. Og det har vel gått ein del flyfrakt også, bl.a. av arbeidrarar.

Eg har ikkje sagt at dette er forkasteleg, for eg kan lesa i artikkelen at det ikkje var kapasitet til å gjera alt kortreist.

Men DERSOM nokon klarar å rekna ut CO2-mengden, så hadde det også vore artig å finna ut kor mange el-bilar som må erstatta vanlege bilar over brua, for å balansera ut CO2-rekneskapet.

....og kor lang til det vil ta før ein er i balanse....

.....og om tapte bompengeinntekter for desse el-bilane er meir eller mindre enn innsparinga ved å henta 90% frå Asia.....

Lenke til kommentar

Voldsomt så prosjektledelsen snakket opp kineserne. Å produsere ståldeler med millimeterpresisjon er slett ikke noe unikt; verft hvor som helst i verden klarer det.

Håper de ikke er så imponerte at de glemmer å sjekke materialkvaliteter. (og å sjekke sertifikatene er verdiløst - her er mye PMI som gjelder)

Endret av XIFXEGLO
Lenke til kommentar

Skulle vore artig å vita kor mykje CO2 som har vore sleppt ut ifm. båtfrakt av komponentar og delkomponentar for å få dette til Norge. Og det har vel gått ein del flyfrakt også, bl.a. av arbeidrarar.

Eg har ikkje sagt at dette er forkasteleg, for eg kan lesa i artikkelen at det ikkje var kapasitet til å gjera alt kortreist.

Men DERSOM nokon klarar å rekna ut CO2-mengden, så hadde det også vore artig å finna ut kor mange el-bilar som må erstatta vanlege bilar over brua, for å balansera ut CO2-rekneskapet.

....og kor lang til det vil ta før ein er i balanse....

.....og om tapte bompengeinntekter for desse el-bilane er meir eller mindre enn innsparinga ved å henta 90% frå Asia.....

Nå blir vel ikke metallet produsert her uansett, så det må uansett fraktes hit fra det stålet kommer fra. 

Om man frakter råvarene eller ferdig produkt påvirker ikke CO2.

 

Nå får man sikkert tak i råvarene nærmere enn i Asia, men det er i det minste noe å tenke på når man skal se på CO2-utslipp, at råvarene uansett ikke er kortreiste selv om produktet er det.

 

Og hvor mye CO2-utslipp kan man spare inn på pengene man sparte på å kjøpe fra Kina er jo også en faktor.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...