magiga Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Med bærekabler fra Japan, kjørebane fra Kina, hengestenger fra Sveits, Kabelhoder fra Tyrkia og kabelfester fra Vietnam.Landets nest største hengebru monteres som et byggesett med deler fra hele verden Lenke til kommentar
Vetle Houg Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Heldigvis: Sementen kommer fra Norge. Og betongen produseres selvsagt lokalt, et skikkelig kortreist produkt, altså. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Det nevnes ikke i artikkelen hvor sementen kommer fra, er den laget på Norcems fabrikk i Kjøpsvik? I så fall er jo hvert fall den kortreist.. Lenke til kommentar
JKUKL85W Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Overskriften forteller om deler fra en hel verden. Bildet er av en blid nordmann i prosessen. For de over 90% som normalt skummer en artikkels overskrift og ser på bildet skal dette derfor sees på som noe som utelukkende er positivt. Noen grunn til det? Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Skulle vore artig å vita kor mykje CO2 som har vore sleppt ut ifm. båtfrakt av komponentar og delkomponentar for å få dette til Norge. Og det har vel gått ein del flyfrakt også, bl.a. av arbeidrarar. Eg har ikkje sagt at dette er forkasteleg, for eg kan lesa i artikkelen at det ikkje var kapasitet til å gjera alt kortreist. Men DERSOM nokon klarar å rekna ut CO2-mengden, så hadde det også vore artig å finna ut kor mange el-bilar som må erstatta vanlege bilar over brua, for å balansera ut CO2-rekneskapet. ....og kor lang til det vil ta før ein er i balanse.... .....og om tapte bompengeinntekter for desse el-bilane er meir eller mindre enn innsparinga ved å henta 90% frå Asia..... Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Voldsomt så prosjektledelsen snakket opp kineserne. Å produsere ståldeler med millimeterpresisjon er slett ikke noe unikt; verft hvor som helst i verden klarer det.Håper de ikke er så imponerte at de glemmer å sjekke materialkvaliteter. (og å sjekke sertifikatene er verdiløst - her er mye PMI som gjelder) Endret 14. september 2017 av XIFXEGLO Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Skulle vore artig å vita kor mykje CO2 som har vore sleppt ut ifm. båtfrakt av komponentar og delkomponentar for å få dette til Norge. Og det har vel gått ein del flyfrakt også, bl.a. av arbeidrarar. Eg har ikkje sagt at dette er forkasteleg, for eg kan lesa i artikkelen at det ikkje var kapasitet til å gjera alt kortreist. Men DERSOM nokon klarar å rekna ut CO2-mengden, så hadde det også vore artig å finna ut kor mange el-bilar som må erstatta vanlege bilar over brua, for å balansera ut CO2-rekneskapet. ....og kor lang til det vil ta før ein er i balanse.... .....og om tapte bompengeinntekter for desse el-bilane er meir eller mindre enn innsparinga ved å henta 90% frå Asia..... Nå blir vel ikke metallet produsert her uansett, så det må uansett fraktes hit fra det stålet kommer fra. Om man frakter råvarene eller ferdig produkt påvirker ikke CO2. Nå får man sikkert tak i råvarene nærmere enn i Asia, men det er i det minste noe å tenke på når man skal se på CO2-utslipp, at råvarene uansett ikke er kortreiste selv om produktet er det. Og hvor mye CO2-utslipp kan man spare inn på pengene man sparte på å kjøpe fra Kina er jo også en faktor. Endret 14. september 2017 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå