Gå til innhold

Skjerm for såre øyner - Faktorer?


bbamse

Anbefalte innlegg

Har per idag en HåPlaus Pavillion - "Skjermen er så forferdelig å se på at man får lyst å ta ut øynene og legge dem på et fat, slik at det er mer behagelig". Satt på spissen selvsagt. 

Ja, F.LUX er et flott program og det fungerer. 
Ja, GUNNAR briller er også et tiltak som fungerer. 


MEN..

Finnes det spesifikke faktorer og eventuelt hvilke faktorer er det som spiller inn? Forslag:

  • - Oppløsning?
  • - Type panel?
  • - Kontrast?
  • - ppi?
  • - Skjermkort?

Jeg vet det er mange, kyndige, spekulanter og nysgjerrigperer her på forumet og jeg vil nettopp at DU skal dele din mening. Du som er så god på dette :)

Mvh B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut for et par år tilbake at jeg får vondt i øyene da jeg brukte matt dataskjerm. Så etter det har jeg kun brukt og kjøpt glossy skjermer.

 

Utrolig vanskelig å finne glossy skjermer siden de fleste selges kun matt og det er veldig sjeldent at butikkene har i beskrivelsen at skjermen er glossy når man kjøper. Men jeg vet at HP og Dell har et par modeller som har det. Kanskje du har samme problem. :hmm:

 

Edit: Ellers er det oppløsningen på skjermene. Man er så vant med høye oppløsning pågrunn av dagens mobiler, da man får over 500ppi, mens dataskjermer ligger det på 100-200 ppi.

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar

Jeg fant ut for et par år tilbake at jeg får vondt i øyene da jeg brukte matt dataskjerm. Så etter det har jeg kun brukt og kjøpt glossy skjermer.

 

Utrolig vanskelig å finne glossy skjermer siden de fleste selges kun matt og det er veldig sjeldent at butikkene har i beskrivelsen at skjermen er glossy når man kjøper. Men jeg vet at HP og Dell har et par modeller som har det. Kanskje du har samme problem. :hmm:

Takk for rask tilbakemelding Mr! 

 

Interessant vinkling, det var en ny tanke for min del. Skal absolutt sjekke dette ut! Hvilke skjerm bruker du idag?

Lenke til kommentar

 

Jeg fant ut for et par år tilbake at jeg får vondt i øyene da jeg brukte matt dataskjerm. Så etter det har jeg kun brukt og kjøpt glossy skjermer.

 

Utrolig vanskelig å finne glossy skjermer siden de fleste selges kun matt og det er veldig sjeldent at butikkene har i beskrivelsen at skjermen er glossy når man kjøper. Men jeg vet at HP og Dell har et par modeller som har det. Kanskje du har samme problem. :hmm:

Takk for rask tilbakemelding Mr! 

 

Interessant vinkling, det var en ny tanke for min del. Skal absolutt sjekke dette ut! Hvilke skjerm bruker du idag?

 

 

Bruker i dag en Dell 27" Full HD-skjerm S2715H og en Dell S2718D. Begge to er glossy skjermer.

 

Venter også med at de kommer med en rimeligere glossy Dell skjerm som har 4K/5K oppløsning, siden jeg har ikke lyst til å bruke 10.000 kr for en skjerm enda  :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fant ut for et par år tilbake at jeg får vondt i øyene da jeg brukte matt dataskjerm. Så etter det har jeg kun brukt og kjøpt glossy skjermer.

 

Utrolig vanskelig å finne glossy skjermer siden de fleste selges kun matt og det er veldig sjeldent at butikkene har i beskrivelsen at skjermen er glossy når man kjøper. Men jeg vet at HP og Dell har et par modeller som har det. Kanskje du har samme problem. :hmm:

Takk for rask tilbakemelding Mr! 

 

Interessant vinkling, det var en ny tanke for min del. Skal absolutt sjekke dette ut! Hvilke skjerm bruker du idag?

 

 

Bruker i dag en Dell 27" Full HD-skjerm S2715H og en Dell S2718D. Begge to er glossy skjermer.

 

Venter også med at de kommer med en rimeligere glossy Dell skjerm som har 4K/5K oppløsning, siden jeg har ikke lyst til å bruke 10.000 kr for en skjerm enda  :)

 

Blir du ikke sliten av å sitte nær en 27" som ikke støtter høyere oppløsning? Jeg prøvde en Acer 27 full HD for en stund tilbake, den var såkalt "Nice from far, but far from nice". For å forklare, god på avstand, ikke så god på nært hold. 

 

Etter min oppfattning - Skal en skjerm brukes for nær titting, bør størrelsen holdes til 24" eller under for full HD.

Lenke til kommentar

Dette med matt og blank skjerm er noe som teller for meg også, dog jeg liker best matte skjermer ^^ Brukte en LG tv-skjerm som dataskjerm i en del år, og dét var den beste skjermen jeg har brukt.

 

Men jeg har funnet dette programmet, gratis, og den fungérer veldig bra til lesing og skriving. Men jeg får ikke kjørt noe spill med den på .. det kan være fordi jeg har en eldgammel pc. Men den er virkelig behagelig å bruke hvis man er trøtt i øyene. Kombinert med f.lux, så blir det bra ^^

 

http://www.nelsonpires.com/software/dimmer/

Lenke til kommentar

Dette med matt og blank skjerm er noe som teller for meg også, dog jeg liker best matte skjermer ^^ Brukte en LG tv-skjerm som dataskjerm i en del år, og dét var den beste skjermen jeg har brukt.

 

Men jeg har funnet dette programmet, gratis, og den fungérer veldig bra til lesing og skriving. Men jeg får ikke kjørt noe spill med den på .. det kan være fordi jeg har en eldgammel pc. Men den er virkelig behagelig å bruke hvis man er trøtt i øyene. Kombinert med f.lux, så blir det bra ^^

 

http://www.nelsonpires.com/software/dimmer/

Skal sjekke det ut ASAP! 

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg å skru ned blåfargen litt. De fleste har innstilling av kelvin som enkelt lar deg stille inn et litt varmere bilde.

 

Det kommer selvfølgelig an på hva man skal gjøre og lys rundt deg, men om du ikke holder på med grafisk arbeid hvor du er avhengig av korrekt farge-gjengivelse er det godt med et litt varmere bilde.  Fungerer for meg iallefall. 

 

Bruker også å skru ned lysstyrken endel om jeg sitter i på kveldene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...